Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste ?

Startet av Håkon77, tirsdag 31. oktober 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:12
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:08
Det kan gå saktere, med iskaldt batteri har jeg observert ladefart på 7-8 kw med soc på under 30%...Men dette gjelder også gammel Leaf!

Da var det ikke veldig iskaldt ;) Etter 3-4 dager i -25 på hytta mi for noen år siden skulle jeg fullade bilen fra 80% til 100% før vi dro hjem. Fikk en ladehastighet på hele 500W (!) så det var bare å gi opp det prosjektet og stoppe tidligere på en hurtiglader isteden...
Merk at jeg hadde soc på under 30%....

Ved soc over 80% må batteriet være omtrent på 20grader for å klare 20kw. I ditt tilfelle var vel batteriet omtrent bånnfrossent, da er det ingen vits å prøve å lade på en hurtiglader... Dersom du har mulighet til det er det nok best å sette bilen på lading med en gang du kommer frem til hytta, og ikke minst forvarme bilen før du drar. Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Starta du på 100% og kjørte den til 30% for deretter å sette den rett på ein 22 kw lader?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:24
Starta du på 100% og kjørte den til 30% for deretter å sette den rett på ein 22 kw lader?
Nå er dette et par år siden, så jeg husker ikke nøyaktig. Men batteriet var ihvertfall kaldt, så jeg har ikke startet med 100% og forvarmet bil ihvertfall.

Med forvarmet bil og 100% soc har jeg flere ganger kjørt Hamar - Minnesund (55km) og da oppnådd 20kw selv om soc har vært 50-60%, selv med utetemp -10c og kaldere. Nøkkelen  er batteritemperatur, batteriet bør helst være 20 grader for å lade fort helt til 80-90%.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Da var næmlig dette eg var ute etter. Starta du på 100% så skal du ikkje kjøre så mykje lenger ned enn til 50% i bitende kulde før du har full fart på ladinga med Zoe.

Da er her mange gjer feil når dei skal på jobb. Kjører direkte til jobb og parkerer for så å kjøre på hurtigladestasjon når dei skal heim. Dermed klager dei på at hurtiglading om vinteren ikkje fungerer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:33
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.

Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:41
Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
Fungerer denne også under kjøring, selv om man starter med kaldt batteri?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:41
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:33
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.

Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
Genialt! Dette har jeg virkelig savnet. Det største vinterproblemet jeg hadde med r240 var iskaldt batteri om morgenen. Selv med forvarming av bilen var batteriet så kaldt at det manglet mange kwh, og uansett hvor forsiktig jeg kjørte med iskald kupé var rekkevidden kraftig redusert.

Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:04
Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
Det er et par andre ting med føreforhold og mer luftmotstand i kald luft som forpurrer det. Men det er en annen verden enn å starte med et bunnfrosset batteri. Limer inn et par bilder fra en tur fra Drøbak til Geilo i 24 minus sist vinter. Det er 800m stigning, og jeg endte opp med å måtte lade litt - brukte 43 kw på turen som var 24 mil.

Usikker på om batteriet varmes mens man kjører.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Tror ikke noen elbiler varmer batteriet under kjøring. Det ville neppe gi noen gevinst i form av lenger rekkevidde på grunn av strømmen som må til for å varme opp batteriet. Dessuten genereres det noe varme under kjøring på grunn av indre motstand. Hvor mye avhenger av kjøremåte og profilen på ruten, men det vil redusere nedkjølingen av batteriet.

Egil Fonn

Sitat fra: TM på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:03
Tror ikke noen elbiler varmer batteriet under kjøring. Det ville neppe gi noen gevinst i form av lenger rekkevidde på grunn av strømmen som må til for å varme opp batteriet. Dessuten genereres det noe varme under kjøring på grunn av indre motstand. Hvor mye avhenger av kjøremåte og profilen på ruten, men det vil redusere nedkjølingen av batteriet.

Tesla og MB Belectric varmer batteriet under kjøring. Tesla kan skru av batterivarmer ved bruk av range mode. MB kan ikke skru av batterivarming og har derfor et skyhøyt forbruk på småkjøring i kulde. Batterivarmer som kan aktiveres/deaktiveres av bruker, også om bilen ikke er tilkoblet strøm er veldig greit. Mener Opel Ampera også har aktiv batterivarmer. Usikker om denne kan deaktiveres/aktiveres av bruker.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

hsa77

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:19
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:04
Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
Det er et par andre ting med føreforhold og mer luftmotstand i kald luft som forpurrer det. Men det er en annen verden enn å starte med et bunnfrosset batteri. Limer inn et par bilder fra en tur fra Drøbak til Geilo i 24 minus sist vinter. Det er 800m stigning, og jeg endte opp med å måtte lade litt - brukte 43 kw på turen som var 24 mil.

Usikker på om batteriet varmes mens man kjører.
Om batteriet varmer mens man kjører er vel ikke så viktig dersom man kan starte turen med 15 graders batteri. Ved normal kjøring tipper jeg at batteriet vil ligge på 20 grader og gi full ladefart lenge før det er nødvendig med ladestopp!

Klar over at vinterføre og kald luft gir høyere forbruk, men det går det jo til en viss grad an å kompensere for ved å redusere hastigheten. Det som er drepen for R240 på vinteren er det kalde batteriet, er overbevist om at det på de verste dagene ikke hadde mer enn ca 15-16kwh kapasitet...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Goggen123

AppleKnocker: Har du noen erfaring med forbruk i motorveishastighet i vintertemperaturer? (100-120 km/t)

THE

Et annet poeng er at 22 kW lading gir lite varmeutvikling i batteriet ved lading. Har sett ved lave ute-temperaturer at batteritemperatur går ned ved lading på 22 kW (på Q210). Når jeg lader på 43 kW så er det som oftest en temperaturøkning i batteriet selv når det er kaldt ute. Selv om batteriet er varmt nok til å få 20 kW inn på batteriet til over 80% SOC ved ladestart, så er temp i batteriet gått ned underveis i ladeprosessen slik at nedtrapping i ladestrøm kommer tidligere enn "ventet" ved 22kW lading. Ved lading på 43 kW øker temperaturen slik at max ladestrøm opprettholdes lenger enn ventet ved ladestart.

Jeg regner med at R90 ikke vil ha noe problem med at temperatur i batteriet går ned under lading pga. den aktive batterivarmen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Jeg mistenker at batteripakka på Q210 er helt uisolert, en enkel og billig løsning for å holde fornuftig arbeidstemperatur på batteriet i temperert klima. Ikke så bra når det er skikkelig kaldt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA