Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen feil på i-Miev?

Startet av OneMore, tirsdag 10. mai 2011, klokken 06:36

« forrige - neste »

OneMore

Folks, jeg lager nå en dedikert 16A kurs for lading av thinken.
Dvs. støpsel på ytterveggen.

Jeg har tenkt å gjøre slik:

- 16A "treg" automatsikring.
- Egen jordfeilbryter på denne.

Kan dere eksperter der ute skyte inn om jeg gjøre noe feil eller unødvendig ??


Mvh
OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

jkirkebo

Ikke noe annet enn at du bør bruke en kombinert sikring/jordfeilbryter, såkalt "kombivern". Mye enklere enn to separate enheter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OneMore

Helt fantastisk, aldri hørt om en gang :-)

Men det med "treg" sikring er det riktig tenkt ??

Takker og bukker :-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

jkirkebo

Sitat fra: OneMore på mandag 11. april 2011, klokken 22:20
Helt fantastisk, aldri hørt om en gang :-)

Men det med "treg" sikring er det riktig tenkt ??

Takker og bukker :-)

Nei, bruk vanlig B-karakteristikk. C-sikringer er for ting som har høy startstrøm, f.eks en elektrisk sag eller vinkelsliper uten soft-start. En lader bør absolutt ikke trekke en kraftig strømpuls ved oppstart, da er den feilkonstruert.

Her er et eksempel på kombivern for vanlig 230V IT-anlegg, 16A B-karakteristikk:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=40_146_147&products_id=1615600

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. april 2011, klokken 22:52
Sitat fra: OneMore på mandag 11. april 2011, klokken 22:20
Men det med "treg" sikring er det riktig tenkt ??
Nei, bruk vanlig B-karakteristikk. C-sikringer er for ting som har høy startstrøm, f.eks en elektrisk sag eller vinkelsliper uten soft-start.

Og nettopp med tanke på flerbruk ville det kanskje være en ide å ha treg sikring på den kontakta man likevel plasserer ute på veggen - gunstig plassert for tilkoblig av sag o.l?  :) Eller vil det være ugunstig av andre årsaker, som høyt strømtrekk over tid e.l?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Både B og C karakterestikk tåler inntil 1,45 ganger merkestrøm i inntil en time. B takler 5X merkestrøm i startfasen. C 10X Skal du ha et uttak til alt mulig inkludert en større enfas høytrykkspyler kan C16 være et smart valg. MEN husk at nye forskrifter krever et kombivern. Dvs et vern som også inkluderer jordfeilbryter ;-)

Jeg vil også anbefale å gå opp et hakk på kabeldimmensjonen. Selv om forsriftene tilsier at du kan bruke 2,5" vil 4" på lange strekk gi vesentlig lavere spenningstap. Like mange prosent raskere lading og reduserer risikoen for varmgang i stikkontakten til noe nær null.  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

OneMore

Da konkluderer jeg med 16A C-karakterestikk "kombivern"

Ettersom jeg skal ha 2 16A kurser gjennom et 13mm rør er det neppe plass til mer en 2.5 kvadrat.
Men skulle det gå så klemmer jeg i vei med 4.0.

Heldigvis er det ganske så kort strekk, bare 3-4 m fra skap.

Jammen glad jeg postet denne tråden, elektriker jeg snakket med sa ikke noe om kombivern :-(
Da får jeg ta turen inn til OTRA og hente deler.... Så får elektriker knytte det sammen.

Takker og bukker !
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

jkirkebo

Sitat fra: OneMore på tirsdag 12. april 2011, klokken 18:46
Da konkluderer jeg med 16A C-karakterestikk "kombivern"

Ettersom jeg skal ha 2 16A kurser gjennom et 13mm rør er det neppe plass til mer en 2.5 kvadrat.
Men skulle det gå så klemmer jeg i vei med 4.0.

Heldigvis er det ganske så kort strekk, bare 3-4 m fra skap.

Jammen glad jeg postet denne tråden, elektriker jeg snakket med sa ikke noe om kombivern :-(
Da får jeg ta turen inn til OTRA og hente deler.... Så får elektriker knytte det sammen.

Takker og bukker !

13mm rør ? Jeg antar du mener 16mm ?

Og du kan glemme å få mer enn 3x4mm2 igjennom 16mm rør tror jeg. 5x2.5mm2 blir vel trangt nok, og jeg er rimelig usikker på om to separate kurser i samme 16mm rør er lov...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OneMore

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. april 2011, klokken 20:25
Sitat fra: OneMore på tirsdag 12. april 2011, klokken 18:46
Da konkluderer jeg med 16A C-karakterestikk "kombivern"

Ettersom jeg skal ha 2 16A kurser gjennom et 13mm rør er det neppe plass til mer en 2.5 kvadrat.
Men skulle det gå så klemmer jeg i vei med 4.0.

Heldigvis er det ganske så kort strekk, bare 3-4 m fra skap.

Jammen glad jeg postet denne tråden, elektriker jeg snakket med sa ikke noe om kombivern :-(
Da får jeg ta turen inn til OTRA og hente deler.... Så får elektriker knytte det sammen.

Takker og bukker !

13mm rør ? Jeg antar du mener 16mm ?

Og du kan glemme å få mer enn 3x4mm2 igjennom 16mm rør tror jeg. 5x2.5mm2 blir vel trangt nok, og jeg er rimelig usikker på om to separate kurser i samme 16mm rør er lov...

Hei Igjen,

Det er nok 16mm ja :-)

Jeg har søkt litt rundt det med dobbel kurs, har ikke blitt klok ennå men ser at det gjøres.
Fant også en liten diskusjon her om det:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=930766

Så må jeg selvfølgelig spørre elektriker firma og få det bekreftet :-)

Takker for all respons på denne ;-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Gents,

Håper jeg kan få litt hjelp i denne saken igjen ??

Siden sist har det blitt endringer.

Dvs. Jeg fikk gravd opp hele gaten og lagt et 40mm trekkerør under asfalten til parkering.
Hadde flaks da LYSE snudde opp ned på nabolaget likevel da noen skulle ha fiber.
Men faktisk ikke hadde bestilt.. (klassisk lyse)

Andre endringer er at jeg har bestilt Leaf.
Og en slik:http://evsolutions.avinc.com/products/at_home/charging_at_home_a   (CE merket)

Ønsker i tillegg å sette opp et punkt eller 2 på siden for 16A til TH!NK'ene (ja beholder 2)

Her har jeg IT nett.

Da blir spørsmålet:

Hva er fornuftig og trekke i det røret ?

Er det mulig å lage sin egen hurtiglader stasjon ? (det er vel lovt å leke litt med tanken) ??


Takker for all hjelp  ;)


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Griffel

#10
Sitat fra: OneMore på fredag 23. mars 2012, klokken 13:01

Er det mulig å lage sin egen hurtiglader stasjon ? (det er vel lovt å leke litt med tanken) ??

Antar at det ikke er "hurtiglader stasjon" du mener men noe slikt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.0.html
Om det er noe å spare er jeg tvilende til.

En CHAdeMO hurtiglader er nok litt i overkant for hjemmesnekring, men dersom det er planen må du starte med å skaffe deg et eksemplar av CHAdeMO standard beskrivelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OneMore

SitatAntar at det ikke er "hurtiglader stasjon" du mener men noe slikt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.0.html
Om det er noe å spare er jeg tvilende til.

Nei, mente hurtiglader.

SitatEn CHAdeMO hurtiglader er nok litt i overkant for hjemmesnekring, men dersom det er planen må du starte med å skaffe deg et eksemplar av CHAdeMO standard beskrivelsen.

Ingen planer for hjemmesnekring her.

Men prøver å finne ut om det faktisk finnes et hjemmeprodukt for hurtiglading ?

Og tenker da også på dimensjonering av kabel.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Griffel

Sitat fra: OneMore på fredag 23. mars 2012, klokken 15:21

Ingen planer for hjemmesnekring her.

Men prøver å finne ut om det faktisk finnes et hjemmeprodukt for hurtiglading ?

Og tenker da også på dimensjonering av kabel.

-OneMore-
Det nermeste er vel denne:

http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/mobilefastcharger/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OneMore

Yess! Noe slikt ja!
Likte den....

Takk !

Jeg har gjort en del søk på google, finner mye ! Men ikke noe god summering av alterntiv.
Noen som har gjort noen summering av produsenter ?

Så viss man ønsker å gjøre klart for en slik.
Og ha min 1 stk 16A kurser for TH!NK ?
Hva skal jeg trekke igjennom røret ?

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

jkirkebo

Sitat fra: OneMore på fredag 23. mars 2012, klokken 18:15
Yess! Noe slikt ja!
Likte den....

Takk !

Jeg har gjort en del søk på google, finner mye ! Men ikke noe god summering av alterntiv.
Noen som har gjort noen summering av produsenter ?

Så viss man ønsker å gjøre klart for en slik.
Og ha min 1 stk 16A kurser for TH!NK ?
Hva skal jeg trekke igjennom røret ?

Jeg forutsetter at du har trefase 400V TN-nett, ellers går det dårlig med disse laderne.

10kW utgaven trenger 3x16A trefase, da må du trekke min. 5x2.5mm2 kabel, kanskje 5x4mm2. I tillegg trenger du en 2x2.5mm2+jord (muligens 4mm2) til 16A-kursen.

20kW utgaven trenger 3x32A trefase, da må du trekke min. 5x10mm2 kabel i tillegg til 2x2.5mm2+jord (muligens 4mm2).

Jeg forutsetter da at det er lov å trekke 2 stk. PFSP/PFXP i et 40mm rør. Sjekk med kyndig person mhp. dette og kvadrat på ledningene i forhold til lengde og forlegningstype.

Alternativt trekker du 5x16mm2, sikrer med 50A og setter opp et underpanel i garasjen der du kan ta ut 3x32A + 3 stk. 16A kurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA