Hovedmeny

Lease eller kjøp

Startet av elbil4nerds, fredag 15. september 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

elbil4nerds

Det skjer så mye utvikling de neste tre årene at jeg har litt vanskelig for å bestemme meg for leasing eller kjøp. Har bestilt en e-golf, men har fortsatt ikke avgjort om jeg skal betale 60k i året i en slags teknologisk forsikring, eller satse på at verditapet av en ny e-golf er mindre enn 180 000 kr om 3 år. Hva tror dere andre? ville dere kjøpt eller leaset i dagens marked?

kristtorp

Bestilte e-golf i slutten av August og jeg gikk utelukkende for leasing. Jeg har leasing på bilen i dag og er strålende fornøyd. Jeg tenker også at om 3 år så er elbilmarkedet helt annerledes enn det er i dag og da vil jeg ha den "sikkerheten" med at jeg ikke trenger å tenke på salg og mye verdifall.

Ser at flere modeller av forrige generasjon e-golf holder seg godt i pris i dag, men jeg tror ikke denne holder seg like godt fremover.

simon.s

Jeg har også gått for leasing. Selger anbefalte meg dette, da det er en rivende utvikling på el-biler. Ny batteri-teknologi må man også ta høyde for, samt at man ikke trenger å bekymre seg for verditap osv.
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

Mobileum

Vurder dette opp mot et lån fra Volkswagen på 8 år med null kontant. Koster omtrent det samme som leasing, og avskrivingen tilsvarer omtrent det samme som du betaler på lån (avdrag uten renter) som leasing. Så kan du selge den når du vil. Og du sparer 5.600.- i etablering etc. Husk at på leasing tar Møller høyde for at bilen alltid ligger godt innenfor forventet bruktpris, og at de i tillegg skal tjene 20-30.000.- når de selger bilen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

SteinarSun

Har aldri sett en leasingavtale som lønner seg for kunden.
Leasingselskapet priser inn risiko for unormalt prisfall i restverdien på bilen, så det er ikke noe argument.

2014 modeller går nå for rundt 200' ,de lå på ca 250' for 3 år siden ,så verdifall på e-golf er ikke mer enn det det er på fosssiler selv om det er kommet nye modeller. https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.817&model=1.817.1433&sales_form=1&sort=2&year_from=2014&year_to=2015

Du får ca 2% rente hos Møller med 35% EK på lån, er ikke mye som slår det.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Amatøren

Denne dukket opp på Facebook.

Kanskje noe for de som vil ha bil raskt og ikke synes det er så nødvendig å velge utstyr selv.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mobileum

En annen ting er at selv om momsen forsvant på leasing av elbiler, er forskjellen på leasing mellom disse biltypene (elbil, hybrid og fossil) mindre enn man skulle tro.

Fordi det ikke er moms på kjøp av elbiler, blir det naturlig nok heller ikke momsfradrag i kostnadskalkylene til leasingselskapet, slik som det blir på andre biler. Dermed blir investert beløp høyere, rentekostnaden høyere og avskrivningskostnaden høyere enn om bilen hadde vært en fossilbil.

Oddaa

Valgte å kjøpe, var egentlig aldri i tvil. Er rimelig sikker på at det vil være betydelig gunstigere.

Om jeg skulle kjøpt en fossil golf ville jeg antagelig havnet på motsatt konklusjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Mobileum

Og enda en ting. Gjenkjøpsprisen som forhandler setter, gjenspeiler hva disse antar bilen er verdt etter endt avtaleperiode. Og disse skal ha kunnskaper nok til å vite hva markedet er villig til å betale. Derfor blir egne konklusjoner i realiteten lite verdt når det gjelder verdisetting. Og som nevnt over, beregner de seg også en saftig fortjeneste ved videresalg. Så kommer gjerne takstrapporten ved innlevering som en overraskelse. En liten ripe kan bli veldig dyr....

stromifokus

Når jeg solgte egolfen min etter nesten 3 års bruk så hadde jeg et verditap på 1,6 kr per km.

Møller pleier å ha 40000 margin ved videresalg i dette prisområdet (inkl. omregistrering)
Andre merkeforhandlere kan leve med 30000 (inkl. omregistrering)

VidarBG

Leasing eller ikke er vel egentlig bare et veddemål på restverdi? Jeg valgte leasing da jeg ser for meg at prisene kan falle veldig fort når ID er ute med 400+ rekkevidde. En billig forsikring for både lavere restverdi og problem med å bli kvitt den om 3 år.

Oddaa

Sitat fra: VidarBG på søndag 17. september 2017, klokken 10:30
Leasing eller ikke er vel egentlig bare et veddemål på restverdi? Jeg valgte leasing da jeg ser for meg at prisene kan falle veldig fort når ID er ute med 400+ rekkevidde. En billig forsikring for både lavere restverdi og problem med å bli kvitt den om 3 år.
Det er det, men leasingselskapene vil selvsagt legge seg på en avtale som de sannsynligvis ikke taper på, ergo er det noen andre som sannsynligvis taper ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Mobileum

Sitat fra: VidarBG på søndag 17. september 2017, klokken 10:30
En billig forsikring for både lavere restverdi og problem med å bli kvitt den om 3 år.

Som Odda sier, er det vel egentlig spørsmål om denne forsikringen er billig. Tror ikke det. Som sagt over, så har leasingselskapet allerede tatt høyde for usikkerheten, så veddemålet er man dømt til å tape.

Behandler du bilen pent, kjører 45000 km på 3 år, kan du avertere den til en pris 15.000.- mer enn restverdien fra forhandler. Minst.

Så legger du til 5.600.- som du må betale for å inngå kontrakten, og 2400.- pr år i faktureringsgebyr..... Det blir rundt 12-13.000.- 

geear

Hører folk snakke om kostnadsfritt/bekymringsfritt bilbruk, men i praksis sitter du med et oppgjør for småriper, og all kostnad vil uansett være dekket av garanti og forbrukerkjøpslov når du kjøper som privatperson. Et leasingfirma dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven, firmahandel er 12 mnd, så alt utover det er prisgitt Møller/VW sin egen garanti. Selge bil selv, med noe småriper, innenfor det en leasingavtale koster, er ikke akkurat vanskelig. Såklart slipper man å få en kjøper på døra senere, men selger du på samme tidspunkt som leasingen opphører, så er det fortsatt fabrikksgaranti igjen.

190km e-Golf har tapt seg utrolig lite i verdi på tre år, kan gjette på at leasingkundene har tapt 100k kontra kjøp, så hva er begrunnelsen for at 300km skal tape seg så vanvittig mye mer? Rent konkret, hva er det som kommer i løpet av tre år som revolusjonerer elbilmarkedet?

eivhelle

Sitat fra: gr på søndag 17. september 2017, klokken 16:17
Rent konkret, hva er det som kommer i løpet av tre år som revolusjonerer elbilmarkedet?
Lavere pris er det som kan ha mest effekt. Økt rekkevidde er mindre viktig så lenge den innebærer at prisen står stille. VW har indikert at ID skal koste det samme som tilsvarende stor dieselbil. Det skulle bety lavere pris. Det kan i så fall påvirke brukprisen negativt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA