Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men nå er tre av fire nye bybusser elektriske

Startet av jornare, tirsdag 04. juli 2023, klokken 11:30

« forrige - neste »

jornare

I vinter kjøpte vi vår føste elbil, og bestilte samtidig hjemmelader. Vi ønsket å lade fortest mulig, og bestilte 16A ladeboks med mulighet for oppgradering til 32A dersom Netteier (Hafslund) hadde kapasitet. Dette skulle ordnes via tredjeparts montør.

Jeg ringte selv til Hafslund, som opplyste at vi var heldige og hadde rikelig med kapasitet. Totalt opp til 80A.
Jobben ble gjennomført, og alt virket bra til jeg begynner å lade bilen. Da får jeg en mistanke om at ladingen tar litt lengre tid enn den burde.

Helt tilfeldig får jeg greie på at montør har stilt inn ladeboksen på 26A. Ved henvendelse får jeg til svar at sikringen er på 32A og pga sikkerhetsmargin så kan ikke ladeboksen stilles høyere. Ved neste henvendelse tilbyr montør seg å justere den opp til 28A for å blidgjøre. (Det gjøres ved hjelp av PC og programvare)

Salto.no (leverandør av ladeboks) står det tydelig at boksen kan levere lading på 32A, og det står det i alt annet materiell jeg har lest også. Når alt kommer til alt er det jo kortere ladetid jeg betaler for.

Bestiller man 16A ladeboks, får man 20A sikring. Jeg synes det da er veldig rart at når man bestiller 32A ladeboks så får man 32A sikring og 26A lading.

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg nok ikke bestilt produktet da det ikke kan forsvares av den ekstra prisen de tar for oppgraderingen.
Hva bør jeg gjøre? -Og er det andre som er i samme situasjon?

Amatøren

#1
Fortum leverer Schneider veggladere (kan også monteres på stolpe) og de skal levere 32 A. Man kan med egen kontroll veksle mellom AV/16/32 hvis man legger opp egen styreledning eventuelt kanskje via WEB grensesnittet.

De kan sikkert kjøpes via andre også.

http://www.fortum.no/hjemmelading/pakke2/

Mitt prosjekt
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

bosonic

En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jornare

Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 21:53
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.

Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

jornare

Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. september 2017, klokken 21:50
Fortum leverer Schneider veggladere (kan også monteres på stolpe) og de skal levere 32 A. Man kan med egen kontroll veksle mellom AV/16/32 hvis man legger opp egen styreledning eventuelt kanskje via WEB grensesnittet.

De kan sikkert kjøpes via andre også.

http://www.fortum.no/hjemmelading/pakke2/

Mitt prosjekt

Ser at Fortum også tilbyr opptil 7,4kW på 32A sikring. Det er vel samme feilannonsering som min leverandør? (7,4kW tilsvarer ca 31A på 230V) Er du sikker på at du får det du skal ha?

bosonic

Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 21:53
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.

Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Du kan ha rett i dette, men en del andre faktorer kan spille inn her, så det vil du få svar på av elektrikeren (?) 80A hovedsikring skulle tilsi at 40A til elbilkurs ikke var noe problem. Kabellengde og forlegningsmetode kan spille inn...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 21:53
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.

Du får ingen "farlige situasjoner" ved å belaste en ny ladekurs med 100%. Det er allerede bygget inn en masse sikkerhetsmarginer. Det som dog kan skje er at sikringen løser ut etter en stund på 100% merkelast. Den skal ikke gjøre det, men innimellom skjer det. Særlig om det er varmt i skapet. Derfor er mange elektrikere ikke glade i å belaste 100% da det øker risikoen for garantiklager i ettertid.

Men i 99% av tilfellene går det altså helt fint.

Salto-ladestasjonene er såpass "låst" at man uansett ikke får endret dette selv, så man er prisgitt elektrikeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Ideelt sett ja, og det er også det vi anbefaler kunder å få installert. Ulempen er at man stort sett må oppgradere fra 6mm2 til 10mm2 kabel for å gå fra 32A til 40A sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 22:17
Du kan ha rett i dette, men en del andre faktorer kan spille inn her, så det vil du få svar på av elektrikeren (?) 80A hovedsikring skulle tilsi at 40A til elbilkurs ikke var noe problem. Kabellengde og forlegningsmetode kan spille inn...

Det spiller ingen rolle om kursen er på 32A, 40A eller 63A for den saks skyld så lenge ladestasjonen er begrenset til 32A. Da regner man på 32A belastning, selv om kursen er på 40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 22:08
Ser at Fortum også tilbyr opptil 7,4kW på 32A sikring. Det er vel samme feilannonsering som min leverandør? (7,4kW tilsvarer ca 31A på 230V) Er du sikker på at du får det du skal ha?

U * I = P

230V * 32A = 7360W

Avrundet opp til 7,4kW

Nær nok for meg.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Griffel

#10
En jordfeilautomat kan belastes med merkestrøm varig.
Kablen til ladestasjonen må selvfølgelig være dimmensjonert for det samme. Kabel dimmensjoneringen skal ta hensyn til at sikringen skal løse ut før kablens overføringskapasitet er nådd.
Reglene for valg av tverrsnitt tar hensyn til dette.

For en fastmontert ladestasjon bør dette være problemfritt.
Ladestasjonen benyttes for styrte likerettere, ingen behov for å ta hensyn til tilfeldige overbelastninger som kunne ha glede av en slik «skjult reserve».

Hav slags bil benytter denne stasjonen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Selv kjenner jeg ikke til biler som kan utnytte mer enn 6,6 kW fra 32A. Ofte blir det 30A i praksis grunnet 230V spenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. september 2017, klokken 23:42
Selv kjenner jeg ikke til biler som kan utnytte mer enn 6,6 kW fra 32A. Ofte blir det 30A i praksis grunnet 230V spenning.

6,6kW er netto inn på batteriet. Det er ca. 10-11% tap i laderen i bilen, så en 6,6kW lader trekker 7,4kW fra strømnettet. Dessverre oppgir noen produsenter netto inn på batteriet (bl.a Nissan) mens andre oppgir strømtrekk fra nettet (VW, BMW, Tesla m.fl.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jornare

Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. september 2017, klokken 22:30
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 22:08
Ser at Fortum også tilbyr opptil 7,4kW på 32A sikring. Det er vel samme feilannonsering som min leverandør? (7,4kW tilsvarer ca 31A på 230V) Er du sikker på at du får det du skal ha?

U * I = P

230V * 32A = 7360W

Avrundet opp til 7,4kW

Nær nok for meg.

Poenget var at du har 32A sikring, og med sikkerhetsmargin da kan trekke maks 28A, og boksen er kanskje stilt inn (slik min) til å trekke maks 26A.

230V *26A = 5980W.

32A tilsvarer ca 23% mer enn 26A.

jornare

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. september 2017, klokken 22:23
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Ideelt sett ja, og det er også det vi anbefaler kunder å få installert. Ulempen er at man stort sett må oppgradere fra 6mm2 til 10mm2 kabel for å gå fra 32A til 40A sikring.

Det er vel snakk om noen hundre kroner i forskjell, og neppe det som koster?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA