Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dette koster Kia-favoritten etter faceliften

Startet av Elmo, torsdag 12. september 2024, klokken 14:16

« forrige - neste »

Elmo

Jeg har en underlig observasjon med C-lysene (led-kjørelysene) på eGolfer når jeg ser på dem i speilet på min eUP :P
Det ser ut som lysene, eller hele støtfangeren på eGolfen er helt løs og rister :o
Såvidt jeg kan avgjøre gjelder det alle eGolfer, men ingen andre biler.

Lurer virkelig på hva ved Golfen ledlys og kupespeilet på eUp'n min som kan skape en sånn optisk illusjon ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

epifant

Jeg har observert det samme. Om man ser på fancy slow motion Youtubefilmer av nyere biler ser man at LED-lysene flimrer febrilsk. Kan det vi observerer i bakspeilet ha noe med switchefrekvensen på PWM-forsyningen kombinert med at bakspeilet sikkert alltid vibrerer litt, uten at vi ser det? Evt i kombinasjon med at det strengt tatt er to speilflater inni der...?
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

brako79

Ser det samme i speilet på e-golfen.
Usikker på om jeg ser det på andre speil, skal jaggu testes ut. Kjører i dag en eldre varebil, så håper jeg får en med C-lys bak meg :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Navl1

Hentet min nye e-up fra forhandler i dag, og så akkurat det samme faktisk. Stussa på det.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

DonCato

Har det samme i vår bensinbil, og jeg regner med at det skyldes innerspeilet. I nevnte vil er det et slikt som dimmer ned skarpt lys bakfra. Altså noe elektronikk. Og jeg tenker at den flimringen, eller ristingen, skyldes speilet.

Amatøren

Har det samme på en Vokswagen Sharan 2015 modell.

Hadde ikke sett før "dieselgate" oppgraderingen og trodde det hadde sammenheng med den som følge av nye/andre vibrasjoner i bilen som følge av endrede innsprøyting tidspunkt og blandingsforhold av luft/drivstoff.

Kanskje ikke allikevel..... Det er bil med automatisk blending av innvendig speil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

nortrahof

Det kan være polariseringstråder i bakspeilet? Har speilet dimmingsfunksjon så er det samme polarisering som på en flatskjerm. Dette kan pulse ved å slå seg av-og-på i raskt tempo (>25Hz) - enten slipper den ikke lys gjennom - eller så slipper de fullt lys gjennom. Ved å regulere perioden den er "åpen" kan man regulere dimmingen.
Vet ikke om dimmingsfunksjonen for C-lysene på E-Golf også er pulset? Dette er en teknikk som brukes mye for effektregulering av LEDer. Dette skjer også i raskt tempo slik at øyet ikke oppfatter det.
Om man betrakter slike C-lys gjemmom et dimmbart speil kan lyset flimre dersom det beveger seg.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA