Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstider

Startet av OneMore, torsdag 05. mai 2011, klokken 08:00

« forrige - neste »

OneMore

Heisan,

Har jo sett en del tråder om hurtiglading her inne.

Jeg kunne godt tenkt meg å sette inn en ekstra lader,
da snakker jeg om original THINK lader. Slik at jeg får
en ekstra ledning som jeg kan plugge inn der tilgjengelig :-)

Kan noen av proffene her gi meg et hint om det er mulig
uten å rekonstruere hele Thinken ??



OneMore!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

"Alt er mulig"... Hadde du tenkt at ladingen skal gå like automatisk som før?

Det oppsettet jeg har med 3 stk 48V Traco 10A ladere er manuellt styrt; dvs at jeg må koble fra ekstraladeren selv (eller vha koblingsur) når originalladeren går over i fase 2. Dette er forholdsvis enkelt å få til.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2675.0.html

Skal du ha det helautomatisk som originalt, så må den ekstra laderen slutte å lade når originalladeren går over i fase 2. Anton Bech i Danmark har oppskriften på et oppsett som føler strømmen til originalladeren og skrur av ekstraladeren når nettstrømmen reduseres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Hei og takk for svar El rayo,

Det er tråden din som sparket meg igang igjen :-)
Men jeg synes det virker veldig avansert ut det du har gjort.
Lurer også på hva det har kostet deg i cash ??

Jeg ser for meg at alt går like automatisk, men utkobling i siste fase.
Dvs. der jeg kan stappe inn en ekstra kontakt der tilgjengelig.
Mener det å bruke originalen bør være greit pga. kjølingen.
Men det er gjerne unødig tunge saker ?

Men jeg har overhodet ikke noe peiling hvordan jeg skal koble dette ??
Hadde vært veldig fint å få hjelp til det... :-)

Slik jeg ser det så må dette være den beste hurtig(ere) ladingen,
og mest tilgjengelige. Tilgangen til 50Ahmps osv. er ikke stor.
Men ekstra 16Ahmps er det mange plasser.

Dette vil i praksis halvere ladetiden :-)

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Avansert? Det er det enkleste jeg klarte å lage og jeg trengte ikke å gå inn i batterikassa engang. Jeg sender 10A ekstra ladestrøm gjennom 114V tilførselsledningen til DC/DC omformeren. Har ikke turt å regne ut hva det kostet, men jeg kom over noen brukte, billige ladere så det kunne blitt 5 ganger så dyrt med ny lader. Ledninger og kontakter er også utrolig dyrt, brukte 2,5 mm2 til 230V AC og 6 mm2 på DC utgangen.

Actia originalladeren styres av datapulser fra BMS (start, stopp, 3 forskjellige ladestrømmer). Jeg vet ikke om kommunikasjonen vil fungere med 2 ladere. Den er tung og solid og har forholdsvis lav virkningsgrad, tipper 75%.

Vet ikke om aux reléet som kobler sammen laderen og batteriet tåler 25A ekstra ladestrøm. Hvis det ikke gjør det er man nødt til å gå in i batterikassa og koble seg til i kontaktorboksen. For å beholde sikkerheten som originalt må det settes inn et aux relé til. Da spørs det også om styrekretsen tåler å trekke 2 reléer.

Ladetiden halveres nesten. Toppladingen, fase 2, vil fremdeles ta omtrent en time. Men man behøver ikke topplade hver gang når man er på langtur.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Hei igjen,

Jepp i min verden uten særlig kunnskap om dette, så blir det å koble sammen dibbedutter avansert. Men viss du kan være snill å ta noen bilder av oppsettet
så kan det jo hende at jeg skjønner litt mer :-)

Ettersom bilen regenerer mye mer en 20Ah så håpte jeg at den vil klare
en ekstra lader ? Men så er det jo å få låst/overkjørt laderen som også
er en utfordring.

Alle kommentarer tas imot med takk :-)

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: OneMore på mandag 11. april 2011, klokken 16:05
Jepp i min verden uten særlig kunnskap om dette, så blir det å koble sammen dibbedutter avansert.
Da vil jeg fraråde å gjøre noe med dette selv. Men jeg vet ikke hvor man kan finne kvalifisert hjelp (med godkjenning for arbeid på annens bil) til slikt.

Sitat fra: OneMore på mandag 11. april 2011, klokken 16:05
Men viss du kan være snill å ta noen bilder av oppsettet
så kan det jo hende at jeg skjønner litt mer :-)
Har lagt et par bilder av tilkoblingspunktene på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2501.msg20256.html#msg20256
Sikkert lurt å lese hele tråden selv om det er flere avsporinger og delvis feilinformasjon underveis.
Vær spesiellt oppmerksom på advarselen til Hens i post #20.

Sitat fra: OneMore på mandag 11. april 2011, klokken 16:05
Ettersom bilen regenerer mye mer en 20Ah så håpte jeg at den vil klare
en ekstra lader ? Men så er det jo å få låst/overkjørt laderen som også
er en utfordring.
Batteriet klarer å ta imot opp til 150A under visse forusetninger. Se dokumentet http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Bilen er ikke forberedt for hurtiglading så BMS sjekker ikke dette, det må man eventuellt lage systemer for selv.

Opp til 100A ved regerering går gjennom kontaktorboksen, der det er forbindelse mellom motorstyring og batteri bare når systemet er i kjøre-modus.

Jeg synes at det aller viktigste når man forandrer noe er å beholde alle originale sikkerhetssystemer. Jeg vil ikke ha en ledning med 114V eller høyere likespenning ut av batterikassen uten at bilens innebygde sikkerhetssystemer sier at alt er OK.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 11. april 2011, klokken 22:28
Jeg synes at det aller viktigste når man forandrer noe er å beholde alle originale sikkerhetssystemer. Jeg vil ikke ha en ledning med 114V eller høyere likespenning ut av batterikassen uten at bilens innebygde sikkerhetssystemer sier at alt er OK.

Enig, men det er kun Think blandt de klassiske Elbilene som har kontaktorboksen sammen med cellene. Alle andre elbiler legger kjørestrømen ut av batterikassen(e). Dermed er Think bedre sikret enn det som kreves.

PSA bruker store sikringer på hver batterikasse, samme gjør Moderende C1 EV'ie.

Vurderer selv å flytte kontaktorboksen fram under fronten på en av Thinkene mine, for å forberede den på hurtiglading, og enklere ombygging til 38 stk 200 Ahr celler fra JCBX. Da snakker vi rekkeviddekiller til 1/3 av prisen til Mjauen.

Ser for meg 180 km rekkevidde og 80-160 km/t ladehastighet fra h.h.v. 3*16A/3*32A stikk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

#7
Avsporing (som vanlig):
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. april 2011, klokken 07:31
Enig, men det er kun Think blandt de klassiske Elbilene som har kontaktorboksen sammen med cellene. Alle andre elbiler legger kjørestrømen ut av batterikassen(e). Dermed er Think bedre sikret enn det som kreves.

*kremt* Rangeren har også kontaktorboksen sammen med cellene, som legges ut ved feil eller airbag.
Men Rangeren er vel kanskje ikke "klassisk nok", selv om den er fra samme tidsperiode? :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Beklager.

Helt klart classic nok, men desverre ikke kjent nok. I alle fall ikke hos meg.

Poenget var likevel at prinsippet med at ingen strøm forlater batteriboksen ved kollisjon, Isofeil etc. er bra, men tydeligvis ikke påbudt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Bra tråd...

Men det gjenstår fremdeles å finne ut om det lar seg gjøre.

Jeg har testobjektene, og vil svært gjerne få det til, ElRayo sitt oppsett
er jo glimrende. Men da skal det kjøpes inn ladere....

Jeg ville egentlig trodd at det ville gå å sette denne parallelt,
med kutt for siste fase ?? Mulig noe ny dimensjonering av kabel må til da??
Men det virker som det er mange feller.



Mvh
OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på tirsdag 12. april 2011, klokken 18:35
Men da skal det kjøpes inn ladere....

Jeg ville egentlig trodd at det ville gå å sette denne parallelt,
Bruk heller den ekstra orginalladeren din til å få denne bilen på veien http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3564.0.html så får du råd til mange av laderene til El Rayo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Svært gjerne :-)

El Rayo, sier at dette er dyrt men ikke hvor dyrt ! Vet du ?
Jeg skal i morgen finne det ut.....

Uansett så skal jeg med glede få den bilen på veien med en av di to ekstra laderene mine :-)
Det er bare å kontakte meg..... Vil ikke ha di på hylla! Di hører hjemme på veien!

Jeg ønsker kun å oppnå hurtigere lading på sikkert vis, permanent i Thinken! :-)

Tjoho... snart påske !


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Sitat fra: OneMore på onsdag 13. april 2011, klokken 23:46
Jeg ønsker kun å oppnå hurtigere lading på sikkert vis, permanent i Thinken! :-)

Du har jo Robometer, så alt du trenger er å bestille lader for permanent montering og som styres av Robometeret hos Thunderteam. Da vil ekstraladeren kutte ved f.eks 148V mens bilens lader fullfører ladeprosessen.

Mulig det kan gjøres i bytte mot en god originallader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: OneMore på onsdag 13. april 2011, klokken 23:46
El Rayo, sier at dette er dyrt men ikke hvor dyrt ! Vet du ?

OneMore

Sitat fra: El rayo på lørdag 09. april 2011, klokken 14:53
Har ikke turt å regne ut hva det kostet

Ny-pris på laderne ligger vel rundt 30k.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Det behøver ikke koste så mye.

Hvis man har litt tid på seg så får man tak i tilsvarende som ElRayo har på finn eller ebay for 1500-2000 stykket og du behøver 3. og må bygge dem sammen selv.
Jeg har selv fått tak i denne typen ubrukt for 1200kr pr stk. og sett denne typen brukt for 1500kr på finn.

Løsningen til Thunderteam som Elektrolux nevner er vel en "ferdig" enhet (tatt fra sveiseutstyr).

Finn har utlempen at det er sjelden det kommer noen. eBay har ulempen at det kan bli toll/moms oppå, og problem med reklamasjon hvis noe ikke fungerer.
Et eksempel søk idag.
Den ene her har riktige data (48v/30A+) men er fysisk av en type jeg ikke har sett før. Den andre er fysisk samme type som jeg selv bruker, men bare 24v.

Har du sett gjennom denne tråden ? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,148.0.html ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA