Zaptec i praksis

Startet av erikf, lørdag 02. september 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 10:42
Skulle gjerne delt strømløpsbanene i Zapchargeren med Griffel som nok ville blitt imponert, men kan dessverre ikke det.
Jeg er jo i grunn litt imponert over funksjonene der stiller nok Zaptec i egen klasse.
Håper også at kvalitet og levetid er i samme klasse, så går nok dette bra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Hvorfor vil du ikke dele noe sånt? Alternativet er at noen skrur opp en Zap wall box og finner alt.

Har Zaptec patentert noe av dette vil jo det kunne leses av patentdokumentet.



22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Mulig Zaptec vil dele dette, selv om jeg tviler på det. Vi har uansett ikke fullmakt til det.

Tesla ruler i slik sammenheng, siden de deler info om batteriet sitt, men de er strenge på andre ting som kunne gitt mulighet til å forbedre motorstyringen til å Autoseile.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 10:11
Sitat fra: torer2 på mandag 04. september 2017, klokken 08:15
Består Zapchargeren av 3 forskjellige kontaktorer, hvor faserekkefølgen  for den første er L1-L2-L3, den neste L2-L3-L1, og den siste L3-L1-L2? Og på den måten fasebalanserer når biler med enfaseladere kobler seg til?
Nesten riktig:

Zapchargeren har 14-15 rele der halvparten sørger for at alle tilkoblete biler får tilførsel fra den minst belastede fasen, og 6 andre sørger for å eliminere store oppstarts strømpulser. Også en unik Zapcharger funksjon.

Er det noe stort poeng da? Det er meg bekjent kun Renault Zoe som har oppstartsstrømpulser av betydning. De andre elbilene ramper strømtrekket meget pent og forsiktig opp. En Tesla bruker f.eks gjerne 10-20 sekunder på å gå fra 0A til 32A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Renault ramper også pent opp. Det er ikke de første sekundene innrush current limiting kretsen er bygget for men de første millisekundene der alle forbrukere har en stor strømpuls.

170+ A i Renault sitt tilfelle, men gjerne betydelig også på andre ladere som går fra 0v til 300+ V idet en kobler til via andre ladeløsninger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det er kanskje en bedriftshemmelighet dette også, eller kan vi få se dokumentasjon som viser disse pulsene på noen utvalgte biler?
Hvilke fordeler huseier eller netteier får er vel også relevant.

Når man lager en slik sak burde det argumenteres og dokumenteres skikkelig før man får forbrukerrådet på nakken.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Meget mulig du får slik dokumentasjon ved henvendelse til Zaptec.  ;)

Denne funksjonen er laget etter at Lyse hadde sterke ønsker om å ha det. Reduserer vistnok belastningen på nettet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

Innkobling når spenningen krysser 0 skulle løse det meste, og en slik kryssing skjer 100 ganger i sekundet ved 50Hz.

Innkobling på den minst belastede fasen burde en hvilken som helst moderat elektronikkinteressert ungdomskoleelev fikse greit.

Det er fint at utstyr blir produsert for menigmann, men at enhver banal funksjon blir patentert blir for dumt IMHO.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: Robert Sund på mandag 04. september 2017, klokken 18:16
Innkobling på den minst belastede fasen burde en hvilken som helst moderat elektronikkinteressert ungdomskoleelev fikse greit.

Men de er det ikke akkurat overflod av. Kanskje oppgaven burde vært på en nasjonal prøve for ungdomskoleelever? Lurer på hvor mange som hadde klart å komme med et noenlunde kvalifisert svar. Mulig jeg er pessimistisk, men jeg tror det er svært få.

Griffel

Så er det jo noe med Columbi egg i denne sammhengen. Zaptec var først ute med dette ingen av de andre hadde kommet på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Sitat fra: Griffel på mandag 04. september 2017, klokken 23:25
Så er det jo noe med Columbi egg i denne sammhengen. Zaptec var først ute med dette ingen av de andre hadde kommet på.

Spørsmålet er om det har for seg. Jeg ser at Robort bruker dette i markedsføringen her på forumet mens denne "genistreken" kommer lite frem på Zaptecs eget salgsmateriell.

Kunne jo vært kjekt med brødrister på telefonen også, men du får vel neppe oppfinnerprisen for det.

Hvilken fordel har det, et mitt spørsmål. Det bør man kunne svare på når man markedsfører det som noe positivt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. september 2017, klokken 15:32
Hvilken fordel har det, et mitt spørsmål. Det bør man kunne svare på når man markedsfører det som noe positivt.

Ble nevnt i en bisettning, men fordelen kan jeg sitere deg på.

Blir som om du brå åpner en vannkran i stedet for å åpne forsiktig. Det høres i hele rørsystemet, og er lite populært for netteier.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#28
Sånn går det når jeg i stedet for å sitere svarer på innlegget rett før. gå til bake til #24 følg tråden og svar på nytt.
At Rav4 ikke ser at dette er en fordel, spesielt for TN anlegg er en annen gåte han får svare på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Takk for gode svar og interessante avsporinger kjære nerder.
Siden det er lite erfaringer så langt får vi prøve oss frem. Burde det ikke hengt en haug med zaptecpionerer her inne?
Tror det er gode muligheter for å se logg over effektbruk i zaptecsystemets webgrensesnitt, så vi vil se hvor ofte vi makser anlegget.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA