Hovedmeny

Drivverk feil / Drivetrain error

Startet av i3Stikkan, tirsdag 19. september 2017, klokken 11:21

« forrige - neste »

i3Stikkan

Tråden er opprettet for å dele erfaringer eller kunnskap om denne spesifikke feilmeldingen:

Drivverk
Du kan kjøre videre.
La din servicepartner utføre en kontroll.
(se vedlagt bilde)

Bil:2016 i3 94Ah - Produsert 07/16 - Levert 08/16

Feilen oppstod etter avbrutt hurtiglading på Fortum Berkåk.

Er det flere som har opplevd denne feilen og hva er eventuellt gjort for å få den fjernet?

I dette tilfellet så lot den seg ikke fjerne og serviceleverandør bestillte ny "høyspenningskabel".
Da den kom så sa de at den ikke "passet" og eier venter nå på tilbakemelding fra serviceleverandør på hva som skal skje?
Har BMW en liten utfordring her og funderer på hva de skal gjøre?

2017 BMW i3

moonbuggy

Googler du "drivetrain error" message som du fikk, ser du at dette er en hyppig feil på bmw i3, spesielt på REX versjonen. (Den har jo 2 drive trains). Men, også hyppig på BEV. Leser du tilknyttede tråder, ser du at feilen kan være vanskelig å lokalisere. Forhåpentligvis løser kabelskifte ditt problem...

Toalmar

Kan være greit å søke litt i forumet etter lignende tråd.

Har hatt feilen selv. Den oppsto ved forsøk på å lade bilen fra en Tesla ladestasjon på ett kjøpesenter som er merket med Electric Vehicle. Bil levert forhandler og oppdatert Software løste problemet   

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

dagtp

Jeg hadde denne for ca 2000 km siden. Mekaniker slettet ganske enkelt feilkoden. Bien har oppført seg eksemplarisk siden.
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar X-type 2.2D Sport (2006)
BMW i3 (2017)

jan.lrsn

Jeg fikk denne feilen to dager etter at jeg hentet ut bilen ny. Passet dårlig siden jeg skulle på langtur samme dag, men verkstedet sa at det bare var å kjøre med feilen. I mitt tilfelle var det software-relatert og bilen gikk som normalt de neste 1500km før feilen var løst.

i3Stikkan

Da har vi 4 delte erfaringer og 3 ulike løsninger:
- Sletting av kode uten endring av software/hardware.
- Oppdatering av software.
- Bytte av hardware (høyspenningskabel? planlagt av BMW men ikke utført enda)

I tilfellet mitt så oppstod feilen ifm langtur.
Vi var 2 stk i3 94Ah som kjørte en strekning på 120 mil samtidig. Ladet på samme stasjoner, Fortum og Grønn kontakt.
Min i3, prod 11/16, hadde store problemer med å få startet hurtiglading på alle stasjoner utenom èn, Fortum Kiwi Leira fungerte helt fint både tur/retur?!
Fikk forskjellige feilmeldinger "..lading avbrutt..." , "..isolation error...." og "...communication error... ".
Ringte Fortum og Grønnkontakt som ikke kunne finne noe feil på stasjon. Det ble gjort forsøk på å restarte stasjonen uten at det hjalp.
For å få ladet så byttet jeg lader med den andre bilen etter at den var ferdig og da fungerte det??!
Den andre i3'en, prod 07/16, hadde ikke ladeproblemer før på siste ladestasjon på retur. "....lading avbrutt" ---> Drivetrain error!!
Bilen har fungert helt fint i 3 uker etterpå selv med feilmeldingen.

Skal legge inn status etter bytte av kabel.

Flere erfaringer?
2017 BMW i3

Snorre

Jeg fikk denne feilen tidligere iår. En styringsenhet ble skiftet ut. Ca en uke på service.
BMW i3 94Ah

Orbit

Min er produsert oktober 2016, og fikk feilen i februar 2017. Løst med en halvtime på verksted og "reprogrammering" (men så også at de fysisk hadde vært nede i motorrommet, så ikke en ren diagnoseplugg-sak)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

På internasjonale fora ser man at feilen har vært hyppig på Rex versjonen, og langt sjeldnere på 60A BEV. Slik det ser ut her, så er 94A versjonen mer utsatt. Kanskje man får mer "ripple" som overstiger grenseverdier i 94A versjonen ?

Meldola

2016 60Ah, produsert november 15. Fikk feilen, mekaniker sjekket etter fysisk feil. Når det viste seg at alt var ok slettet han bare meldingen. Den kom igjen, da ble det software-oppgradering. Måtte kjøre med feilmeldingen ett halvt års tid før oppdateringen var på plass men gjorde ingenting.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

i3Stikkan

Status:
Verkstedet har åpnet opp og tatt bilder av høyspentmodul for å finne riktig delenr.
Avventer nå på videre behandling av saken?

Bilen fungerer fremdeles fint men med irriterende feilmelding ved hver start selvsagt :-)
2017 BMW i3

BOStrand

Jeg fikk også denne feilen tidligere i år. Mistet masse effekt (tipper rundt 100hk). Kjørte forsiktig til Bavaria. I følge dem skiftet de en vannpumpe?!
Bilen har fungert helt fint etter dette.

Ingeniøren

Sitat fra: BOStrand på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:44
Jeg fikk også denne feilen tidligere i år. Mistet masse effekt (tipper rundt 100hk). Kjørte forsiktig til Bavaria. I følge dem skiftet de en vannpumpe?!
Bilen har fungert helt fint etter dette.

Pumpe i kretsen som kjøler batteriet kanskje ? Hva som regnes som Drivetrain kan man jo diskuteres, men BMW har kanskje definert batteriet som en viktig del av denne.... Uten kjøling av batteriet så reduserer vel bilen effekten slik at det ikke skades....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

i3Stikkan

Status: LØST/SOLVED!
Verkstedet har nå byttet KLE-enhet og oppdatert software. Feilmelding borte!

2017 BMW i3

Toalmar

Fikk denne feilen igjen i går kveld etter å ha ladet via en ladestasjon på et kjøpesenter. Vi snakker saktelading ca 3,6 kW. Det pussige er at jeg har brukt denne laderen flere ganger uten problem, men denne gange var jeg tilbake i bilen etter en kort tid og la inn noe for så å returnere inn i senteret igjen. Bilen ble selvsagt låst opp og lader kobler jo da i fra. Pistol sto i hele tiden og ladingen begynte igjen så fort bilen ble låst igjen. Om dette er grunnen tror jeg ikke, men som sagt har brukt laderen flere ganger uten problem. Dette er eneste avviket jeg kan se.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA