Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt siste påfunn på elfronten...

Startet av Poppe, torsdag 05. mai 2011, klokken 23:25

« forrige - neste »

Poppe

Jag tänkte jag skulle vattna bilen idag och skruvade därför loss vattenluckan under förarsätet igår.
I morse skulle jag flytta bilen ( med luckan fortfarande borta) men då var den helt död. Energimätaren visade 0 och inget hände när man stoppade i nyckel. Därpå upptäckte jag den lilla switchen som sitter i bakkant av vattenluckan. Jag antar att den är orsaken till detta.

Jag har skruvat tillbaka luckan och satt bilen på laddning och bilen har "vaknat" och visar nu 45% laddning, samma som igår, men det händer nästan ingenting när jag slår på tändningen. Inga lampor lyser men vakumpumpen startar.
En konstig sak är också att Nicometern säger att 12V bara är 7,2V och att batterispänningen är 84V trots att vakumpumpen går med full fart.

Vad skall jag göra ?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

cra

Er luken skikkelig på? Hvis teppet kommer i mellom kan det være at bryteren under luka ikke kobles skikkelig inn?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Poppe

#2
Ja, luken är skikkeligt på. Vis den icke vore det skulle väl ingenting virke ? Nett op som det gjorde när jag först försökte starta med luken veck ?

Mer info:
Larmet virker icke. Går ej att aktivera eller deaktivera (blinklys lyser icke).
Men, när jag sitter i bilen med nyckel i låset och trycker på deaktivering ( vanlig start-ordning) så hör man hur ett rele framom ratten slår till och sedan från.

När jag drar nyckel till tändläge piper det svagt om bilen.

Har försökt kolla säkringar men alla verkar hela bak luken till vänster om ratten.


Edit:
Verklig spänning på 12V är 12,2V
Det verkar som om Nicometern inte vill kommunicera med bilen, 7,2V verkade vara gammel dritt som låg kvar.

Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Poppe

Nu virker larmet igen.  :o

Nikometern kommunicerar med bilen men den går fortfarande icke att starte.  Och inga lampor lyser i displayen förutom ladelampen.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Poppe

Jag har sjekkat visse av sikringerne, de som synes ha med detta att göre för exempel sikringer till alarm, instrument og någre till.
Är det fler sikringer att sjekke än de som sitter vänster om ratten ?

Har ochså uppdagat att Nicometern endast kommunicerer med bilen med tändning på. Så skall det vel inte vara ? Den skall väl alltid kommunicere ?

Försöker man starte bilen så verkar allt normalt (det klickar när man larmar av, pumper börjar gå osv) men man för icke ljus från kontrollampor och icke heller start.

Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

El rayo

Sitat fra: Poppe på lørdag 09. april 2011, klokken 11:41
När jag drar nyckel till tändläge piper det svagt om bilen.
Det er typisk utladet 12V batteri. Kanskje bilen sto med døren åpen slik at kupelyset lyste?

Med tenning på (bilen ikke startet) skal 12V batteriet vise 13,8V på nikometeret og når bilen er startet skal det vise 14,1V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Poppe på lørdag 09. april 2011, klokken 13:34
Är det fler sikringer att sjekke än de som sitter vänster om ratten ?
Under huven sitter en 100A sikring i en sort, firkantet plastboks på rammen foran ved siden av 12V batteriet. Det er 3 sikringer i kontaktorboksen inne i batterikassen. Det er sikring inne i laderen og inne i DC/DC omformeren. Det er veldig sjelden at disse sikringene går uten at det er en alvorlig feil.

Sitat fra: Poppe på lørdag 09. april 2011, klokken 13:34
Har ochså uppdagat att Nicometern endast kommunicerer med bilen med tändning på. Den skall väl alltid kommunicere ?
Nei, normalt ikke. Det er en innstilling i menyen under "config" nede i høyre hjørne: "forblir på uten signal". Huk av der så tror jeg nikometeret skal vise enkelte parametre, f.eks spenning på 12V batteriet. Men dersom 12V er for lav klarer ikke BMS å kommunisere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Poppe

Pipet berodde på oben dörr, inget anet. Det slutade när jag stängde.

Har (försökt, hur vet man om man lyckas ?) kobla forbi Immobilizern med den hemliga koden men det gjorde ingen skillnad.


Jag har ju kört elbil i 6-7 år så jag vet ju att vad som helst kan inträffa när som helst men ändå, varför skulle en sikring gå när man försöker starta bilen med vannluckan öppen ?

Vad kan man förvänta sig hända om man försöker starta med vannluckan öppen ?

När jag försökte var ju bilen helt stendöd, sen vaknade energimätaren, sedan larmet osv med långa intervall.

Har nu mätt alla säkringarna i säkringshållaren, alla är OK.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Poppe

Det skadar säkert inte att byta batteri men jag tror inte det hjälper mot detta felet.

Nu är driftsbatteriet laddat till 100% men bilen har fortfarande samma symptom. Aux batteriet ligger på 13.0 V
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Poppe

Efter att ha tänkt länge och väl i natt över problemet har jag kommit fram till att detta inte har med vannluken att göra. Fejlet fanns innan jag försökte starta bilen i går morse då energimätaren visade 0 när den borde visat 45%.

Idag på morgonen har jag försökt med att koppla bort 12v batteriet för att få en total reset på bilen men det hjälpte inte.

Det finns inga felkoder att läsa ut enligt Nicometern.

Spänningen ligger på 13,9V med tändning på.

Kan någon hjälpa mig med att pröve och öppna dörren och starta bilen utan att först stänga av larmet, vad händer då ?
Jag börjer misstänka att detta har med immobilizern att göra.

Kan någon säga mig var larmet och immobilizern sitter ?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

elektrolux

Imobilizer sitter like over instrumentet under dasjbordet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Poppe

Nu har jag kommit så långt att jag skruvat loss översidan på dashbordet.
Har hittat immon.
Har brutit mig in i immon.
Den innehåller två releer som inte drar när man larmar på, inte när man larmar av, inte när man sätter på tändningen. Kort sagt, dom är helt stille og rolige.

Tre sladdar går från immon till alarmet.
Fyra går från immon till bilen, dom är brun (2 st), vit och blå. Enligt skjemat har startsperrerele A 2 brune ansluttninger och B har en vit och en blå, vilken slump !

Skall laborere lite med det.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Poppe

Precis som jag misstänkte mer og mer var det immon som krånglade.

Hur man kopplar bort den och var den sitter kan man läsa i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3552.0.html
Skall försöka komplettera med lite bilder.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA