Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen feil på i-Miev?

Startet av Caspar, mandag 09. mai 2011, klokken 12:45

« forrige - neste »

Caspar

Jeg har tidligere hatt ptoblemer med at vannpumpen går veldig ofte når bilen står parkert. Etter at jeg monterte en 12V lader i bilen er dette problemet borte.
Men i dag var det motsatt, når jeg kom til jobben og satte bilen på lading så startet ikke vannpumpa. Det har den alltid gjort og det trodde jeg også at den skulle. Det kan jo være enkle ting som sikringer, eller selve vannpumpen etc. det kan jeg jo sjekke, men den skal vel gå under lading ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

#1
Ja den skal gå under lading. Det er DC-DC som trenger kjølingen.

Jeg kjøpte en pent brukt Think i fjor som hadde gått 30k, det var skiftet pumpe to ganger, den siste ved 24k, altså kun 6000km! Men pumpen stoppet ved første lading etter å ha laget noen stygge lyder først! I kveld opererte jeg den, full av irr og rust! Så helt vanntett har den ikke denne vært....

Sett inn børsteløs pumpe som ikke trengs å skiftes. Min bråker litt mer men det høres ikke under kjøring.
Denne har jeg: MR2-20-600  http://www.cebi.de/cebi/content/index_html?a=8&b=152&c=221&d=&docID=157&info=1

Har også vært diskutert i tidligere tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1406.0.html
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Du kan jo sjekke strømtrekket til pumpa før du eventuelt bytter.
Ta ut sikring 10 (pumpedrift under lading) og sikring 29 (pumpedrift under kjøring), begge er 15A. Koble deretter amperemeter inn i stedet for sikring 10 mens du lader for å sjekke om det kommer strøm fram til pumpa.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Caspar

#3
Rakk ikke å se på det før påskefjellet kallet. Kommer tilbake med løsningen når jeg er tilbake. Sistemann skal kjøre opp på tirsdag etter påske så da blir det sikkert trykk på familiens biler og jeg ender opp med Thinken
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Vil advare mot å kjøre med defekt vannpumpe nå i varmen. I går startet til og med radiatorviftene på min bil ved normalt pen kjøring; maks 170A strøm i de bratteste motbakkene og under 100A ellers. Med sommerdekk ser jeg straks potensiell rekkevidde som før; 1 % energiforbruk pr km fra 100% og ned til 40% energi.

Tror ikke tipset til PerBear - måle strøm (A) på sikringsjolderen - vil si noe man ikke vet allerede: at vannpumpa ikke går. Feilen kan være defekt vannpumpe, defekt relé, dårlig i kontakt eller brudd i ledning. Skulle jeg målt noe ville jeg tatt ut kontakten til vannpumpa og målt om det var spenning (V) på kontakten med tenning på eller lading igang. Er det 13,8V der er det dårlig kontakt eller defekt vannpumpe. Mangler spenningen kan det være defekt sikring, defekt relé, dårlig i kontakt eller brudd i ledning. Man skal heller ikke se bort fra at det er to feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar


Dette var ikke mere dramatisk enn sikring 10 som hadde gått. Men den er jo på 15A og det er vel ikke i nærheten av hva den pumpen bør trekke.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Har målt ca 1,5A strøm til pumpa når den pumper vann uten slange tilkoblet og uten lading på 12V batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Tok en test med 0,5m løftehøyde med fritt utløp, da trakk den 2A og leverte ca 1400l/h.

Så årsaken til at sikringen røk er nok en feil i motoren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar


Min bruker også 2 A, men like fullt ryker sikringen selv med en 20 A ?
Jeg forsøkte å følge med i 15 minutter på forbruket og det lå stabilt på 2 A. Er det noe som plutselig slår inn og trekker vesentlig mer strøm ?

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

Ta ut sikringen, lag en H4-pære med ledninger og kabelsko som du stikker inn istedet for sikringen. Når pæra lyser har du kortslutning.
Altså prøvekjør og observer når det blir lys.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Sitat fra: Lynet på onsdag 04. mai 2011, klokken 13:46
Ta ut sikringen, lag en H4-pære med ledninger og kabelsko som du stikker inn istedet for sikringen. Når pæra lyser har du kortslutning.
Altså prøvekjør og observer når det blir lys.

Det var meget glupt, hardt å innse at jeg ikke kom på det selv.......
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA