Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av T.K, onsdag 01. november 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. september 2017, klokken 11:34
Har man kjørt 150.000km uten problemer er man nok heldig uavhengig av merke.
I fossilbilverdenen er det nok slik ja. Men man kan fint kjøre en Leaf 150.000 km uten problemer utover det å bytte noen få slitedeler. Så lenge man passer på det du nevner, å jevnlig spyle av saltslush og se etter bremser (spraye med zinkspray hjelper utrolig).

Vi har vurdert en eldre S med panotak som alternativ til neste bil, fordi den har stor plass, tillatt taklast og lang nok rekkevidde. En 60 kWh Leaf med tillatt takstativ ville også kunne gjort nytten - man kunne puttet bagasje på taket, men denne 40 kWh modellen har for lite batteri, taklast er fremdeles uavklart.

Man behøver jo ikke kjøpe biler gått 150.000 km, men oppunder 100.000 km slik at man har litt garanti igjen ihvertfall. Men hvis Teslaene bare ryr fra hverandre del for del, som det gis inntrykk av, og det koster 10k for hver del som faller av, så er det jo ikke noe reellt alternativ.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Om man forventer småbil kostnadsnivå ved kjøp av stor bil bør man legge fra seg planene om kjøp. Ikke noe poeng å overdramatisere rundt Teslas kvalitet. Den er fra 2015-2016 gjennomsnittlig, men prisnivået ved reparasjon er ikke lavt.

Og det var poenget med min første post i tråden. Man bør ikke sammenligne en s uten garanti gått 150.000km med en splitter ny Leaf. Det er forskjellig kostnadsnivå på drift. Det er mer økonomisk kostnadsforskjell på en ny Leaf og en brukt S enn 100-150.000,- NOK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 08. september 2017, klokken 11:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. september 2017, klokken 10:49
Sitat fra: tomrh på torsdag 07. september 2017, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. september 2017, klokken 12:18
En tre år gammel S til 400k har fort gått 100-150.000km. Da må man påregne dyre reparasjoner som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon.
Skremmende liten tro på S'ens kvalitet - av en Tesla-eier. Egentlig er det jo bare bremseklosser og dekk som slites og typisk må byttes etter en slik kjørelengde?

Kanskje det er fordi Tesla-eieren har ERFARING og har lest en del på Tesla-forumet under feil og reparasjoner, eller at han har lest Consumer Report for 2014-modell S som gir den "below average" på driftssikkerhet. Hilsen en annen 2014 eier som har skiftet alle rutene fordi sand dras ned når en åpner dem og squises mot rutene og riper, med ny motor/gir (drive unit), skiftede baklykter som har tatt inn vann, 4 reparasjoner på motoriserte dørhåndtak osv osv....
Takk! Slike konkrete innspill er verdifulle og gjør at en brukt '14 Tesla kanskje ikke er så bra valg likevel? Vi eier to "gamle" elbiler, en Leaf og en i-MiEV 2012 som har gått 130'-140' km og de ruller feilfritt, en drøm å eie. Bare slitedeler som ryker (byttet bremseklosser og et hjullager på i-MiEV). Trodde dette kom til å være standarden for elbiler generelt, de er jo enklere oppbygd og mange færre deler som kan ryke. Men på Tesla så ryker ting kontinuerlig altså?

Nja. Jeg hadde jo en 2013 TMS P850 i 3,5 år og 94.000km. Jeg byttet ingen sideruter, ingen baklykter og ingen dørhåndtak. DU en gang. Ellers endel barnesykdom-fikser, men ikke noe slitasjerelatert annet en et par deler i hjulopphenget. Byttet den ut kun pga. behov for hengerfeste, ellers hadde jeg nok beholdt den i mange år til. Mest problem var det egentlig med laderen, som ble byttet to ganger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Trolig pga kvalitetsproblemene på de første års Model S (2013-2014) så har de sendt ut mail til eierne hvor de skriver at eierne kan kjøpe utvidede garantier når 5 år / 100.000 utløper. Jeg har imidlertid ikke fått vite pris på dette. Takluken har forøvrig og blitt byttet på min ettersom den plutselig bøyde opp på midten. Noen av problemene har nok blitt fikst, mens noen av problemene er dårlig design som ikke er så lett å fikse med nye deler. Skulle f.eks. gjerne hatt manuelle dørhåndtak. Ulempen med Tesla er at ingeniørene fikk lage egne og nye løsninger på mye, i stedet for å bruke Toyota/Mercedes deler (som de samarbeidet litt med). Jeg var vant med Toyota Avensis, så overgang til amerikansk Tesla kvalitet var et sjokk. Men nå går det lenger tid mellom reparasjonene. Ser at amerkanske Ampera-E ikke er helt feilfri heller (på forum), men er tidlig å si. En sånn kan du feste en bagasje-krok hvor du kan sette en bagasjeboks på, som rommer 4-500 liter, og ikke øker luftmotstanden så mye. Er og mulig med takbøyler på Ampera E.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sylwester

Det tullete dørhåndtaket og ørnevingene er vel Elon som banker inn.  Det hadde gått an å lade passive håndtak som lå helt inntil som du vipper opp som både ser kule ut og som aldri slutter å fungere. Vingene til X er også totalt tullete og upraktisk. TM3 skal jo koste mindre så heldigvis er det kansje mindre gimmick og mer praktiske løsninger som virker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Kritikk av FW dørene kommer gjerne fra de som ikke har X og ikke har barn. Selv skulle jeg ønsket at det var FW dører foran og, de er superpraktiske.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. september 2017, klokken 06:19
Kritikk av FW dørene kommer gjerne fra de som ikke har X og ikke har barn. Selv skulle jeg ønsket at det var FW dører foran og, de er superpraktiske.

Enig, denne kritikken ser ut til å mer eller mindre utelukkende komme fra ikke-eiere. Selv setter jeg stor pris på å få bakdørene helt opp selv om det bare er 30cm mellom bilen min og nabobilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. september 2017, klokken 13:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. september 2017, klokken 06:19
Kritikk av FW dørene kommer gjerne fra de som ikke har X og ikke har barn. Selv skulle jeg ønsket at det var FW dører foran og, de er superpraktiske.

Enig, denne kritikken ser ut til å mer eller mindre utelukkende komme fra ikke-eiere. Selv setter jeg stor pris på å få bakdørene helt opp selv om det bare er 30cm mellom bilen min og nabobilen.
For min del (som har X i bestilling) så har jeg ingen problemer med å se det praktiske med dørene, men syns like fullt de ser helt latterlig idiotiske ut.  ;D
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

turfsurf

Hvordan de ser ut er jo en smakssak, jeg synes og de blir litt drøye. Men å kategorisk si at de er upraktiske er jeg totalt uenig i. For meg teller det positive med de mere enn det negative.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ToWalkOrDrive

Om de er upraktiske ef nok etter hvilket behov en har - hvis en setter pris på takbøyler og den slags...men så en X med skiboks og sugekopper, så det finnes tydeligvis muligheter... spørsmålet er om en er villig til å betale xxxxx kroner ekstra for det + økt risiko. Men hvis en har unger i liten-barnestol-alder må det jo være veldig bra.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

tomrh

Drar man kajakkene med seg på henger bak en X? Leafens brede Thulestativ er utrolig praktisk for å få med seg to kajakker selv om det kanskje ikke er lov. Hvordan er det å frakte to kajakker oppå e-Golf eller Ampera-e?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA