Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivt el-løft i Fredrikstad og Sarpsborg

Startet av Gålå, fredag 30. juni 2023, klokken 16:30

« forrige - neste »

Gålå

Fikk min Opel Ae 21/7. Alt synes å fungere OK. Fikk installert Android Auto i går og er godt fornøyd med bilen. Ved mottakelse av bilen ladet den til en oppgitt rekkevidde på ca 380 km da den varslet "Fulladet". Nå avslutter den som fulladet med en oppgitt rekkevidde på ca 310 km. Jeg kontaktet leverandør og fikk oppgitt at dette kunne skyldes at bilen tilpasset seg mitt kjøremønster og dermed angir en lavere rekkevidde ved fulladet enn ved mottakelse av bilen og at oppgitt rekkevidde ble kortere i og med at det i gjennomsnitt var kjøligere i været og at klimaanlegget dermed brukte mer strøm enn midtsommers. Dette virker jo som fornuftige forklaringer, men jeg er likevel ikke helt trygg. Kan det være en feil på batteriet? Har det tapt seg allerede eller er det skadet?

Er det andre som har erfart det samme og/eller har dere en god forklaring?

DagfinnN

Sjekk forbruket ditt de neste 100 km så ser du om det stemmer med antatt km på batteriet.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

torer2

Det stemmer det de har sagt til deg.
Om strømforbruket har vært lavt vil den vise en høyere rekkvidde, og motsatt. Min erfaring er at den også er litt konservativ, slik at 300km går fint også om du freser av gårde i 100km/t uten å spare noe strøm.

ThomasEL

Nå har jeg bare erfaring med Nissan Leaf, men 99% sikker på at det samme gjelder:

Denne estimeringen av rekkevidde baserer seg på hvor stort energitrekket har vært de siste kilometrene (eller milene) du kjørte...

At den plutselig viser mindre enn da du fikk den, er derfor på ingen måte noe tegn på at batteriet har tapt seg. Forsøk å parkere bilen etter en laaang nedoverbakke. Da vil den typisk vise økt rekkevidde.

Kan ellers nevne at vi på Leafforumet ofte kaller denne rekkeviddemåleren for "Komiske Ali", oppkalt etter Saddam Husseins talerør i media, da han latterlig optimistisk forkynte at seieren var nær ;-)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tellus

Du kan jo sjekke snittforbruket ditt. Hvis det ligger på rundt 20 kwh/100 km så virker det fornuftig. Sjekk også andel energi som går med til AC. Jeg har 19.6 kwh/100 km for tiden med 22% energi til AC.
Til og fra jobb stort sett. Har ikke ladet 100% på en stund da jeg kun gjør det når jeg trenger. Har ellers slått på bakketopp reserve og bilen lader da til ca 88%. Batteriet har ikke noe godt av å sitte på 100%.

sylwester

#5
Jeg tror nok forbruket også går litt opp nå som det både regn og litt kaldere i været. Jeg merket ihvertfall at snittforbruket går opp mot vinteren så estimatet burde reflektere det. Litt dumt å ha 360km på den kalde dagen hvor den bommer med 100km...
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Odd Knutsen

Tellus: Mener du at AirCondition stod for 22% av energiforbruket???
Savner at Ae ikke har varmepumpe, slik den nye Leafen kommer med.
Kontrakt AE 09.11.2016.
Nissan Leaf Tekna 2014 tilbakelevert etter lease 02.04.17.
Fosil historie: Mange MB, Opel, Golf

zbk

Kjører man bare korte turer kan AC fort spise store deler av forbruket. Typisk ligger jeg på 15-20% om det bare er snakk om småkjøring. Blir bedre om man kjører lengre turer, men har ikke gode tall for dette. Har sett andre snakke om 8%.

Vist rekkevidde ved fulllading har variert med over 100km avhengig av turene før. I dag var det ca 360km, men har sett alt fra 320-480km. Tror ikke estimatet bruker snittdata for hundrevis av kilometer i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Sitat fra: Odd Knutsen på fredag 08. september 2017, klokken 10:00
Tellus: Mener du at AirCondition stod for 22% av energiforbruket???
Savner at Ae ikke har varmepumpe, slik den nye Leafen kommer med.

Ja, med småturer så kjøres varmeapparatet kontinuerlig. I tillegg ser det ut som om også forvarming tas med i beregningen i motsetning til min gamle leaf hvor dette holdes utenfor. Vet ikke hva andre biler gjør. Sikkert fristende å holde det utenfor for å pynte på tallene.

Varmepumpe spiller ingen rolle for småkjøring. Ved langkjøring vil selvfølgelig AC andelen falle til godt under 10% selv på kalde vinterdager regner jeg med.

Tom E.

Etter en langtur med snitthastighet på ca. 140 km/h på kontinentet med full lastet bil kunne jeg lese at jeg hadde 186 km rekkevidde når bilen var ladet 83%. Det gikk virkelig mye strøm i slike hastigheter. Bilens rekkeviddekalkuleringer stemmer bra tror jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA