Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

70 mil rekkevidde for under 500.000

Startet av kakemann, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:16

« forrige - neste »

kakemann

Jeg venter snart inn min første Tesla.

Jeg har allerede en ladestasjon hjemme med type 1 kabel, men elektriker skal bruke samme kurs og sette inn en såkalt "Manuell lastfordeling" til en ny Type 2 lader for Teslaen.

Jeg vil gjerne at gjester skal kunne lade sine Elbiler på denne nye ladestasjonen om de er på besøk, men er usikker på om den originale Tesla laderen lader alle andre biler uansett.

Jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe Tesla laderen eller en lader fra Elbilhjelpen.

Er det noen som vet om Teslaen fungerer fint med Ratio-ladere fra Elbilhjelpen?
Er det slik at en original Tesla lader også vil kunne lade f.eks en Ioniq eller E-golf?

tallyho

Sitat fra: kakemann på mandag 11. september 2017, klokken 10:23

Jeg har allerede en ladestasjon hjemme med type 1 kabel, men elektriker skal bruke samme kurs og sette inn en såkalt "Manuell lastfordeling" til en ny Type 2 lader for Teslaen.

Jeg vil gjerne at gjester skal kunne lade sine Elbiler på denne nye ladestasjonen om de er på besøk, men er usikker på om den originale Tesla laderen lader alle andre biler uansett.

Jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe Tesla laderen eller en lader fra Elbilhjelpen.

Er det slik at en original Tesla lader også vil kunne lade f.eks en Ioniq eller E-golf?
1. Ratio lader Tesla og alle andre type 2-biler, så sant du bestiller lader eller ladekabel for type 2.
2. Teslalader lader E-golf siden begge er type 2-biler.

Det er ikke laderens merke som avgjør, men kabelen. Type 2 lader Tesla, Egolf osv. Type 1 lader asiabilene.

Ladestasjon:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Ladekabler:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-til-type-2-spiral-kabel-32a-5m-gronn?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

GOS

Jeg hadde en (semiportable) Ratio og den fungerte veldig bra med Teslaen, men jeg måtte selge den da borettslaget endret slik at alle skulle ha Zaptec for at laderne skulle kunne "snakke sammen" og fordele last.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

fredag

Tesla kan lade på hvilken som helst mode3 ladeboks med type2 ladekontakt eller integrert type2 kabel.

Det spiller ikke noen rolle hvilket merke det står på ladeboksen, like lite som kun Audi biler kan lade på Audi bensinstasjoner. Ladeboksene er standardisert, slik at forskjellige typer/merker/modeller biler skal kunne bruke forskjellige typer/merker/modeller ladebokser.

For at flest mulig forskjellige elbiler, både med type1-kontakt (Leaf, i-Miev, osv) og type2-kontakt (VW, BMW, Tesla, Zoe, osv) skal kunne lade på boksen din, så bør du gå for en ladeboks med type2-kontakt uten integrert kabel. Da må bilene som skal lade på ladeboksen ha med sin egen type2-kabel som passer til kontakten i bilen deres, men dette er jo noe de fleste enten allerede har eller uansett burde ha.

Tesla Wall Charger KAN settes opp på en ustandard måte som kun funker med Tesla, feks med to-fase lading eller dipswitch ikke satt til legacy/standard modus. Men når Tesla Wall Charger er satt opp riktig, så kan den brukes av alle elbiler med type2 kontakt i bilen (VW, BMW, Tesla, Zoe, osv)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA