Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av T.K, onsdag 01. november 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. september 2017, klokken 18:04
En får tre nye Leafer til prisen av en Tesla.
Jeg synes fryktelig synd på dere som har så store problemer med å få en god nok bil.
Leafen kommer til å bli førstevalget foran de andre elbilene en får tak i nå.
En veldig fin bil og fornuftig bil Nissan kom med nå.

Føler meg trygg på at nye Leaf blir en knallgod bil. For de som kanskje strekker seg når de kjøper bil til 300k er det ikke bare å klaske 3-4-500" til på bordet for å få en "bedre" bil. ikke engang sikkert en Tesla dekker behovet enn Leaf pga fleksibiliteten en hatchback har og størrelsen som er noen hakk under S/X.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Nei, men fra 300' kan noen klare å strekke seg til ~400' og få en 14-mod S85 med bakhjulstrekk, som fortsatt er en mye bedre bil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elbil fundamentalist

Den store fordelen til Leafen er at den er utrolig pålitelig. Går som ett sveitsisk urverk, aldri noe tull og lett og oversiktlig bil. Med lenger rekkevidde og en god pris er dette ett sikkert valg for alle som "bare skal ha en elbil" uten noe tull.

Begynner å bli ett veldig bra bruktmarked også, som kommer til å konkurrere mer og mer med nysalget, som andre også poengterer. Kan derfor fortsatt være fornuftig for mange å ha en halvgammel "drømmebil" på bensin eller diesel med svær motor (og hengerfeste) hvis man har relativt få langturer, og velge blant etterhvert svært mange prisgunstige elbiler som hverdagsbil. Denne komboen har ikke lang leveringstid heller.

Men fornuften i å kjøpe fabrikkny fossilbil i dagens bilmarked,  DET setter de nye elbilmodellene ett punktum for.... ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 06. september 2017, klokken 17:53
Chademo er en gledelig nyhet.
Mens CCS har ulike utforminger i ulike land, kan chademo-biler lades på chademo-ladere i alle land. Den skal vel ha bedre sikringmekanismer, og den er mer fleksibel, da den støtter strøm både ut og inn av bilen.

Det kan være bryet vært å vente på LEAF E-Plus for den som vil ha lengre rekkevidde og kjappere lading.
Man kan også trekke kølapp for Hyundai Kona.
En modell X kan bli dyr hvis den taper seg mye i verdi innen E-Pluss kommer.
Med tanke på at Tesla lader med opp til 120kW og CCS skal bli tilgjengelig med opp til 350kW, så er det vel ikke spesielt imponerende å gå for en ladestandard på maks 62,5kW ved 500V (som ikke er spesielt vanlig spenning i Norge, og blir 50kW ved 400V, forutsatt at infoen på https://no.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO er riktig). Riktig nok har vel ikke e-Golf heller støtte for noe mer, men det var også kun en facelift til en tre år gammel bil (og et fem år gammelt karosseri), så der bør det dukke opp mer om et par år når Golf MK8 kommer. Ioniq og Soul støtter jo allerede mer enn Leaf som enda ikke har kommet...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Agmuns

Sitat fra: T.K på onsdag 06. september 2017, klokken 18:31
Det koster 570 000 kroner for en modell S med drift på to hjul. Da får man gratis hurtiglading, bil med luftfjæring og i det store og hele mye mer utstyr enn på en Leaf til 300 000 kroner. Det er ikke engang dobbel pris, og får Leafen til å fremstå som både utdatert og overpriset.
Greit at Tesla lager spennende biler, men det får da være måte på hvor store skylapper man skal ha.

Bare for differansen mellom Leaf og TMSen du viser til, så kan jeg kjøre 30k km i året gjennom bomringen (med de nye 2019-takstene) hver eneste arbeidsdag i 4 år med en fossilbil og jeg vil fremdeles ha igjen vekslepenger. Og du får ganske mange godt utstyrte fossilbiler til 300 000 kroner! Da spiller det fint liten rolle at man får gratis hurtiglading de tre gangene i året man passerer en Tesla supercharger og tilfeldigvis har litt lav rekkevidde igjen ... Ikke forstår jeg hvordan du kan få en standard TMS uten noe ekstrautstyr til å være bedre utstyrt enn nye Leaf heller.

Leaf er et fornuftig alternativ til en familiebil i C-segmentet. Å hoppe derfra og over på Teslatoget med de ekstrakostnadene det medfører er på ingen som helst måte lurt. Å kjøpe Tesla er bare lurt hvis du uansett skal ha en bil til 600 000+ (forutsatt at du både kjører langt og er innom bomringer/ferger jevnlig).

Øyvind.h

#20
Sitat fra: tomrh på onsdag 06. september 2017, klokken 19:53
Nei, men fra 300' kan noen klare å strekke seg til ~400' og få en 14-mod S85 med bakhjulstrekk, som fortsatt er en mye bedre bil.
En tre år gammel S85 til 400k  uten garanti blir noe litt annet enn en ny Leaf.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslanor

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. september 2017, klokken 10:09
Sitat fra: tomrh på onsdag 06. september 2017, klokken 19:53
Nei, men fra 300' kan noen klare å strekke seg til ~400' og få en 14-mod S85 med bakhjulstrekk, som fortsatt er en mye bedre bil.
En tre år gammel S85 til 400k  uten garanti blir noe litt annet enn en ny Leaf.
TMSen har da fortsatt garanti? Tesla har vel som alle andre 5 års fabrikkgaranti fra reg.dato

Øyvind.h

En tre år gammel S til 400k har fort gått 100-150.000km. Da må man påregne dyre reparasjoner som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. september 2017, klokken 12:18
En tre år gammel S til 400k har fort gått 100-150.000km. Da må man påregne dyre reparasjoner som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon.
Skremmende liten tro på S'ens kvalitet - av en Tesla-eier. Egentlig er det jo bare bremseklosser og dekk som slites og typisk må byttes etter en slik kjørelengde?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

teslanor

Enig, så lenge det er gyldig garanti fra Tesla er det kun "slitedeler" som evt. må byttes og ikke så store kostnader

turfsurf

På Model S ryker vel dørhåndtakene med jevne mellomrom. Og så er det jo alltid understellskomponenter som kan ryke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rmon

Håper quality control er bedre hos Nissan enn Dacia  :laugh:

:angel: Worker makes final tweaks to the doors of new Dacia

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tomrh på torsdag 07. september 2017, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. september 2017, klokken 12:18
En tre år gammel S til 400k har fort gått 100-150.000km. Da må man påregne dyre reparasjoner som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon.
Skremmende liten tro på S'ens kvalitet - av en Tesla-eier. Egentlig er det jo bare bremseklosser og dekk som slites og typisk må byttes etter en slik kjørelengde?

Kanskje det er fordi Tesla-eieren har ERFARING og har lest en del på Tesla-forumet under feil og reparasjoner, eller at han har lest Consumer Report for 2014-modell S som gir den "below average" på driftssikkerhet. Hilsen en annen 2014 eier som har skiftet alle rutene fordi sand dras ned når en åpner dem og squises mot rutene og riper, med ny motor/gir (drive unit), skiftede baklykter som har tatt inn vann, 4 reparasjoner på motoriserte dørhåndtak osv osv....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

tomrh

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. september 2017, klokken 10:49
Sitat fra: tomrh på torsdag 07. september 2017, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. september 2017, klokken 12:18
En tre år gammel S til 400k har fort gått 100-150.000km. Da må man påregne dyre reparasjoner som ikke dekkes av hverken garanti eller reklamasjon.
Skremmende liten tro på S'ens kvalitet - av en Tesla-eier. Egentlig er det jo bare bremseklosser og dekk som slites og typisk må byttes etter en slik kjørelengde?

Kanskje det er fordi Tesla-eieren har ERFARING og har lest en del på Tesla-forumet under feil og reparasjoner, eller at han har lest Consumer Report for 2014-modell S som gir den "below average" på driftssikkerhet. Hilsen en annen 2014 eier som har skiftet alle rutene fordi sand dras ned når en åpner dem og squises mot rutene og riper, med ny motor/gir (drive unit), skiftede baklykter som har tatt inn vann, 4 reparasjoner på motoriserte dørhåndtak osv osv....
Takk! Slike konkrete innspill er verdifulle og gjør at en brukt '14 Tesla kanskje ikke er så bra valg likevel? Vi eier to "gamle" elbiler, en Leaf og en i-MiEV 2012 som har gått 130'-140' km og de ruller feilfritt, en drøm å eie. Bare slitedeler som ryker (byttet bremseklosser og et hjullager på i-MiEV). Trodde dette kom til å være standarden for elbiler generelt, de er jo enklere oppbygd og mange færre deler som kan ryke. Men på Tesla så ryker ting kontinuerlig altså?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Man må gjerne kjøpe stor og dyr bil med det utgangspunkt i at den vil være feilfri og kostnadsfri i flere hundre tusen kilometer, men jeg tror det er veldig naivt å kjøpe en bil gått 150.000km og forvente kostnadsfritt og problemfritt bilhold når man ikke har garanti på annet enn motor og batteri.

Understell, bremser, aircondition, dekk, elektronikk, sensorer, motorer +++. Alt er ting som kan og vil ryke over tid. På elbiler slites eksempelvis bremseklosser mindre, men deler som kjører i saltlake og ikke brukes går fort i stykker det også uavhengig av slitasje.
Model S har slitt med ustabile håndtak. Der ville jeg helt klart sett på reparasjon selv eller bytte selv ved feil.

Har man kjørt 150.000km uten problemer er man nok heldig uavhengig av merke. Dette er ikke et Tesla-problem, men normalt ved drift av stor og dyr bil. Jeg ser nøyaktig de samme historiene for Mercedes, BMW, VW etc. Etter 100-150.000km må man påregne å se på dempere, oppheng, bærekuler, bremser og andre slitedeler. Bil er ikke evighetsmaskin :) Toyota har jo vært flinke til å få det til å se slik ut, bl.a. ved å bytte motorer i stort antall uten å informere kunde.

Før S90D``en kjørte jeg Leaf noen måneder. Enkel og ukomplisert bil. Sikkert mindre som kan gå i stykker. Den hadde begynt å ruste under panseret (der bøylen til låsen sitter). Bremsene så ikke gode ut, så skivene ville nok ikke gått igjennom EU. Ellers lite feil, for den har ikke så mange funksjoner. En helt annen kostand ved å holde en liten rimelig Leaf enn en stor dyr bil som Model S. På lik linje med andre store dyre biler (eksempelvis 5-serie, A6, A8, 7-serie osv).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA