Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Model 3 blitt bedre etter oppgraderingen?

Startet av 50%NoFuel, tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:30

« forrige - neste »

50%NoFuel

$ synker og synker og diff mellom pris i USA og Norge er vel stor (8-10%). Om ikke Tesla asap beslutter å redusere prisen burde mange vurdere å kansellere bestillingen. Det gør ihvertfall jeg...
Fremtiden er elektrisk

nie

Prisreduksjonen kommer nok når septemberrushet er over. Altfor dyrt for Tesla å sette ned prisen nå rett før de skal levere ut så mye biler.

kenneth6

#2
Det er fler i den tankeboksen!... gidder ikke tape 50-100k på å MÅ ha bil nå. Vet det er mange som også har fått redusert rabatten sin på X90, og sier alle disse fra seg bestillingen kommer det til å bli mange x90 som Tesla må slippe enda billigere. Galskap om noen gidder punge ut 900k for bilene nå gitt markedet og justeringer som er gjort.

Gordon Retriever

Det beste hadde vært om Tesla begynte å motta direkte henvendelser om når valutajusteringen kommer fra kunder som ikke ønsker at septemberrush-bilen deres skal falle enda mer i pris rett etter at de er utlevert.

Tesla kan selvsagt ikke svare konkret på en slik forespørsel, men signalet som sendes Tesla er ganske klart.

geear

På sikt kan det hende det beste for Tesla er om de begynner å selge bil til den prisen kunden signerer på, og slutte å jojo-justere prisene. Selvfølgelig kjekt å få prisnedgang underveis i bestillingen, men nå er det nesten på nivået at folk blir forbanna og skuffa når de ikke får det - eller "bare" har fått 50 000 ned. Iallfall basert på hva jeg ser på Facebook.

Det samme gjelder å levere det kunden faktisk bestiller i stedet for å gjøre endringer etterpå. De hadde også spart seg selv mye støy med å fjerne tilgang til MyTesla, eller i det minste fjerne priser fra View spec, iallfall frem til de har kontroll på at den virker og er reell.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: gr på fredag 08. september 2017, klokken 17:42
På sikt kan det hende det beste for Tesla er om de begynner å selge bil til den prisen kunden signerer på, og slutte å jojo-justere prisene. Selvfølgelig kjekt å få prisnedgang underveis i bestillingen, men nå er det nesten på nivået at folk blir forbanna og skuffa når de ikke får det - eller "bare" har fått 50 000 ned. Iallfall basert på hva jeg ser på Facebook.

Det samme gjelder å levere det kunden faktisk bestiller i stedet for å gjøre endringer etterpå. De hadde også spart seg selv mye støy med å fjerne tilgang til MyTesla, eller i det minste fjerne priser fra View spec, iallfall frem til de har kontroll på at den virker og er reell.

Enig med deg. Det skaper ganske mye frustrasjon. Skjønner det på en måte men det er ganske ødeleggende for de som fikk utlevert bilene sine rett før store prisjusteringer. Tenker nå f eks på de som hentet ut en p100d modell i Q2... eller 90D modeller i H2 2016..  flere hundred tusen i tap just like that! Etterhvert så gidder man ikke bruker over en mill på en bil som jojo er opp og ned flere hundred tusen an hver kvartal...

50%NoFuel

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 08. september 2017, klokken 18:25
Sitat fra: gr på fredag 08. september 2017, klokken 17:42
På sikt kan det hende det beste for Tesla er om de begynner å selge bil til den prisen kunden signerer på, og slutte å jojo-justere prisene. Selvfølgelig kjekt å få prisnedgang underveis i bestillingen, men nå er det nesten på nivået at folk blir forbanna og skuffa når de ikke får det - eller "bare" har fått 50 000 ned. Iallfall basert på hva jeg ser på Facebook.

Det samme gjelder å levere det kunden faktisk bestiller i stedet for å gjøre endringer etterpå. De hadde også spart seg selv mye støy med å fjerne tilgang til MyTesla, eller i det minste fjerne priser fra View spec, iallfall frem til de har kontroll på at den virker og er reell.

Enig med deg. Det skaper ganske mye frustrasjon. Skjønner det på en måte men det er ganske ødeleggende for de som fikk utlevert bilene sine rett før store prisjusteringer. Tenker nå f eks på de som hentet ut en p100d modell i Q2... eller 90D modeller i H2 2016..  flere hundred tusen i tap just like that! Etterhvert så gidder man ikke bruker over en mill på en bil som jojo er opp og ned flere hundred tusen an hver kvartal...

Tesla justerte prisene oppover når $ styrket seg. Det samme bør de gjør når den har svekket seg ganske signifikant. Alternativet - som begynner å bli veldig relevant - er å kansellere bestilling og vente på prisjusteringen...
Fremtiden er elektrisk

ModelS_Oslo88

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 08. september 2017, klokken 19:21
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 08. september 2017, klokken 18:25
Sitat fra: gr på fredag 08. september 2017, klokken 17:42
På sikt kan det hende det beste for Tesla er om de begynner å selge bil til den prisen kunden signerer på, og slutte å jojo-justere prisene. Selvfølgelig kjekt å få prisnedgang underveis i bestillingen, men nå er det nesten på nivået at folk blir forbanna og skuffa når de ikke får det - eller "bare" har fått 50 000 ned. Iallfall basert på hva jeg ser på Facebook.

Det samme gjelder å levere det kunden faktisk bestiller i stedet for å gjøre endringer etterpå. De hadde også spart seg selv mye støy med å fjerne tilgang til MyTesla, eller i det minste fjerne priser fra View spec, iallfall frem til de har kontroll på at den virker og er reell.

Enig med deg. Det skaper ganske mye frustrasjon. Skjønner det på en måte men det er ganske ødeleggende for de som fikk utlevert bilene sine rett før store prisjusteringer. Tenker nå f eks på de som hentet ut en p100d modell i Q2... eller 90D modeller i H2 2016..  flere hundred tusen i tap just like that! Etterhvert så gidder man ikke bruker over en mill på en bil som jojo er opp og ned flere hundred tusen an hver kvartal...

Tesla justerte prisene oppover når $ styrket seg. Det samme bør de gjør når den har svekket seg ganske signifikant. Alternativet - som begynner å bli veldig relevant - er å kansellere bestilling og vente på prisjusteringen...

Joda, valuta er en ting, men de har ila kort tid gjort flere prisjusteringer som ikke har noe med valuta å gjøre..

ludwig_holberg

Det blir vel et oktoberrush også, men da er de kanskje nådd det punktet hvor det alt i alt er mest å hente på å justere.

geear

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 08. september 2017, klokken 19:21
Tesla justerte prisene oppover når $ styrket seg. Det samme bør de gjør når den har svekket seg ganske signifikant. Alternativet - som begynner å bli veldig relevant - er å kansellere bestilling og vente på prisjusteringen...
De trenger jo ikke følge topp og bunn som kun holder seg i noen måneder. Man kan bruke historisk snitt som utgangspunkt, og når valutaen er over kan man sette av valutaoverskuddet (.. og til og med tjene penger på det ved gode plasseringer), og bruke av disse når man går under.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Gordon Retriever

Her er det mulig du rokker ved Musks visjon om at alle skal betale det samme for den samme Teslaen.  Dvs. ingen rabatt gjennom medlemsskap - og ikke muligheter for fortjeneste ved å kjøpe Tesla i ett land og eksportere den til et annet.

DrNox

Jeg slo in Norges Bank og dollaren var nede i 6,2Nkr :+1:
Men det var AUD australske :'( :-1-:

Usd 7,7192Nkr   men-men rette veien :)

Om prisen på Tesla synker etter bestilling, hva skjer da?
1. Tesla tar "gevinsten".
2. "Gevinsten" deles mellom kunden og Tesla.
3. Kunden får hele "gevinsten".
4. Individuelt

Gordon Retriever

Så lenge prisen settes ned før utlevering til kunde, er svaret alternativ 3.

DrNox

Herlig. Det gjør alt mye lettere.
At noen tilvalg blir standard senere, skal jeg kunne leve fint med.
Og som i Pc, eller AV-verden, bilen er ikke det nyeste og beste som finnes, etter f.eks ett halvår..
Bilen vil faktisk være like god ;)

geear

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 08. september 2017, klokken 23:17
Så lenge prisen settes ned før utlevering til kunde, er svaret alternativ 3.
Ja, forutsatt at prisen faktisk justeres etter hele tiden, men når den ikke gjør det, slik som nå, så får man en haug med misfornøyde kjøpere fordi de forventer å få en billigere bil enn det de har signert på. Iallfall basert på hva jeg ser på FB. Tesla pusher nå ut leveranser på bestillinger gjort i mai/juni i søkk og kav for å pynte på kvartalsresultater. Samtidig vet man at 700 000,- på bestillingstidspunktet utgjorde ca. USD 82 500. I dag er denne summen verdt mindre enn 640 000,-, og er ventet å falle betydelig mer. Det vil si at hvis Tesla justerer helt ned til dagskurs rett etter septemberleveransene er gjort, så har de fleste Tesla-kjøperne "tapt" minimum 60 000,- nærmest over natta kun i en forsinket valutajustering, og de dyrere opp i 100 lapper.

Uansett ikke lett dette her, men de bør etterstrebe å gjøre både bestillingsprosess og bruktbilpris forholdsvis forutsigbar - det mener jeg er viktig for å få lojale kunder.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA