Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men nå er tre av fire nye bybusser elektriske

Startet av jornare, tirsdag 04. juli 2023, klokken 11:30

« forrige - neste »

jornare

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. september 2017, klokken 22:31
En jordfeilautomat kan belastes med merkestrøm varig.
Kablen til ladestasjonen må selvfølgelig være dimmensjonert for det samme. Kabel dimmensjoneringen skal ta hensyn til at sikringen skal løse ut før kablens overføringskapasitet er nådd.
Reglene for valg av tverrsnitt tar hensyn til dette.

For en fastmontert ladestasjon bør dette være problemfritt.
Ladestasjonen benyttes for styrte likerettere, ingen behov for å ta hensyn til tilfeldige overbelastninger som kunne ha glede av en slik «skjult reserve».

Hav slags bil benytter denne stasjonen?

Takk for innspill :)

Jeg har en Hyundai Ionic, men for montasjen sin del ser jeg det som irrelevant da investeringen også er for andre biler og hva jeg måtte ha på den i fremtiden.

Det er helt klart at montør har tatt utgangspunkt i en 32A sikring, beregnet margin til lading og montert kabel og stilt inn boksen deretter.

jkirkebo

Sitat fra: jornare på fredag 08. september 2017, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. september 2017, klokken 22:23
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Ideelt sett ja, og det er også det vi anbefaler kunder å få installert. Ulempen er at man stort sett må oppgradere fra 6mm2 til 10mm2 kabel for å gå fra 32A til 40A sikring.

Det er vel snakk om noen hundre kroner i forskjell, og neppe det som koster?

Det stemmer, prisforskjellen er minimal. Sikringen koster det samme, PFXP 4G10 koster 40,- mer pr. meter enn 4G6. Men kabelen er en del tykkere, og derfor mer synlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jornare

Takk for alle gode tekniske innspill, men det er fremdeles ingen som har vært inne på temaet hva jeg skal gjøre?

Er det greit? -Skal jeg bare betale og godta det slik tydligvis flere har gjort?

Jeg er fremdeles av den oppfatning at jeg ikke har fått det jeg har bestilt, og leverandøren har levert uten å informere om at jeg ikke får det jeg forventet.

Hadde jeg kjøpt en 32m2 stor ny leilighet, og fått en på 26m2 med et 6m2 stort rom som var utilgjengelig så hadde jeg ikke brydd meg så mye om hvorfor. Det ville vært 6m2 jeg har betalt for men som jeg aldri får brukt.

Amatøren

#18
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. september 2017, klokken 22:30
U * I = P

230V * 32A = 7360W

Avrundet opp til 7,4kW

Nær nok for meg.

Ser nå at jeg glemte å skrive (takk for generell påminnelse) at jeg ikke ville godtatt det.

Har ikke testet det selv, men Fortum med Schneider ladere/veggboks sier 7,4 kW så da forventer jeg det.

Hvis det ikke fremgår av tilbudet eller annen overlevert dokumentasjon i forbindelse med tilbudet ville ikke jeg godtatt det (så mye lavere effekt).

Installatøren kan ikke henvise til dokumentasjon eller brukermanualer som følger laderen og overleveres etter installasjon, sett fra min side. - Er ikke jurist.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Griffel

Sitat fra: jornare på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:10
Takk for alle gode tekniske innspill, men det er fremdeles ingen som har vært inne på temaet hva jeg skal gjøre
Jeg ser ingen god grunn til ikke å stille en 32A ladestasjon på 32A kurs til 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Burger

Jeg ville kontaktet installatør og fortalt at jeg følte meg lurt. Har lyst til å komme til enighet som gavner begge parter før man må gå til forbrukerombud mm.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. september 2017, klokken 21:29
Sitat fra: jornare på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:10
Takk for alle gode tekniske innspill, men det er fremdeles ingen som har vært inne på temaet hva jeg skal gjøre
Jeg ser ingen god grunn til ikke å stille en 32A ladestasjon på 32A kurs til 32A.

Enig, når man allerede har en 32A kurs. Skal man legge opp en ny kurs til 32A ladestasjon anbefaler jeg 40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA