Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 2017.42 a88c8d5

Startet av pers1, lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

pers1

Jeff Dahn anbefaler for de som ønsker å minimere degraderingen av batteriet å kun lade til 70%.
Jeff Dahn er en verdens fremste eksperter på Li-ion batterier og han er Tesla Industrial Chair .
Her er en link til videoen dere han har svart på en e-mail fra en Model X eier

Lagt ved printscreen fra denne video'n

Legger også ved en chart som Dale ett tidligere studie og ElonMusk sitt råd før Dale kom på banen
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

Taffelman

Greit nok, men i hvilken kontekst er dette rådet gitt?

F.eks hvis det daglig brukes 60% vil det være best for batteriet å lade til 70% og kjøre det ned til 10%, eller lade til 80% og kjøre det ned til 20% ?

I utgangspunktet ville jeg gjort sistnevnte.

X75D
TM3 LR AWD

GOS

Sitat fra: Taffelman på lørdag 02. september 2017, klokken 22:58
Greit nok, men i hvilken kontekst er dette rådet gitt?

F.eks hvis det daglig brukes 60% vil det være best for batteriet å lade til 70% og kjøre det ned til 10%, eller lade til 80% og kjøre det ned til 20% ?

I utgangspunktet ville jeg gjort sistnevnte.
Det var vel tatt utgangspunkt at en brukte 50% daglig.
Musk har også sagt at det er bedre å la til 70% enn 80% om en daglig fornruker 50%.

Jeg er milevis fra å kjøre 200 km til dagen, kun 7-30km til vanlig, men lader stort sett til 70-75% og kjører så ned til 45% og lader så opp igjen. Lader dog til 80-85% nesten hver helg før vi drar til hytta. 90-100% når behovet er der. Min S85 har fortsatt ikke tapt kapasitet. (78 kwh + 4 kwh i brick protection)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Vi lader den ene bilen hjemme på natta. Den står på 70%, og kjøres ned til 30-40% før den lades på nytt. Den andre lades på dagtid, og alltid bare høyt nok til at kveldens kjøring tar den ned på 40-50% til natta. Så havner den nede på 30-40% før den kobles til på nytt neste dag. Når det skal kjøres langt settes grensen med lademuligheter og tid på distinasjonen i bakhodet. Ingen vits i 100% om man har dobbelt så lang tid som nødvendig for å fylle så mye man trenger på stoppestedet. Man kan vel si at batteriene i våre biler er behandlet som bortskjemte unger, men likevel er nominal verdien på P85``en under gjennomsnittet. For 85D``en ligger den på god verdi, og har faktisk steget fra bilen hadde 20k på telleren til nå når den har 80k.

Roma

Får dere ikke feil rekkevidde i displayet når dere lader så lavt opp?

Januar 2016 hadde jeg kun 322 typical km på min. Da ladet jeg stortsett til 70 og 80%.

Deretter begynte jeg å lade til 90% istedet. Siden den gang har typical km justert seg sakte men sikkert oppover til 345 typical km. Det virker litt som den har flatet ut nå.

Det spiller jo ingen rolle hva som vises sånn sett. Kapasiteten er jo der. Men litt greit at den viser nå rett synes jeg.

Kristian O

Sitat fra: Roma på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:02
Får dere ikke feil rekkevidde i displayet når dere lader så lavt opp?

Januar 2016 hadde jeg kun 322 typical km på min. Da ladet jeg stortsett til 70 og 80%.

Deretter begynte jeg å lade til 90% istedet. Siden den gang har typical km justert seg sakte men sikkert oppover til 345 typical km. Det virker litt som den har flatet ut nå.

Det spiller jo ingen rolle hva som vises sånn sett. Kapasiteten er jo der. Men litt greit at den viser nå rett synes jeg.
Har endra til %-visning. Som bonus unngår eg tap av kapasitet; har fortsatt 100% når bilen er lada maks  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

model3citizen

Jeg ser ut til å passe dette scenarioet ganske bra. Venter på en S85 og skal kjøre 2x88km daglig (forbi Solli).

Har enfas 25A Type 2 lader hjemme og regner jeg skal klare å lade på 7-8timer dersom jeg ikke lader på jobb.

Så spørsmålet blir, vil det være lurt å saktelade på jobb med "kladd", eller skal jeg satse bare på den ene ladeøkten daglig istedet?

Regner med å lade enten til 80 eller 90%.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

RBK

Jeg hadde kun ladet hjemme. Man får ladet omtrent 1 km/h pr A. Har du 25A x 8t blir det ca 200 km. Du trenger vel trolig ikke å stille mer en 70-80%, prøv deg fram.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

model3citizen

Sitat fra: RBK på mandag 18. september 2017, klokken 13:41
Jeg hadde kun ladet hjemme. Man får ladet omtrent 1 km/h pr A. Har du 25A x 8t blir det ca 200 km. Du trenger vel trolig ikke å stille mer en 70-80%, prøv deg fram.

Så gjelder det å finne ut om bilen er "lasket" sånn at jeg får mer enn 16A på enfase.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA