Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av elektrolux, mandag 30. oktober 2017, klokken 19:52

« forrige - neste »

elektrolux

Bare i går snakket jeg med 2 bilister som hopper over å kjøpe elbil og går rett til Scooter for å slippe bompenger. Dette forde de tror 1/2 sats på elbil kommer.

Dermed beholder de eksosbilen til turene de uansett må ha bil og bruker Scooter til pendling.

Scooteren var av ICE typen, så ikke helt ideelt.

Tipper vi vil se en markant avflating av salget av rene elbiler så lenge det rasles med bompenger også på disse. Tenker selv å selge med ned på leieelbilflåten mens elbiler fremdeles har et snev av verdi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Burger

Tror overgangen til halv bompengesats vil bli like smertefull som bortgang av gratis parkering. Mye støy og økende salg. Man kunne vel argumentert for at det kunne vært flere elbiler på veien med fortsatt gratis parkering, men det er vanskelig å bevise og salget øker, så meh.

Lønnsomheten i forhold til drivstoff for meg er mye bedre enn bom. Skulle ha brukt 50.000.- i året i drivstoff og 30.000 for fullpris bom, så om jeg får 15.000 ekstra i bom så er det en liten utgift. Gjør det at jeg ikke får råd til å kjøre så må jeg enten ta kollektivtransport, flytte eller finne meg en annen jobb. Litt fleksibel er det lov å være.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elektrolux

Bom er noe helt annet enn parkering og drivstoff og mva.

Har personlig ingen problemer med disse. De oppleves som rettferdige og riktige i motsetning til bom som rammer tilfeldig er nærmest uunngåelige og store deler av straffen går rett i lommen til eliten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. september 2017, klokken 15:13
Tipper vi vil se en markant avflating av salget av rene elbiler så lenge det rasles med bompenger også på disse. Tenker selv å selge med ned på leieelbilflåten mens elbiler fremdeles har et snev av verdi.

Noen spådde det samme når kollektivfeltfordelen ble strammet inn i Oslo men det viste seg definitivt ikke å stemme. I Oslo så vil jo faktisk bompengefordelen for elbil i forhold til vanlig bil øke. Bompengene øker såpass mye for vanlige biler at forskjellen mellom den nye tasten og halv takst for elbiler er større enn forskjellen mellom dagens takst og nulltakst.

At mange vil gå over til scooter har jeg null tro på. Kjipt på vinteren, og skal man kjøre fossilbil på vinteren blir det dyrt. Det var ikke mange som kjørte scooter i 2010, før de første moderne elbilene kom på veiene.

De fleste har et pragmatisk forhold til bompenger, ikke et ideologisk et.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 12:46
MVA fritak er kun for de rike som kan kjøpe nye elbiler. Vi andre som må nøye oss med en brukt e-Up til 130 000 kr eller en Classic til 3000 - 40 000 merker lite til dette.
Prinsippet  bør vel være at det offentliges inntekter fra hver bilklasse er konstant. Altså når elbiler subsidieres så bør fossilbiler i den samme klassen bli tilsvarende dyrere. 
Da vil det altså være andre "rikinger" som betaler for at noen "rikinger" kan kjøpe  dyre elbiler til redusert pris.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Rollep

Sitat fra: Burger på fredag 15. september 2017, klokken 15:27
Tror overgangen til halv bompengesats vil bli like smertefull som bortgang av gratis parkering. Mye støy og økende salg. Man kunne vel argumentert for at det kunne vært flere elbiler på veien med fortsatt gratis parkering, men det er vanskelig å bevise og salget øker, så meh.
Bortgang av gratis parkering på kommunale parkeringsplasser er det de færreste som merker noe av. Det jeg derimot har observert er at elbilplassene nå omtrent alltid er opptatt av elbiler som ikke lader. Det var uansett få eller ingen som kjøpte elbil grunnet gratis parkering, gratis bomring derimot.

Etter det ble åpnet opp for 50% innkreving, noe jeg er helt sikker på at Stavanger-politikerne vil gå for, kjenner jeg mange som har droppet planene om overgang til elbil. Noen har begynt å lease Twizy imens de fleste fortsetter med sine dieselbiler, eventuelt kommer et par av dem å kjøpe ladehybrid selv om de egentlig ikke liker å drasse rundt på et tungt batteri som de sjelden kommer til å få bruk for og at bensinforbruket blir høyere enn om de hadde kjøpt den som ren bensinbil.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Burger

#21
Rollep: Japp, mye støy og økende salgstall for elbiler blir resultatet. Noen kommer til å sutre høyt over hvor teit ny avgift/fjerning av gode er mens Nissan forhandlere skraper Skandinavia og selger unna demo/låne Leafer for at kundene skal kunne få kjøpe.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

timingbeltkiller

#22
Statskassa har helt enkelt ikke råd til å gi slipp på bilen som melkeku.
Det må nødvendigvis bety elbilene overtar fra fossilene minst i samme takt
som inntektene fra disse minker med lavere relativt antall.

Det er også begrenset hvor mye du kan avgiftsbelegge fossiler.
Blir det for dyrt, blir de enten kjørt mindre eller skrotet.

Den dagen det er bare elbiler på veien, 
kommer samlet avgift fra disse garantert være høyere en dagens avgifter korrigert for inflasjonen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rollep

Sitat fra: Burger på søndag 17. september 2017, klokken 00:44Japp, mye støy og økende salgstall for elbiler blir resultatet. Noen kommer til å sutre høyt over hvor teit ny avgift/fjerning av gode er mens Nissan forhandlere skraper Skandinavia og selger unna demo/låne Leafer for at kundene skal kunne få kjøpe.
Mulig det, men når jeg bestemte meg for å kjøpe en pendlerbil/bybil ville jeg aldri gått for elbil hvis det ikke hadde vært for bompengefritak og kjøring i kollektivfelt, da hadde jeg heller kjøpt en liten bensinbil. Økende salgstall for elbiler tror jeg først og fremst skyldes at folk begynner å skjønna at subsidieringen av selve kjøpet nærmer seg slutten. Hvorfor det er stor rift om Leafer forstår jeg fint lite av, selv hadde jeg heller brukt pengene på en morsom, pent brukt i3.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

ludwig_holberg

Det er nok lenge til tippepunktet kommer hvor elbilene må overta rollen som melkeku. Det er også et problem rent praktisk; strømmen får man fra kontakten hjemme, og kan ikke avgiftsbelegges særskilt. Sannsynligvis vil årsavgiften øke i et 5-10-års perspektiv. Kanskje man lager en km-basert veiavgift, men det er en god del utfordringer knyttet til å implementere dette, så det kan ta lang tid, eller ikke komme i det hele tatt.

Problemet med bomring er at politikerne ikke er klare nok på at elbiler skal ha vesentlig fordel også på lang sikt. Veldig mange oppfatter nok lav takst på elbiler som et "første skritt" mot likebehandling, en feiloppfatning som gjør at de fortsetter med fossilbil. I verste fall kjøper en splitter ny fossilbil i 2017/2018...

Ingeniøren

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 08:49
Det er nok lenge til tippepunktet kommer hvor elbilene må overta rollen som melkeku. Det er også et problem rent praktisk; strømmen får man fra kontakten hjemme, og kan ikke avgiftsbelegges særskilt. Sannsynligvis vil årsavgiften øke i et 5-10-års perspektiv. Kanskje man lager en km-basert veiavgift, men det er en god del utfordringer knyttet til å implementere dette, så det kan ta lang tid, eller ikke komme i det hele tatt.

Problemet med bomring er at politikerne ikke er klare nok på at elbiler skal ha vesentlig fordel også på lang sikt. Veldig mange oppfatter nok lav takst på elbiler som et "første skritt" mot likebehandling, en feiloppfatning som gjør at de fortsetter med fossilbil. I verste fall kjøper en splitter ny fossilbil i 2017/2018...

De er vel i gang med avanserte strømmålere - bare vent, snart snakker måleren og bilen sammen.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

doldis1

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. september 2017, klokken 09:02
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 08:49
Det er nok lenge til tippepunktet kommer hvor elbilene må overta rollen som melkeku. Det er også et problem rent praktisk; strømmen får man fra kontakten hjemme, og kan ikke avgiftsbelegges særskilt. Sannsynligvis vil årsavgiften øke i et 5-10-års perspektiv. Kanskje man lager en km-basert veiavgift, men det er en god del utfordringer knyttet til å implementere dette, så det kan ta lang tid, eller ikke komme i det hele tatt.

Problemet med bomring er at politikerne ikke er klare nok på at elbiler skal ha vesentlig fordel også på lang sikt. Veldig mange oppfatter nok lav takst på elbiler som et "første skritt" mot likebehandling, en feiloppfatning som gjør at de fortsetter med fossilbil. I verste fall kjøper en splitter ny fossilbil i 2017/2018...

De er vel i gang med avanserte strømmålere - bare vent, snart snakker måleren og bilen sammen.....

Opplagt   ;) framtiden tilhører datanerdene. I tillegg har vel de fleste allerede en brikke på frontruta, utstyret
for å lese denne, på godt norsk bomstasjon, koster snart ingenting så veiprising kan være nærmere enn
mange tror.

timingbeltkiller

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 08:49
Det er nok lenge til tippepunktet kommer hvor elbilene må overta rollen som melkeku. Det er også et problem rent praktisk; strømmen får man fra kontakten hjemme, og kan ikke avgiftsbelegges særskilt. Sannsynligvis vil årsavgiften øke i et 5-10-års perspektiv. Kanskje man lager en km-basert veiavgift, men det er en god del utfordringer knyttet til å implementere dette, så det kan ta lang tid, eller ikke komme i det hele tatt.
Det er tilnærmet null problemer med en km-avgift for elbiler.
Eksempelvis kan du overlate til forsikringsselskapene å kreve inn avgiften.
De har jo allerede alle opplysningene de behøver.

Eller du kan kreve GPS km-telling med løpende rapport direkte til avgiftsmyndighetene.

Det var forøvrig ingen problemer med km-avgift på dieselbiler den gangen
du kjøpte dieselen avgiftsfri på pumpene.
Det ble løst med plombert ekstra km-teller i et bilnav.
Og det var tross alt en i dag foreldet og relativt tungvint ordning.

Eventuelle svindelforsøk med tilbakestilling av km-teller
skjer i strid med lagrede fabrikkdata.
Og er således enkelt å oppdage.

Det er heller ikke noe spørsmål om et tippepunkt
der elbilene går fra null til hel melkekurolle.
Det er spørsmål om en glidende overgang der elbilene i sum
til enhver tid får avgiftene øket med noe mer enn de minker i sum for fossilene.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. september 2017, klokken 10:00


Eller du kan kreve GPS km-telling med løpende rapport direkte til avgiftsmyndighetene.


Da risikerer man at GPS-spoofing blir den nye folkehobbyen.

Fra artikkelen:
https://nrkbeta.no/2017/09/16/over-20-skip-gps-hacket-i-svartehavet/

En av grunnene til at det har blitt enklere å sende ut data på ulike radiofrekvenser, er at programmerbare radioer har blitt langt rimeligere. For i underkant av 3000 kroner får man kjøpt en HackRF One, som er en radio du kan programmere til å sende på frekvenser mellom 1 MHz og 6 GHz. Det dekker store deler av det moderne radiospektrumet, deriblant frekvensen som GPS opererer på.

NRKbeta benyttet en slik radio, kombinert med et åpent kildekode-prosjekt som simulerer GPS-signaler, for å undersøke hvorvidt det er mulig å sende forfalskede GPS-signaler til ulike mottakere.


Et kommandolinjeverktøy gjorde det enkelt å sende falske GPS-signaler til ulike enheter.
Vår uhøytidelige test av en rekke enheter, blant annet mobiltelefoner, sykkel-GPSer og mer rigide kommersielle systemer, viste at mesteparten hoppet på vårt forfalskede signal i stedet for de faktiske signalene som sendes fra satellittene.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

frtan

Når vet man mer om elbil og bomavgifter i Stavanger regionen fra 2018?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA