Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av NixonFixon, søndag 29. oktober 2017, klokken 10:56

« forrige - neste »

NixonFixon

Hei. Imorgen skal jeg kjøpe en leaf 2013 mod sl (ny gen) som har hånbremmse som en pedal under.

Sørimport, forhandleren som jeg skal kjøpe fra tilbyr ''et år minimumm'' garanti på denne bilen. Skal ikke det være sånn at nissan gir 5 år fra førstegangsregistrering? Eller er 1 år en grei deal?

Også... har noen handlet hos sørimport før? Er de legit eller?

nr1rayner

Nå er vel 5 år nybilgarantien, riktignok førstegangsregistrering i Norge på en importbil da, men det er vel noen år siden en -13 modell virkelig ble registrert for første gang...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Nissan gir ikke garanti på biler importert fra USA, så der er det ingenting å hente. På biler importert fra Europa er det 5 års fabrikkgaranti på batteri og høyspentdelene, mens resten av bilen har 3 år. På biler solgt nye i Norge er det 5 år på hele bilen.

Trekkoppbil

#3
Fabrikkgarantien gjelder ikke utenfor nordamerika.
Etter min mening er heller ikke fabrikkgarantien særlig nyttig, om du ikke har så dårlig batteri at det er fare for at det kommer ned på 8 barer i løpet av garantitida på 5år/60 000miles.  8 barers biler har jeg kun opplevd på sørstatsbiler som er produsert i starten av 2013 eller tidligere.
Bruker du kapasitetsgarantien fra fabrikken, får du fabrikknytt batteri. Bruker du kapasitetsgarantien fra butikken, risikerer du at bare de dårligste cellene blir bytta, og da kan det være vel verdt  å ta en seiltur i stedet.
Det er vel 8 år garanti mot  brudd i batteriet, men det har jeg aldri hørt om tilfeller av på Leaf.  På andre biler som Volt/Ampera har jeg inntrykk av at det er svært vanlig at batteriet plutselig rykter.

sjossang

Og husk at garantien bare er noe som gir deg rettigheter utover reklamasjonsretten! Forhandler står ansvarlig for reklamasjoner når ikke Nissans garanti har gått ut.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Øyst1

Sitat fra: sjossang på mandag 04. september 2017, klokken 11:05
Og husk at garantien bare er noe som gir deg rettigheter utover reklamasjonsretten! Forhandler står ansvarlig for reklamasjoner når ikke Nissans garanti har gått ut.


Og som diskutert tidligere, å få gjennomslag på reklamasjon er ofte svært vanskelig, så å lene seg på 5 år reklamasjonsrett blir litt for en falsk trygghet.

Men, den er der hvertfall.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

sjossang

Sitat fra: Øystein K på mandag 04. september 2017, klokken 12:40
Og som diskutert tidligere, å få gjennomslag på reklamasjon er ofte svært vanskelig, så å lene seg på 5 år reklamasjonsrett blir litt for en falsk trygghet.

Men, den er der hvertfall.

Jepp - og dette er hovedargumentet mot å kjøpe importbiler.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

...

Sørimport er vel en ganske seriøs aktør når det gjelder import-Leaf.

Om de gir 1 års garanti på en 2013-modell US Leaf, så er jo det på lik linje som om du skulle kjøpt en norsk 2013-modell med 1 års gjenværende nybilgaranti. Så lenge man kan leve med de begrensningene som er ift europeiske modeller (Carwings/NissanConnect, navi, radio etc) og sparer penger, så kan man gå for en US Leaf. Men husk å en batterirapport.

bob-bob

Sitat fra: nix på mandag 04. september 2017, klokken 17:07
Sørimport er vel en ganske seriøs aktør når det gjelder import-Leaf.

Om de gir 1 års garanti på en 2013-modell US Leaf, så er jo det på lik linje som om du skulle kjøpt en norsk 2013-modell med 1 års gjenværende nybilgaranti. Så lenge man kan leve med de begrensningene som er ift europeiske modeller (Carwings/NissanConnect, navi, radio etc) og sparer penger, så kan man gå for en US Leaf. Men husk å en batterirapport.

1 års garanti fra Importør er IKKE det samme som 1 års fabrikkgaranti.  ( Det der er bare tull , unnskyld meg...)

Øyst1

Sør import er store og seriøse, så går nok bra.

Men enig i at et års garanti gitt fra importør ikke i det heletatt kan sammenlignes med 1 års fabrikkgaranti.

Har selv en 2016 Citroén C4 Grand Picasso som er importert. Denne har 2 års fabrikkgaranti og 3 års garanti fra forhandler, da totalt 5 år garanti.

Men jeg ser ikke lyst på de tre årene med garanti fra forhandler.
Har vært litt trøbbel, ikke mye, men litt. Forhandler har vært vanskelig å forholde seg til, så har gått direkte til en Citroen forhandler, siden bilen fortsatt har fabrikkgaranti, og de har ordnet opp på strak arm! Super service!

Men når de to årene med fabrikkgaranti er over, er det 100 prosent sikkert at skulle det skje noe, vil jeg stå svakere og måtte kjempe mer for å få noe gjennom på garanti fra forhandler som solgte bilen.
Det er en xtra garanti gull fra Autoconcept , som er deres aller beste garanti!
Og det høres fantstisk ut, men sjekk vilkår!

Så for meg, blir det alltid "norske" biler fremover, selv om import er billigere!
Tryggheten er verdt mer enn de kronene man sparer på import!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Øyst1

#10
Bare sånn kort fra vilkårene til Autoconcept.
Og husk, dette er deres aller beste garanti som forhandler betaler for , slik at de kan si de leverer biler med 5 års garanti, på linje med norske biler!


9 Garantien dekker ikke karosseri, innredningsdetaljer, lakk, glass, katalysator, ulyd, filter, lyspærer, batterier, underholdning-/navigasjon- /kommunikasjonssystemer, programmering, lekkasje, elektriske kabler, slanger, vaiere, rør, remmer og slitasje samt deler som normalt inngår i servicen.

Så kan man lure på hva dette betyr.
En ting er sikkert, det er IKKE er like god garanti som fabrikkgarantien!


2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA