Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Denne løsningen kan gi deg strøm til både bil og hus

Startet av FierceViking, onsdag 08. februar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

FierceViking

En korte klagepost mens jeg venter på redning...

Arbeidsdagen slutta ikke pent med en hastetur til tannlegen der jeg blir fortalt at jeg må trekke en jeksel pga infeksjon. Store smerter og ingen smertelindring (da jeg skulle kjøre bil).
Kjører så hjem, skal kjøre en venninne avgårde for å hente sin nye Kia Soul EV som jeg har skrytt opp i skyene (oh the irony?), kjører henne til møtestedet og drar så hjem. Innimellom her hurtiglader jeg så jeg har ca 15km margin til hjem. Godt nok, skulle en tru.

Det som skjer så bare topper dagen. Ca 400m før jeg er i garasjen kommer en stemme som forteller meg at vehiclen ikke kan operates, og at jeg må lade. Før bare hele bilen stopper opp... Okey, på med nødblink og ringe Kia service. Etter 8-10 min i kø får jeg en dame på telefonen som bare må le av en fortvilt nordlending som lesper (ref tidligere nevnte tannlegetime) at han trenger bilberging bokstavelig talt i gata jeg bor i, og sender bergingsbil. Siden bilen er under garanti var selvfølgelig slike ubeleiligheter dekket.

Ja, jeg fikk et varsel noen minutter tidligere om at det nå snart var tomt, men det gikk jækla fort fra 6-7% og til 0. Typ 2km I 40 og 50-soner.

Dagens moral får bli at man ikke skal være bråkjekk og selv etter ett år med elbil kan man sunt nok få litt rekkeviddeangst av og til.

God kveld :)

Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

hanche

Sitat fra: FierceViking på onsdag 06. september 2017, klokken 21:33
Dagens moral får bli at man ikke skal være bråkjekk og selv etter ett år med elbil kan man sunt nok få litt rekkeviddeangst av og til.
Virker som en god konklusjon, ja. Selv har jeg aldri kjørt mitt batteri til laveren 10–15%, og etter denne historien skal jeg nok fortsette å være like forsiktig.

Minner meg om den gangen jeg lånte svigerfars dieselbil. Det han ikke hadde fortalt meg, var at dieselmåleren ikke virket. Den sto konstant på halv tank ... men utrolig nok, da tanken gikk tom og bilen stoppet, var jeg 30 meter fra nærmeste bensinstasjon! Dette var før mobiltelefonens tidsalder, så det kunne blitt riktig festlig å stå fast en kveld på en mørk landevei.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Ang. rekkeviddeangst, så denne på en ladestasjon  ;D

--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

ATT

#3
Sitat fra: FierceViking på onsdag 06. september 2017, klokken 21:33
[...] Ja, jeg fikk et varsel noen minutter tidligere om at det nå snart var tomt, men det gikk jækla fort fra 6-7% og til 0. Typ 2km I 40 og 50-soner.

Har selv kommet fram til målet med gjenværende 3-6% prosent flere ganger og har følt at prosentvisningen kryper nedover ganske jevnt. Ble likevel litt nysgjerrig nå... Jeg så nylig et klipp fra "Teslabjørn", som ser ut til å bli overrasket av at hans Tesla stoppet noe før han forventet.



Selv har jeg for vane å bruke "tidsinstilt" lading hvor jeg setter SoC til 80%, ettersom jeg ikke har brukt for å lade bilen til 100% til daglig. Kanskje mer vanlig for en Tesla enn for en Soul, men teorien er at det kan oppstå ubalanse mellom battericellene slik at gjenværende SoC/rekkevidde derfor kan vises unøyaktig.

Jeg oppfatter at du syntes de siste prosentene forsvant fortere enn forventet. Ble derfor nysgjerrig på om bilen din ikke har ladet "helt opp" og "langt ned" på en stund, eller om den ofte har 100%. 



Kia Soul EV 2016 (Clear White)

FierceViking

Takk for kommentarer :)

Jeg har ca 100km hver vei til jobb, så lader fullt opp i løpet av natta, og mens jeg er på jobb. Dermed er bilen sjeldent noe lengre ned enn ca 15-20% når jeg plugger den i laderen.
Har vært borti at jeg har bare de tre strekene på prosent-/km-måleren en km eller to hjemmefra, men det har vel skjedd bare 2-3 ganger, og da fordi noen for eks. ikke har lukket lokket på laderen (gamle stolpetypen i Oslo) etter seg og dermed ikke fått fullt batteri, eller det har vært kaldt og varmepumpa har jobba hardt.

Skal ha den inn på service igjen om en måneds tid, så skal be om å få se batteristatus-rapporten på den da, for å se om den har tapt seg litt. Var på 100% når jeg kjøpte den.

Kjøpte bilen i november i fjor, så har vel snart tilbakelagt 30k km på den. Men ja, det er første gangen jeg kjører bilen helt tom.

Etter å ha fått bilen av planet på Viking-bilen, dytta den baklengs inn i garasjen (fuglekassa?) og fått ladet den over natta, var bilen i god form igjen dagen etter :)
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

ATT

Det høres ikke ut som ubalanse mellom battericellene nei... Kanskje jeg kan dra noe nytte av din erfaring, og være litt mer forsiktig. Som regel strekker jeg strikken helt unødvendig, og har gjerne passert 2-3 hurtigladere på veien. Stort sett blir det en liten "konkurranse" for å kunne bekrefte at jeg kunne kjørte fra "hit" til "dit" uten ladestopp, og da kan det fort ende med batteristopp i veikanten en vakker dag.

Kia Soul EV 2016 (Clear White)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA