Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjører MYE større elbil enn deg

Startet av Jalmar, fredag 11. oktober 2024, klokken 11:05

« forrige - neste »

Jalmar

Jeg skal bytte bil denne høsten, og har bestemt meg for at jeg skal ha elbil. Skal ikke pendle, må ikke kjøre bil hver dag og har sjeldent dårlig tid. Bilen vil bli mest brukt til besøk hos venner/familie, til handleturer i nærmiljøet, et par Harry-turer i måneden og noen ganger tar jeg gjerne en biltur for turens skyld. Jeg kjører ca 10 000 km i året. Lengste "familiebesøkstur" er 12 mil totalt. Harryturene er 23 mil totalt, men her er det mulighet for lading på 22 kw type 2 på kjøpesenteret i Tøcksfors.

Jeg har veldig lyst på Zoe 40 i den billigste utstyrsvarianten. Har lest ladetråder i timesvis her på forumet, og tror jeg har dannet meg et bilde av "problemet". Jeg håper på noen innspill fra dere her på forumet for å bekrefte eller avkrefte mine teorier.

Først og fremst ønsker jeg ikke den fastmonterte ladeløsningen som leveres med bilen. Jeg vil velge zaptec-løsningen for 7500,- ekstra. Jeg har tilgang til vanlig jordet stikkontakt og 1-fas blå industrikontakt. Begge på 16A kurs. Så vidt jeg kan se på sidene til zaptec kan man få kabel for begge disse kontakttypene. Men det er vel slik at det vil gå raskere med blå industrikontakt? Fordelen med zaptec-løsningen er at man da har en mobil løsning hvis man skulle komme i en situasjon der man må lade utenfor hjemmet fra vanlig stikkontakt, og jeg vil tro at det er greiere når man skal selge bilen en gang. Men gjør zaptecen samme "jobben" som den fastmonterte løsningen? Er den like rask f.eks?

Ved mitt bruk vil vel det meste av ladingen skje hjemme. I de tilfellene jeg vil trenge påfyll ute på tur, kan jeg da bruke alle 22 kw type 2 laderne som står rundt omkring? Jeg har forstått det slik at 22 kw ac ladestasjoner er TN-nett, og at man da kan lade fra disse med kabelen som følger bilen?

Hvis det er slik jeg tror, så koker ladeproblemarikken (for mitt bruk) ned til at jeg må sette av kanskje dobbelt så lang tid til lading ute på langtur (over ca 30 mil på sommeren og ca 20 mil på vinteren) ?

Dette ble langt innlegg, og mange av spørsmålene er sikkert stilt og besvart tidligere. Men dere får bære over med meg  :)
Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

HCO

Vi har kjørt snart 30.000 km med Zoe 240, og har nettopp bestilt oss en Zoe 400, så jeg håper å kunne bidra litt her:

Sitat
Jeg har veldig lyst på Zoe 40 i den billigste utstyrsvarianten

Vi valgte Life-varianten begge ganger. Det eneste vi har savnet på 240-en som er standard på høyere varianter, er lysautomatikk. Det kan nå kjøpes som egen tilleggspakke til 4.000,- der du også får regnføler og ryggevarsler. Så den pakken bestilte vi, selv om det betyr at vi får litt lenger leveringstid. Dersom du skal ha noen annen farge enn hvit, må du også betale 4.000 for lakk.

Se forøvrig min tråd "Life eller Intens" for flere grunner til å velge Life.

Sitat
Først og fremst ønsker jeg ikke den fastmonterte ladeløsningen som leveres med bilen. Jeg vil velge zaptec-løsningen for 7500,- ekstra. (...) Men gjør zaptecen samme "jobben" som den fastmonterte løsningen? Er den like rask f.eks?

Zaptec 16A skal være like rask. Zoe lader ganske tregt på 10A.

Sitat
Ved mitt bruk vil vel det meste av ladingen skje hjemme.

Da ville jeg valgt PodPoint, spesielt om du har IT-nett. Å ha en fastmontert boks gjør livet som elbileier mye enklere.

SitatI de tilfellene jeg vil trenge påfyll ute på tur, kan jeg da bruke alle 22 kw type 2 laderne som står rundt omkring? Jeg har forstått det slik at 22 kw ac ladestasjoner er TN-nett, og at man da kan lade fra disse med kabelen som følger bilen?

Hvis det er slik jeg tror, så koker ladeproblemarikken (for mitt bruk) ned til at jeg må sette av kanskje dobbelt så lang tid til lading ute på langtur (over ca 30 mil på sommeren og ca 20 mil på vinteren) ?

Alle Type2 med 11kW og høyere er TN. Du må bruke egen kabel (unntatt på noen få 43kW-ladere) Det er som regel mindre kø på Type2-ladere enn på DC hurtigladere. I tillegg finnes 11/22kW-ladere på mange steder der det ikke finnes DC hurtiglading.

Et par andre tips:

  • Dersom forhandleren ikke tilbyr klonede dekktrykksensorer, så kjøp vinterhjul utenom på en dekksjappe som har erfaring med slikt. Ellers må du inn til forhandleren to ganger i året for å nullstille (Zoe "husker" bare 4 sensorer av gangen).
  • Be om å få vindusspylerdyser fra Megane (eller kjøp selv på eBay for et par tiere).
  • Kjøp ordentlige gummimatter, dersom det ikke følger med. Se bilmatter.no.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

THE

Hvis du velger Zaptec, så må du passe få å få versjonen som herter C1, denne støtter opp til 16A lading enten via blå industrikontakt eller type2. Det er flere forskjellige adaptere tilgjengelig som gjør at du kan lade med vanlig jordet stikkontakt (10A), industrikontakt (16A) og type2 (16A).

Hvis du velger standard veggmontert ladeboks, så lader den også med 16A, dvs. samme hastighet som Zaptec portable C1 med CEE adapter.

Jeg ville også valg Zapcharger portable med 16A lading i stedet for PodPoint veggladeboks.


Når det gjelder kjøremønsteret ditt, og behovet for rekkevidde, så vil jeg si at Zoe bør fungere bra, og du vil sjelden ha behov for lading på de mest vanlige turene dine. Hvis du skal på andre lengre turer, så finnes det 22kW AC ladepunkt "over alt", både gratis på butikker o.l. og Grønn Kontakt og Fortum ladestasjoner der du betaler for bruk.

Etter drøyt 60000 km i Zoe (22kWt batteri og 43kW lader) så må jeg si meg veldig godt fornøyd med bilen.

Etter min mening er det negative med Zoe følgende:
- Mangler gode løsninger for takstativ, men det er mulig å få tak i stativ.
- For liten som familiebil for fire personer med med mye bagasje
- Mangler en god del sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems, filskiftevarsel, adaptiv cruise control m.m.
- Har ikke (hatt) mulighet for tilhengerfeste for sykkelstativ. Nå kan det kanskje være mulig å ettermontere tilhengerfeste på Zoe både for sykkelstativ og for tilhenger opp til 750 kg, noe som etter min mening vil gjøre Zoe ZE40 til den mest praktiske elbilen i småbilklassen.


Det jeg liker veldig godt med Zoe:
- Komfortabel og kvikk bil til normal kjøring
- Romslig bagasjerom i forhold til bilstørrelsen
- Rask AC lading (Har 11kW lading hjemme) som gir deg mye påfyll ved lading på kjøpesenter o.l. mens du utfører andre ærender.
- Liten svingradius som gjør bilen enkel å håndtere på trange steder


Jeg har utstyrsversjon Intens, og ville valgt det på nytt pga. ryggekamera, lysautomatikk, regnsensor m.m.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

minibiti

Sitat
Ved mitt bruk vil vel det meste av ladingen skje hjemme.

Da ville jeg valgt PodPoint, spesielt om du har IT-nett. Å ha en fastmontert boks gjør livet som elbileier mye enklere.


I very much agree with the statement above. Especially if you buy another Type 2 to Type 2 cable which would then always be connected to the charger and which you could just plug in the car as soon as you have parked home.

Moreover, since you have to pay 7500,- extra for the Zaptec, it is almost the same as choosing the home charger and buying the "ladebøtte" from nofuel.no for 9000,- if you really need to charge on a normal plug when not at home (at friends and family or in town when the charger is using IT nett).
The "ladebøtte" is heavier and the cables are shorter, but totally silent, which the Zaptec is not.
And I recommend you to get a demo of the Zaptec so you can see for yourself if the noise level will be a problem for you or your neighbours.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Jalmar

#4
Tusen takk for svar. Da ser det ut for at jeg har oppfattet dette sånn ca riktig.

Bakgrunnen for ønske om zaptec istedenfor fast montert er at jeg ikke eier garasjen der jeg bor. Jeg får lov til å lagre mine 3 motorsykler der, men vet ikke helt om jeg kan komme drassene med en transformator i tillegg  ;D. Men jeg kunne henge opp en zaptec og koble den til blå industrikontakt. Bilen står ved siden av garasjen. Men jeg skjønner at jeg kanskje bør vurdere den biten en gang til etter rådene fra dere. Det er IT-nett der jeg bor.

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill fra dere, da jeg må innrømme at jeg ble litt usikker rundt dette med lading ute på tur/TN-nett problematikk osv osv. Men nå skjønner jeg at jeg har tenkt riktig, og da kan jeg gå videre med bilkjøp. Kjekt å vite mest mulig før man havner i klørne på en bilselger  ;D

Nå fikk jeg akkurat tilbakemelding fra forhandler at forventet leveringstid for ny bil ville være slutten av januar 2018. Det var en liten strek i regninga. Da må jeg titte litt på alternativer.
Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

HCO

#5
Sitat fra: Jalmar på mandag 11. september 2017, klokken 12:09
Nå fikk jeg akkurat tilbakemelding fra forhandler at forventet leveringstid for ny bil ville være slutten av januar 2018. Det var en liten strek i regninga. Da må jeg titte litt på alternativer.

Min 240 kommer for salg i november. Bortsett fra at du må lade litt på harrytur vinterstid, tror jeg denne passer ditt kjøremønster bra. Med mitt forbruk (mange klarer å tyne forbruket mer) går den 18 mil på sommeren med Eco, 15 mil uten Eco. På vinteren har jeg aldri målt dårligere rekkevidde enn 10 mil uten Eco.

Ettersom jeg kjøper ny Zoe, vil den som overtar 240-en få med splitter ny PodPoint ferdig montert inkludert i prisen.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Jalmar

Takk for gode råd, oppklaringer og anbefalinger  :)

Jeg skal i dag avgårde å se / prøve bil nr.2 på ønskelista mi. Det er Kia Soul. Ved kontakt med forhandler i forrige uke anslo de en leveringstid på 1 måned, men det kan jo ha forandret seg.

Hvis ikke Soul passer inn i planene, kommer jeg mest sannsynlig til å drøye ut året.
Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

Jalmar

Det ble prøvekjøring, innbyttetaksering og forhandling rundt Kia Soul i slutten av forrige uke. De kunne levere i slutten av oktober i år, og tilbudet var forholdsvis greit. Bilen som sådan var bra, så det ble handel. Kia Soul Active med 30 kw batteri.

Tiden vil jo vise om dette var smart eller ikke  ;D
Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

pudderjagar

Vær obs på at bruktprisen på ein Zoe240 om 5 år er mykje lavere enn Zoe40. Zoe40 har så lang rekkevidde at den nok vil halde seg betre i pris over same tidsperiode enn Zoe240.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på mandag 18. september 2017, klokken 11:45
Vær obs på at bruktprisen på ein Zoe240 om 5 år er mykje lavere enn Zoe40. Zoe40 har så lang rekkevidde at den nok vil halde seg betre i pris over same tidsperiode enn Zoe240.
Om 5 år har det kommet mange nye elbiler med 60kwh+++ batteri, så bruktprisen på en Zoe40 er nok også ganske lav da... Nytter ikke å kjøpe elbil nå med planer om å unngå et stort verditap ved bruktsalg om noen få år, men det gjelder jo ikke bare elbil, alle biler som selges nå vil være ganske gammeldagse om 5 år!

Dersom man bare har behov for å kjøre maks 10 mil om dagen er det bare å løpe og kjøpe en brukt 2-3 år gammel 240! Man får en flott bil som holder i minst 5 år til 60% av nybilpris. Når 240en er utslitt om 5-10 år, vil det være drøssevis av 2-3 år gamle elbiler med 40kwh+++ batteri på markedet for en rimelig penge, for da har modellene med 80-100kwh+++ batteri kommet....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Ikkje gløym at Zoe kan bytte batteri til største modell. Dette aukar bruktprisen på den fordi batteriprisen vil gå kraftig ned med den utviklinga vi har i dag.

Og hvis du mener at ein 240 vil ha like god verdi som ein 40 modell om 5 år så har du nok bomma litt. Ein 40 vil dekke ei mykje større kundegruppe etter 5 år enn ein 240 og dermed høgare pris uansett.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:20
Og hvis du mener at ein 240 vil ha like god verdi som ein 40 modell om 5 år så har du nok bomma litt. Ein 40 vil dekke ei mykje større kundegruppe etter 5 år enn ein 240 og dermed høgare pris uansett.
Selvfølgelig vil en 40 være mer verdt enn en 240 om fem år!

Men dersom man klarer seg med rekkevidden til en 240 vil man tape mindre penger ved å kjøpe en brukt 240 og ha den i fem år i forhold til å kjøpe en ny 40 og ha den i fem år. Og man kan jo bytte batteriet i 240en til et 40kwh batteri om en tre års tid, da er nok prisen på et slikt bytte kommer ned i en akseptabel pris.

Poenget jeg prøvde å få frem er at det skjer så vanvittig mye på elbilfronten nå at alle elbiler som kjøpes nye i dag vil ha et svært høyt verditap på få år.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Poenget eg prøver å få fram er at hvis ein velger ein bil som akkurat klarer brasene den dagen du kjøper den så kan ein sitja med katta i sekken om bare 1 år eller 2.

Ingen veit om ein flytter, må bytte jobb, kjøper hytte, barna får interesser som er lengre borte o.l. Då må ein enten ha ein bil til eller bytte ut elbilen. Dette kostar meir enn hvis ein planlegger litt fram i tid og heller beregner seg gode marginer på kjøredistangsen, så kan ein ha same bilen mykje lenger.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Helt enig i at man bør ha en del ekstra rekkevidde å gå på når man kjøper elbil, men for svært mange vil en 240 ha mer enn nok rekkevidde i det daglige.

Grunnen til at jeg solgte min 240 var at jeg har kjører ca 130-150 km hver dag, og det går jo ikke uten lading på vinteren. ZOE 40 vil klare jobben for meg uten lading underveis sommer som vinter i maaange år. Så for meg vil helt klart ZOE 40 gi mindre verditap ganske enkelt fordi jeg slipper å selge den på mange år. Dersom jeg hadde hatt kortere vei til jobben hadde jeg jo aldri solgt 240en...

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

For oss vil uansett en ZOE være uaktuell som eneste familiebil, til det er bagasjeplassen for dårlig til ferieoppakning og rekkevidden på en 40 er også litt for liten til langturene. Men 240en fikk kjørt seg over 20.000km i året mens fossilbilen gikk ca 5000km.

Venter fortsatt på en el stasjonsvogn med hengerfeste, rekkevidde på 500km og rask hurtiglading til under 500.000.....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA