Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd

Startet av larslure, lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

kjølholdt

hei lurer litt på om dette bafang settet finnes med 250 watt slik at det blir lovlig i norge skal bygge om kona sin sykkel, noen som har link?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jotto

Hvis du vil kjøpe det i Norge, så får du det her: https://www.facebook.com/strommenelsykkel/

Innehaveren er også svært aktiv på bl.a. Facebook-gruppa "Elsykkelens venner", så det burde være god support.

kjølholdt

Ja jeg postet det der og han oppga prisene på sitt sett. ble fort 14 tusen kroner for dette settet. men man får jo litt hva man betaler for. men prøvde i dag en el sykkel hos xxl denne xxl.no/velocity-by-white-velo-city-energy-boost-usx-elsykkel-unisex/p/1132494_1_style koster 12 tusen, fikk prøvd den opp tung bakke, ga nok kraft, likte ikke styret men det er ikke jeg som skal ha den. tenker at jeg kanskje kjøper denne og kan heller oppgradere batteri og motor etterhvert når det trengs!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elekTrond

@kjølhalt: Strømmen elsykkel får behørig omtale her:+1:
– Vi ble kontaktet av Hans-Jørgen Fjuk i Strømmen Elsykkel, som ikke bare ønsket å være norsk forhandler, men som også ville bidra med tekniske innspill. Han har stor teknisk innsikt i elsykkelsystemer og praktisk bruk av nyttesykler, og har i tillegg lang erfaring fra racerbåter med vaierstyring, ombygging av biler til handikap-bruk og ikke minst motorsykler i alle varianter. Den kombinasjonen har vært svært nyttig for oss, sier Johannes.
Kilde: transportsykkel.no/bogbi-historien-om-en-lastesykkel

Egentlig søkte jeg etter ei anna elsykkelsjappe da jeg snublet over omtalen av Bogbi i artikkelen over. Nemlig oslo-transportsykkel.no. De fant jeg via samme blogg (transportsykkel.no/surly-big-dummy-bafang-bbs01) da jeg sjøl leste meg opp på 8fun før og etter investeringsbeslutningen falt for snart to år siden.  :laugh:
'13 Mjau

kjølholdt

et kjapt spm er det throttle styring på gass på alle disse bafang motorene. Er det ikke mulig å få der man stiller på  hjelp fra motor på et display?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elekTrond

Vet ikke med alle, men jeg har BBS-02 med tommelgass (oppned på venstre side), samt et C963 display med integrerte knapper hvor jeg kan sette "motor assist level" og holde inne en knapp for "gangfart-assist". Sistnevnte uttrykk er på norsk 'ish ...
'13 Mjau

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Ferry

12000,- for elsykkel med krankmotor, det er en god pris!

Throttlestyring er valgfritt. I alle tilfeller kan assist velges via displayet. Default 5 nivåer, men kan settes til 3 eller 9 nivåer. Og med programmeringskabel og pc kan en justere max assist og hvert enkelt nivå i prosent av max. Så en kan få alt fra moderat elsykkel til moped.

kjølholdt

Det eneste jeg ikke likte var styret , men det må jo kunne skiftes eller hva?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

El-o

Sitat fra: larslure på lørdag 02. september 2017, klokken 23:31
Trenger hjelp til å finne en Bafang kit med allt jeg trenger til rundt 1000 usd. regner med den med 750W yter bedre enn den Bosch motoren jeg prøvde, men klart 1000w høres greit ut. Er skeptisk til å handle masse fra Kina, også er det ikke særlig kompatibelt eller brukevennlig :)

Jeg vet ikke om du har handla ennå, men hvis ikke, så tenk deg om en gang til før du går for 750/1000W kit. De fleste (alle?) av disse kitene som jeg har sett har en kadanse, eller tråkkhastighet på 120rpm eller mer, mens 36V motorene har en optimal frekvens på 70-90rpm på kranken. For menge syklister er selv 80rpm mye i motbakkene, og få klarer i det hele tatt å tråkke med en frekvens på 120 over lengre tid. Resultatet er at motoren går på et turtall som ikke er optimalt, og mye av effekten og batterikapasiteten blir bare til varme i motoren.

Videre krever en kraftig motor et kraftig batteri. LiIon-batteriene klarer ofte ikke å levere mer enn ca. 1 - 1,5C, og skal du ha en motor som trekker 25A så trenger du et stort, kraftig og dyrt batteri. Kjøper du en kraftig motor med et batteri som ikke kan levere nok strøm, så faller spenningen raskt og du får liten glede av motoren.

Jeg har to Bafang-motorer på 250W nominelt. Disse er begge innenfor lovverket når det gjelder nominell effekt, max kortvarig effekt er ikke omtalt i forskriftene. Den ene (inkl.batteri) er kjøpt fra Kina, men har fått ny kontroller fra Strømmen el-sykkel som tåler 25A, den andre er kjøpt fra Strømmen el-sykkel komplett med batteri. Den første har jeg på en vanlig sykkel, den andre i en velomobil. Det batteriet jeg kjøpte fra Kina er på 14,5Ah. Med et oppsett på 25A max, så faller spenningen ganske raskt, så jeg har begrenset strømmen til 18A, det andre batteriet er fra øverste hylle på Strømmen, det er på 17Ah og klarer å levere 25A stort sett når jeg trenger det.

36V og 25A gir en opptatt effekt på 960W, dette klarer motor og batteri å levere i de kneikene jeg trenger det, og bakken skal være ganske bratt, spesielt med den vanlige sykkelen, før farta faller mye under 25 km/h. Selv den betydelig tyngre velomobilen klarer 25 km/h i bakker på rundt 4-5%.

Uten å dra noe moralkort, så tror jeg det skal mye til for å få en ulovlig kraftig 48V motor til å gi mer el-sykkelglede enn en lovlig motor med oppgradert kontroller som håndterer 25A og et batteri som kan levere så mye strøm som trengs. Det er den faktiske effekten som avgis på bakhjulet som er viktig, og det er ikke sikkert den er som forventet hvis du kombinerer dårlig virkningsgrad pga. for lav tråkkfrekvens med et batteri der du får et stort spenningsfall med en gang du trenger full effekt.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

larslure

Bestillt og den er allt på tur med båt tror jeg :) vil tror at det batteriet jeg får med er av god nok kvalitet, da det selges i kitten. men er selvfølgelig et sjansespill.

Grunnen til at jeg kjøper 750W BBS02 er at det virker som et gjennomprøvd produkt som er ok for meg å ha kontroll på. deler tilgjengelig, masse info på youtube osv. også hadde det en grei pris på rundt 8K levert hit. noe jeg faktisk ar råd til, kontra den Trek powerfly jeg egentlig ville ha til 27K :)

Nå det gjelder el-sykkelglede så har jeg aldri hatt elsykkel, men tenker at jeg vil ha en moderat sykkel til og fra jobb. denne er veldig enkel å justere programmvaren på sånn at man har et foruftig oppsett. og ikke minst noe å styre med i vinter.

SitatDe fleste (alle?) av disse kitene som jeg har sett har en kadanse, eller tråkkhastighet på 120rpm eller mer

Hva menes med dette? at jeg må trø 120 rpm for å få max kraft?

El-o

Sitat fra: larslure på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:26

SitatDe fleste (alle?) av disse kitene som jeg har sett har en kadanse, eller tråkkhastighet på 120rpm eller mer

Hva menes med dette? at jeg må trø 120 rpm for å få max kraft?

Ja. Effekt og virkningsgrad synker når man beveger seg bort fra optimalt turtall på motoren. Tror ikke du vil merke det med den bruken du oppgir, for du vil til "moderat bruk" ha krefter nok uansett. Poenget mitt var mer at du kan oppnå minst like bra ytelse innenfor regelverket, med mindre du setter den opp helt som uregistrert moped, dvs. med uassistert hastighet opp til 40-45km/h, men det virket ikke som det var det du var ute etter i utgangspunktet.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA