Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?

Startet av erikf, fredag 27. oktober 2017, klokken 17:16

« forrige - neste »

erikf

Vi vurderer zapcharger pro.
Vanskelig å se for seg hvordan det vil fungere med køordningen. Hvor mye strømkapasitet å fordele trengs i praksis til 14 elbiler? Noen med erfaring? Holder det med 25 kW?
Om noen år er det sikkert 30 elbiler og vi kan få lagt mer strøm inn til garasjen på sikt. Eller bør vi gjøre det straks?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Griffel

#1
Elbiler (og andre privatbiler) kjører i gjennomsnitt 13000 km/år
Det gir et energibehov på ca 2600kWh som er mindre enn 8kWh/natt. Settes 14 biler til lading samtidig kl 23. og deler 25kW kan de få 1,7kW hver. Da er gjennomsnitts behovet dekket før kl.04 (23-06=175kWh = gjennomsnitt + 50% for 14 biler)
Og siden en snakker om gjennomsnitt vil de som trenger mindre enn gjennomsnitt bli ferdig før. Derfor øker effekten til de andre ut over natten slik at de som trenger mer også får sitt.

Dette er nær verste tilfelle. I praksis vil mange koble seg til tidliger noen tar det meste om dagen, så dette vil fungere fint. En vil normalt oppleve relativt rask lading untatt kanskje akkurat rundt rushet når "alle" kommer hjem.

Velger en en løsning med Wagos flatkabel gjennom hele garasjen er det temlelig uproblematisk på et senere tidspunkt å dele denne på to kurser.

En annen betraktning:
25kW er 600kWh i løpet av et døgn. Anlegget utnyttes 60% (ok. ikke spesielt hverken bra eller dårlig) = 360 kWh nok til 45 biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Takk for betraktningene!
Det er veldig stas å ikke trenge å ha dedikerte 20A-kurser til hvert ladepunkt.

Mulig frykten til folk er nettopp praksistilfellet der alle kommer hjem og plugger i kl 16, og så kommer du og trenger faktisk å lade et par timer for du skal ut igjen. Men så får du ikke det. Hadde vært kult å høre noen med erfaring med dette, for det er vanskelig å se for seg om dette kommer til å inntreffe.

Lastbalanseringssystemet til zaptec her burde kanskje hatt en funksjon at man kan sette ladepunktet/bilen sin i "ikke priroriter meg"-modus slik at den da kan kobles ut når han som virkelig trenger det plugger i. Kanskje det kommer?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

Sitat fra: erikf på søndag 03. september 2017, klokken 19:45
Lastbalanseringssystemet til zaptec her burde kanskje hatt en funksjon at man kan sette ladepunktet/bilen sin i "ikke priroriter meg"-modus slik at den da kan kobles ut når han som virkelig trenger det plugger i. Kanskje det kommer?

Software sak som helt sikkert kommer når/hvis dette blir etterspurt.

Ellers regner vi at 43 kW kurs er komfortabel til 20 P plasser, men kan strekkes til 30.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Sitat fra: erikf på søndag 03. september 2017, klokken 19:45
Takk for betraktningene!
Det er veldig stas å ikke trenge å ha dedikerte 20A-kurser til hvert ladepunkt.
En ulempe med å gå over 125A (80A på 400V) (14*20=280) på hovedsikring er at anlegget kommer over på effekttariff. Skal en komme ned på et fornuftig nivå på strømpris må en nok uansett begrense seg når mange lader samtidig. Effekttariffen varierer med nettleverandør, men om mange lader med «full effekt» samtidig gir det stygge utslag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 20:21
Ellers regner vi at 43 kW kurs er komfortabel til 20 P plasser, men kan strekkes til 30.
Og i reklamesammenheng over 100. http://www.zaptec.com/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 20:21
Ellers regner vi at 43 kW kurs er komfortabel til 20 P plasser, men kan strekkes til 30.
Noen som kjenner til tilbakemeldinger hvordan det fungerer i praksis, fra installasjoner med f.eks 20 plasser og 30 kW kurs eller andre konstellasjoner som er lavere enn anbefalingen 43/20?
Zaptec sier 100 plasser vanligvis skal klare seg med 43 kW, men electrolux regner 20 plasser? Ser jo at du skriver komfortabel, og dette føyer seg inn i rekken av relativitet og antagelser i våre vurderinger i sameiet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 03. september 2017, klokken 20:52
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 20:21
Ellers regner vi at 43 kW kurs er komfortabel til 20 P plasser, men kan strekkes til 30.
Og i reklamesammenheng over 100. http://www.zaptec.com/

Det er egentlig ingen grense for antallet, men anbefalingene til Zaptec samsvarer med mine. Videre anbefales 43 kW kurser, og med 100 plasser anbefales derfor 3-5 slike kurser.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#8
Det er vel ikke mange med erfaring. Jeg antar at du har et 230V anlegg siden 25kW da basser med 63A. 43kW kursene er ideelt for 400V anlegg.
Så da blir det gjerne 25kW på 230V eller 43kW på 400V.

Gjennomsnitts betraktninger fungerer bedre jo større kursene er. (de store talls lov). Derfor kan en regne med bedre utnyttelse av kursen jo flere deltagere en har. 100 på 43kW vil bety nær 80% full utnyttelse og vil neppe skape stor lykke.
20 på 43kW vil jeg kalle luksus. 230V anlegg vil jo de med høyest effekt på lader få 7,2 kW. De første som kommer hjem får sikkert det de trenger om de skal ut på ettermiddagen.

Legger en en av disse flatkabler gjennom garasjen og finner at dette ikke er tilfredstillende med en 63A kurs, er det ingen vesentlig fordel og doble dette nå sammenlignet med senere.

En kan jo oppfordre de som ikke trenger bilen før kl.06 til å vente med å starte lading til f.eks kl 21 av hensyn til de som trenger en kvedstur. Ladingen kan en jo starte fra mobiltelefonen.

Bor en et sted hvor de fleste pendler langt, eller nogen lunde sentralt kan jo også tas med i vurdering. 13000 km passer i Asker med mange pendlere til Oslo.

Ikke glem å vurdere om en med større hovedsikringer må over på Effekt i nettleie.
Har dere allerede effekt nettleie bør dere uansett ligge høyt i utnyttelse av systemet elles blir strømutgiftene mye høyere en dere tror.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#9
Etterhvert er det flere som kan lastballansere, men det som da selvfølgelig ikke kommer fram er manglende faseballansering. ( Zaptec har tatt ut patent på dette )

Det betyr i praksis at der andre systemer har begynt å lastballansere, leverer Zapchargeren fremdeles full effekt til bilene siden de begynner fordelingen av tilgjengelig strøm med å faseballansere.

Eks. 22 kW Tesla lader, og så kommer 3 stk Ioniq på en 43 kW kurs. Her vil alle fremdeles få full ladeeffekt, mens enklere systemer ( som f.eks vårt Wallbox system ) vil redusere kunne effekten på alle som lader til 11 kW og 3,6 kW

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torer2

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 07:43
Det betyr i praksis at der andre systemer har begynt å lastballansere, leverer Zapchargeren fremdeles full effekt til bilene siden de begynner fordelingen av tilgjengelig strøm med å faseballansere.

Eks. 22 kW Tesla lader, og så kommer 3 stk Ioniq på en 43 kW kurs. Her vil alle fremdeles få full ladeeffekt, mens enklere systemer ( som f.eks vårt Wallbox system ) vil redusere kunne effekten på alle som lader til 11 kW og 3,6 kW
Hvordan er det gjort sånn teknisk?
Består Zapchargeren av 3 forskjellige kontaktorer, hvor faserekkefølgen  for den første er L1-L2-L3, den neste L2-L3-L1, og den siste L3-L1-L2? Og på den måten fasebalanserer når biler med enfaseladere kobler seg til?

Griffel

#11
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 07:43
Etterhvert er det flere som kan lastballansere, men det som da selvfølgelig ikke kommer fram er manglende faseballansering. ( Zaptec har tatt ut patent på dette )
Her har Zaptec en stor fordel på anlegg med TN nett, og en beskjeden fordel for de med IT nett.
En annen ting en bør være oppmerksom på er lastdelingsmekanismen.
Enkelte deler det tilgjenglige på antall biler, de mer avansertet tar hensyn til målt last.

Her er videoen din uklar den viser ikke hva som skjer og hvor mye de andre bilene får fra en fra før fullastet kurs med 6kW ladere når en trilling kobler seg til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#12
Sitat fra: torer2 på mandag 04. september 2017, klokken 08:15
Består Zapchargeren av 3 forskjellige kontaktorer, hvor faserekkefølgen  for den første er L1-L2-L3, den neste L2-L3-L1, og den siste L3-L1-L2? Og på den måten fasebalanserer når biler med enfaseladere kobler seg til?
Nesten riktig:

Zapchargeren har 14-15 rele der halvparten sørger for at alle tilkoblete biler får tilførsel fra den minst belastede fasen, og 6 andre sørger for å eliminere store oppstarts strømpulser. Også en unik Zapcharger funksjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#13
Dette var knap forstårlig, dessuten er jo design i utgangspunktet fornuftig nok basert på TN nett.
Altså L1, L2, L3 og N. ved enfas lading har type 2 kontakten (pluggen i bilen) kobling mellom l1 og n. Derfor må releene koble den minst belastede fasen til disse to kontaktpunktene i Type 2 kontakten. Mekanismen for dette blir da ulik for TN og IT nett, siden TN alltid har N på n, må den veksle mellom å koble L1, L2 og L3 til type2 kontaktens l1. Mens den for IT nett må ha to valg for for kobling til n (f.eks. L1 og L2) og to valg for l1 (f.eks. L2 og L3) for å få dette til.

Dette er en ren teoretisk vurdering jeg kjenner ikke innmaten i Zapboks.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Skulle gjerne delt strømløpsbanene i Zapchargeren med Griffel som nok ville blitt imponert, men kan dessverre ikke det.

Strømmens vei fra tilførsel til bil er inponerende og fasinerende. Å lage et system som faseballanserer på både IT og TN nett, har innebygget jordfeilvern type B og innrush current limiter er en bragd.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA