Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Våren 2011: Think i økonomisk trøbbel

Startet av BuddyFrog, mandag 02. mai 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

BuddyFrog

Vi kjøpte en demo-Buddy for halvannet år siden (hadde gått 3000).

Vi er generelt fornøyd med bilen, men misfornøyd med batterikapasiteten. Allerede første høsten, når den bare hadde gått 5000km og temperaturen sank ned mot 0 grader ute, ble kapasiteten betraktelig redusert. Var det under 8-10 kuldegrader var den ubrukelig til vårt formål (dvs. kjøre ca. 25km til jobb en vei). Den fungerte greit i fjor sommer, men har kun vært brukt til svært korte turer i vinter når temp. har ligget under 0 grader. Nå har den gått 14800. Jeg hører om svært få Buddyer som går 20 000km (men hørt om mange som har måttet skifte batteri lenge før dette).

Vi har muligens en 2-4 misuse, da den har stått over natta uten strøm. Ellers lades den alltid hjemme og på jobb. Tviler på at dette gjør noe med batteriene - heller en forsikring produsenten gjør for å unngå å selge batteriene med tap.

For å si det mildt synes jeg batterikapasiteten er elendig - langt dårligere enn hva produsenten opplyser!

hkaspenberg

Når jeg hadde Kewet (forløper til, men teknisk veldig lik Buddy) klarte jeg å kjøre istykker et sett batterier på 9 måneder. Min bil gikk 45-55km maks på en lading når batteriene var på topp i godt varmt vær medvind og med et lite 9V-batteri i fiskestang foran som erstatning for gulerot.  ;D

Få tatt en serviceutskrift ( se http://www.aspenberg.info/Kewet/srvrep.html ) og post her så det går an å vurdere tilstanden.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Geiras

Mitt forslag er at du tar kontakt med Puremobility (tidligere Elbil Norge). Jeg hadde samme problemet med min 2006 Buddy. De tok da en avlesning av  batteriene. Da viste det seg at noen av batteriene var "døde". Disse ble byttet. Etter det, så kjørte jeg 25 000 på den batteripakken.
Så mitt råd er ta kontakt med PM. De yter altid en kjempeservice.
Kjørt Buddy siden 2006

mohpet

Ja helt enig, kontakt Pure Mobility, de er ekstremt service minded.

Jeg har selv en 2003 Kewet 5 med batterier som nå er gått ca 11.000 km. I vinter slet jeg med distanser over 25 km. På det kaldeste (minus 20) gikk den maks 20 km. Under minus 10 bør man unngå, da er distansen man får ut også veldig uforutsigbar. Jeg fikk batteriene mine målt i feb og de var greie de, det er kulden som gjør det store utslaget.

Når det nå er både 5 og 10 plussgrader igjen går bilen glatt 4 mil. Snart bør den kunne gå 5 mil igjen. Utg pkt mitt er mellom 3 og 5 mil, tror tilsv for Buddy skal være mellom 4 og 8 mil. Dette bør stemme utenom ved ekstrem kulde, da bilen heller bør stå.

Akkurat hvor langt batteriene varer kommer an på ditt behov for distanse og hvilken sesong man er i når man nærmer seg 20.000 km. Mitt forrige sett skiftet jeg ved 19.000 km men det var i nov 2009, da det begynte å bli kaldt. Hadde det vært vår/sommer da kunne jeg nok ha kjørt batteriene en god del lengre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hens

"Misuse" registreringen er for å se hvordan batteriet er behandlet i tilfelle av garantikrav. Hvis batteriet står uten strøm over natten vil det tape kapasitet på grunn av sulfatering. Dette lar seg ikke umiddelbart lade opp igjen, og det vil ta tid med fulle cykler og riktig behandling før det retter seg. Hvis en legger ut på en tur med sulfatering i batteripakken vil ikke batteriet ha forventet kapasitet, og resultatet blir en dyputlading.
-Og kanskje ny misuse fordi bilen må forlates på et sted uten stikkontakt.

Det er derfor viktig å holde blybatteripakker mest mulig oppladet, slik at sulfatering unngås.
At blybatterier reduserer kapasiteten ved kulde er normalt, derfor kan det være en fordel å montere varmeelementer under batteriene.

Men først, ta en utlesning av batteritilstanden. Kan hende du har noen lik i lasten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

Blybatterielbiler er følsomme for bakker og rask akselerasjon. Dersom man tapper batteriet raskt så leverer det mindre (Peukert-effekten). Rekkevidden kan dermed bli temmelig kort.

Har forresten kjørt 11 mil på en lading med forløperen til Buddy - Kewet 5. Lang rekkevidde er derfor mulig, men i praksis vanskelig å oppnå over tid.

Pga. sulfatering skal man være nøye med å sette bilen til lading rett etter bruk.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rav4_EV

25 km er nok det du kan forvente i -10, forutsatt at hastigheten ikke er for høy.

Du er også avhengig at bilen triller lett. En vanlig feil på Buddy er at bremser ligger på.
Dette dreper batterier.
Missuse er intet å bry seg om.  AGM batterier har en høy syrekonsentrasjon og sulfatering er intet problem. Tvert imot er de som har vært mest skjødesløse med batteriene, de som har endt opp med lengst levetid i antall kilometer. Eks. 60 missuse og 20.000 km!

AM

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

BuddyFrog

Vi hadde en test av våre batterier i oktober - og resultatet var ingen "feil". Dvs. vi hadde noen misuse, men bilen var kjørt slik bilen "likte" og bli kjørt.

Jeg har vært i kontakt med Puremobility, og de er hyggelige, men det hjelper jo ikke oss stort. Og de opplyser at batteriet taper ca 1% kapasitet for hver grad under 20 grader pluss. Dvs. at ved -10 har det tapt ca. 30% kapasitet. Vi har opplevd at det er langt mere enn dette, spesielt når bilen etter 12-13000 ikke kunne kjøre mere enn 10km når temperaturen er under 0.

Og en ny batteripakke til 32000,- er også noe mere enn vi ble forespeilet da vi kjøpte bilen (selv om disse etter sigende skal være bedre....).

bosonic

Som nevnt i tidlligere innlegg så er det VIKTIG at du får tatt en serviceutskrift for å verifisere om det er noe galt med et eller flere batteripar. Du kan gjøre det selv eller få Puremobil til å gjøre det.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mohpet

32000,- ?
Koster det ikke kr 23.750 inkl mva?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

BuddyFrog

Nope. 26 600,- + mva!

For 2 år siden fikk vi opplyst at det ville koste rundt 20 000,-.....

mohpet

Sitat fra: BuddyFrog på fredag 08. april 2011, klokken 13:44
Nope. 26 600,- + mva!

For 2 år siden fikk vi opplyst at det ville koste rundt 20 000,-.....
Kjenner noen andre til denne endringen? Disse Concorde blybatteriene har da ligget på kr 19.000 pluss mva inntil nylig? Er dette en annen type batterier som er dyrere? Jeg snakker om bly, ikke om Nimh.

P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Focus

Jeg kjøpte nye concorde batt fra Puremobility i fjor og betalte 19000 + moms.
Jeg fikk da beskjed om at de solgte dem til nettopris. Dette ble begrunnet med at de tjente pengene på å selge biler ikke batterier.
Kanskje de har endrett holdning på dette nå.
Batteriene var ihvertfal billigere fra dem enn fra en importøren av concorde.
Importøren sa at Puremobility hadde bedre avtale fra concorde enn de hadde.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rav4_EV

SitatOg de opplyser at batteriet taper ca 1% kapasitet for hver grad under 20 grader pluss. Dvs. at ved -10 har det tapt ca. 30% kapasitet. 

Dette er ikke riktig for elbiler. På grunn av store strømuttak blir tapet i kulde eksponesiell.

Elbilnorge selger hovedsakelig Buddy med nimh, slik at de gamle volum og dertil gode priser på Concorde batterier er historie. Derfor blir nå batteribytte enda mindre lønnsomt i Buddy enn det det allerede har gjort.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

gbzdoc

Tenkte bare å skyte inn at som tidligere eier av en Nimh (eller BAES) Buddy så må jeg si at jeg er svært positivt overrasket over hvor lite disse batteriene tapte av kapasitet selv med -20 på gradestokken.

Bare synd at ikke Puremobility vil/anbefaler oppgraderinger...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA