Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt

Startet av knutin, fredag 27. oktober 2017, klokken 13:18

« forrige - neste »

knutin

Hei. Fikk et brev i posten i dag: "Mitsubishi produktforbedring ENL-17-013-SR Bytte av tennplugger og omprogrammering av motorstyring på Outlander PHEV". Tennplugger skal skiftes og motor ECU skal omprogrammers. Noen som vet noe om dette, hvorfor skal det gjøres?

aaa3


elekTrond

De har nok telemetri-logget at du har daukjørt fossilmotoren samt hatt masse stopp og kaldstart slik at tennpluggene har sotet igjen. Nå får du platinaplugger med en høyere varmegrad, slik at de både varer lengre enn kobber og gløder varmere slik at sotet brennes av. I tillegg legger de på litt ettertenning i tenningsmap'et i datasprutet (motorstyringen), for å brenne opp siste rest av uforbrukt dinosaurjuice.



For en alternativ sannhet kan du evt. søke på "Mitsubishi Service Bulletin ENL-17-013-SR" (MSB) og se om du får opp noe alá dette: MSB-15EXL00_11-501


Error in writing of the charging rate of the driving battery at the time of the continuous idling mode.2015-11-18OUTLANDER (GG#) (2016MY-)Workshop Manual[11] Engine

I ovenstående PDF kan du lese hva verkstedet faktisk gjør/skal gjøre med bilen din når den blir innkalt på en kampanje/tilbakekalling. I dette eksemplet utføres følgende tre operasjoner:

       
  • Continuous idling mode   (M001-02-320-01101-01) [/font]
  • Ignition timing check   (M111-00-173-32701-01) [/font]
  • Idle mixture check   (M111-00-212-33601-01) [/font]
1. Continuous idling mode

       
  • Jage motoren opp i åtte tusen
    så fattern virkelig skal få kjenne susen
2. Ignition timing check

       
  • Fram med gode, gamle tenningslampa
  • Sjekke baseinnstillingen på "reimhjulet"

            
    • Standard value: 5° BTDC±3°
  • Ruse opp i 8.000 rpm og sjekke at tenning er:

            
    • Standard value: approximately 28°C BTDC
3. Idle mixture check

       
  • Still inn motoren til å jage turtall på tomgang
  • Batteriet SOC skal være mellom 30 35 og 85 % SOC
  • Set the CO, HC tester.
  • Måle CO og HC i avgassene

            
    • Standard value
    • CO contents: 0.3 % or less
    • HC contents: 200 ppm or less


Kilde:
'13 Mjau

elekTrond

'13 Mjau

blazius

Samme her, en privatimportert 2014-modell.

blazius

Fant denne: https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP170298

Google-oversettelse fra Nederlandsk: "Tennplugger har en feil spesifikasjon og verifikasjon av motoren ECU programvare er ikke nok. Det spiller ingen streik motoren. Batteriet er utladet videre, slik at bilen til tier. Sjåføren er informert av en varsellampe på dashbordet. mulig risiko: A (trafikk) ulykkesskade  Produsenten kaller tilbake kjøretøyene. Er iverksatt tiltak for å avhjelpe mangelen. Bilen eieren blir bedt om å gjøre en avtale med godkjent forhandler. Dette vil erstatte motoren ECU software og tennplugger."

Niff123

Flere av oss har fått slik innkalling. Jeg har en 2015-modell kjøpt ny i Norge. Kundemottakeren kunne ikke gi noe fullgodt svar. Nå bør en i Mitsubishi Norge sentralt plassert teknisk sjef gi korrekt og uttømmende svar på hva dette er. Formodentlig noe småtteri som enkelt lar seg forklare og løse, men for en bil som ellers er så problemfri, blir vi jo litt nysgjerrige.

erik e

Ikke noe alvorlig . Alle bilmerker har slike. Ta det med ro,kjør bil og få time når det passer deg. Kanskje kan du vente på bilen en halv times tid,når det passer deg. Ved neste service ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Niff123

Jeg regner heller ikke med at det er noe reelt problematisk, men ingen har til nå gitt en tilfredsstillende forklaring på hva det er, og det er jo i seg selv interessant. De innkaller jo ikke og bruker arbeidstid på en mengde biler uten at det er noe. Hva, ønsker noen av oss faktisk å vite.

Svein Tore Sølvik

Ser ut til at de oppgraderer sikkerheten på wifien på tidlige modeller også. De som har 10-tegns passord på wifi vil nå få 14 tegn, og må bytte til app nr. 2 i rekka.

Veldig mange som ikke får ny kode og må tilbake på verkstedet for å få lest den ut igjen.

geos

Sitat fra: Svein Tore Sølvik på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:36
Ser ut til at de oppgraderer sikkerheten på wifien på tidlige modeller også. De som har 10-tegns passord på wifi vil nå få 14 tegn, og må bytte til app nr. 2 i rekka.

Veldig mange som ikke får ny kode og må tilbake på verkstedet for å få lest den ut igjen.

Jeg ble av Mitsubishi Mysen (Mysen Bil) forsikret om at det KUN var motorstyring de ville oppgradere, ikke app eller annet... Skal sjekke mere

aaa3

Sitat fra: geos
Jeg ble av Mitsubishi Mysen (Mysen Bil) forsikret om at det KUN var motorstyring de ville oppgradere, ikke app eller annet... Skal sjekke mere
/quote]
Viktig å få avklart for oss som bruker sms-appen din!

ghabbe

Min forhandler kjenner ikke til dette i det hele tatt. Er det noen som har fått beskjed om at dette har blitt oppdatert på bilen sin?

Svein Tore Sølvik

#13
Dere får ta en titt her:
https://www.facebook.com/groups/1612516475691533/permalink/1994377410838769/?hc_location=ufi

Virker som om det er lite kjent blant forhandlerne, kanskje litt skuffende lite kunnskap om det meste i denne bilen ute hos forhandlerne.

Men jeg er litt bekymret for fremtiden til sms-appen da. Om det er vits i at jeg kjøper og setter opp det autoapps-oppsettet, om det ikke blir utviklet for den nye Mitsubishi-appen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA