Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Normal sjelvurladdning ?

Startet av trondhla, tirsdag 10. mai 2011, klokken 11:12

« forrige - neste »

trondhla

Med fare for å tråkke på noen ømme tær her men der er positivt for el.bil og biler drevet av andre alternative erergiformer. Kostnadsmessig sett er de upåviket av tradere, omskiftelige rammebetingelser og manglende stabilitet på global skala og foreløpig iallefall statlig grådighet.
Jeg gleder meg til å en dag kunne kjøre forbi bensinstasjonen i sin helhet og blåse en lang marsj i hva som skjer i på oljemarkedet rundt om i verden. Nissan Leaf er i kikkerten.

electrify

Enig. Ikke bare er det positivt for elbilen, men det er positivt for bilen generelt. Må huske på at 15 kr. pr liter ikke er et radikalt prisnivå sammenlignet med de aller fleste andre land. Så det er i allefall ikke 'urettferdig' som mange bensinbilister ville påstått.

Jeg er bensinbilist selv. Dvs. for øyeblikket er jeg student, så jeg kjører minimalt uansett. Og når jeg kjører, kjører jeg på etanol. Jeg har ikke råd til å kjøpe en nyere bil for å kunne kjøre på strøm.  Men jeg lyver jo stygt om jeg ikke skulle tåle 2-3kr mer pr liter. Ideelt sett skulle prisen vært atskillig høyere enn 15 kr/l. Men kanskje ikke før produksjonen av lokalt biodrivstoff, som finsk etanol, kommer seg på fote.

I mellomtiden kan en moderat prisøkning på bensin og diesel være sunt. Det stimulerer til overgang til biodrivstoff i mye større skala enn nå. Tross alt, det som er vel så viktig som at bybilister velger batteribiler, er at bygdebilisten og langdistansependlerne velger biodrivstoff. Altså, de burde selvsagt velge hybridbiler, men også hybridbilen burde jo kjøres på biodrivstoff for maksimal effekt(!). ;)

Mvh
Haaka

commiesoft

Jeg har en følelse av at det vil bli mye dyrere i løpet av kort tid.

Med tanke på at disse bilene sløser bort 80% av energien i drivstoffet burde prisen vært høyere for å påvirke hvor drivstoffet helst burde brukes, som feks til oppvarmning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA