Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva burde jeg gjøre med bilen nå?

Startet av elektrolux, onsdag 11. mai 2011, klokken 00:01

« forrige - neste »

elektrolux

Leste feilmeldingen på en US bil, etter at eieren hadde fått beskjed fra Kverneland om at motor/styring måtte byttes, og han ville ha en ekstra sjekk.

Skal sjekke mot verkstedsmanualen, men det er enda enklere om noen her har vært borti dette før.

Ser for meg feil på ev. possisjonsensor på motoren, ev. dårlig forbindelse mellom motor og styring. Kan selvfølgelig bytte motor og styring for å sjekke disse delene ut, men det er jo litt arbeid.

Feilen, og feilmeldingen kommer og går, Bilen den står, i alle fall stort sett. Jeg fikk bilen til å rygge litt, før den nektet videre framdrift. Girvelgeren er sjekket ut OK, så feilen er desverre litt mer avansert enn dårlig kontakt der.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Flott hvis du kan legge den ordrette  feilmeldingen fra diagnoseapparatet ut her, helst både på norsk og engelsk!

Basert på samtalen med deg på telefon vil jeg anta at det er dårlig kontakt i ledning fra posisjonsensor på rotor.

Du kan for eksempel løsne sensoren sin kontakt fra motorkontroller og måle etter feil. Bruk diodesjekk posisjonen på MM som har forspenning på et par volt og sammenlign med en annen sensor.

Den beste testen av sensor ville være å sette spenning på sensoren og måle at du får korrekt signal ut når rotor dreies men det vil kreve jobbing  ;)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Jeg har fått den feilmeldingen på ekstra-drivverket. I mitt tilfelle skyldtes det gearvelgeren. Merk at 2 ledninger av 4 skal gå til jord i alle posisjoner.

Sjekk jording og ledningsbrudd fra gearvelgeren. Det er en veldig skarp knekk på ledningen ved gearvelgeren og den kan komme i klem når gearvelgeren settes på plass.

I menyen for drivlinje kan du gå nedover til du finner gearvelger posisjon. Det den viser skal da stemme med gearvelgeren. Det kan ta ca 1 sekund før FR-2000 reagerer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Min bil kan bare kjøre i kryp modus nå, i begge retninger. Har ikke AmThink. Har byttet motorstyring uten hell. Ingen feilmelding på display og venter retur av Actia instrument til å bekrefte at ingen feil er lagret.
Mistenker nå at BMS er dårlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Gearvelgeren på dashbordet er laget av plast, og nøyaktigheten er sånn passe.
Når plasten gir etter over tid, kommer mikrobryterene ut av stilling, da kan signalene til motorstyringen bli feil.                   Se koblingsskjema side 9.
De to mikrobryterene har fast pluss inn, og kan gi ut på to alternativer avhengig av velgerens posisjon.
Høyre og venstre er fysisk i bilens kjøreretning. På skjemaet er de tegnet omvendt(?)

P begge brytere inntrykket.
R høyre bryter ute
N begge brytere ute
D venstre bryter inne

Feil 1: Kommer bryterene ut av posisjon, kan en finne at posisjonen har forskjøvet seg i forhold til "posisjonsklikket". Bilen vil da kjøre om en holder velgeren litt ved siden av posisjonen.
Feil 2: Feil i ledning eller i bryter, bilen kan eventuelt fungere riktig i 2 posisjoner.
Feil 3: Brudd i plussiden av bryter, bilen får intet eller bare et signal, den er død.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Som jeg skrev i første innlegg testet jeg ut girvelger mot FR2000. Da viste FR2000 og girvelger samme, uten noen glitch.

Skal ta turen innom igjen og lese ut eksakt tekst fra FR på både Engelsk og Norsk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da har jeg lest ut feilmeldingen igjen, og denne gangen med eldre software på FR2000. Ordlyden var nå anderledes, og kanskje mer forståelig:

Engelsk:   - Driving Direction = Not Plausible
Norsk:      - Kjørerettning = Ikke sannsynlig

I tillegg leste jeg av følgende:

Hovedr feedback = AV
Hovedrele start = På


Skal nå etter Pearbear sine anbefalinger sjekke hvordan motor og kontroller er koblet sammen, og ev. koble til en annen motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. april 2011, klokken 22:16
I tillegg leste jeg av følgende:

Hovedr feedback = AV
Hovedrele start = På
Dette tolker jeg som feil i hovedrele. Enten brudd i relespolen eller feedback kontakten. Kan selvfølgelig også være brudd i ledningen fra feedbackkontakten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Hvordan gikk det med denne bilen, Elektrolux? Jeg har nevnt her at min bil går i bare krypmodus i begge retninger nå. Jeg lurer på om tachometer i motoren er defekt. Jeg får bare noen omdr. ved full gass. Jeg mistenker at inverteren begrenser strøm til motoren hvis ikke turtallet ikke stemmer.
Har byttet inverteren og BMS uten at det hjalp. Motorbytte er mest sannsynlig nå. Ledningsnett og/ eller multiplugg til motor har mulig brudd. ???
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Eieren byttet både motor og controller, og alt var OK i ca en måned. Nå klager han på samme problemet.

Per antyder at bilen kanskje sender ut skadelige spenningspulser som knekker motorstyringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#10
Signalkabelen fra motoren sitter bare i en pakkmutter i motorhuset. Her kan det bli tretthetsbrudd. Eventuelt kan det være korrosjon i kontakten.
Hvis motorstyringen ikke får turtallssignal, vil den bare rotere med en grunnhastighet,derfor tror jeg at signalet fra sensoren mangler.
Jeg har demontert en motor som satt fast, her er turtallsensoren ok.
Det er mulig å skifte sensoren bare ved å ta av motorfestet og endelokket.
NB! tapp kjølevæsken først, og stell pent med pakningen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Da er feilen funnet:

Til tross for at diagnoseapperatet friskmeldte girvelgeren, ble den ikke i orden før denne ble byttet.

Takker Elrayo som satte girvelgeren på dagsorden igjen.

Med ny motor, og motorstyring og fremdeles samme problem, var det absolutt værd forsøket å bytte girvelgeren.

Moralen må selvfølgelig bli å prøve en annen girvelger, før en bytter motor. :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA