Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Business vs Professional skjermstørrelse

Startet av brunost, fredag 27. oktober 2017, klokken 09:56

« forrige - neste »

brunost

Huseierforeningen her har satt som krav at lader til EL-bil skal ha intern type B vern. Jeg aner ikke hva dette egentlig betyr, men vi har fått disse laderne anbefalt: http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/content_1/text_d672ccb7-8bc2-4dff-8b32-5320d3d327fb/1440412706091/produktblad_laderbokser_elbil_se_med_info_p_baksiden.pdf

Ladepunktet for Teslaen vil være ca. 8m fra uttaket på 10A versjonen av den ovenfor og jeg lurer på hva beste løsning er: kjøpe dedikert UMC med (hva er maks?) kabel, installere Tesla vegglader (gitt at det er OK når huseierforeningen krever "intern type B vern") eller bare ha skjøteledning på en vanlig UMC (har lyst å ha dedikert lader i garasjen da jeg ikke vil koble fra hver gang jeg skal på tur).

FYI: har allerede bestilt http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptersett m/20m kabel.


jkirkebo

#1
Sitat fra: brunost på fredag 01. september 2017, klokken 21:07
Huseierforeningen her har satt som krav at lader til EL-bil skal ha intern type B vern. Jeg aner ikke hva dette egentlig betyr, men vi har fått disse laderne anbefalt: http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/content_1/text_d672ccb7-8bc2-4dff-8b32-5320d3d327fb/1440412706091/produktblad_laderbokser_elbil_se_med_info_p_baksiden.pdf

Ikke kjøp de der, det er ikke ordentlige ladestasjoner men bare et glorifisert strømuttak. Med disse må du fortsatt bruke bilens originalladekabel med kladd og ikke en billig og enklere Type 2 kabel. Kjøper du CEE-utgaven kan du ikke lade f.eks en Leaf uten dyrt ekstrautstyr, og kjøper man schuko-utgaven blir det maks 10A...

EcoLite ladestasjon som jeg selger har integrert B-vern og type 2 uttak, den passer til alle typer moderne elbiler:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Kan også leveres med integrert måler om det er ønskelig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

steam

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. september 2017, klokken 22:11
Sitat fra: brunost på fredag 01. september 2017, klokken 21:07
Huseierforeningen her har satt som krav at lader til EL-bil skal ha intern type B vern. Jeg aner ikke hva dette egentlig betyr, men vi har fått disse laderne anbefalt: http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/content_1/text_d672ccb7-8bc2-4dff-8b32-5320d3d327fb/1440412706091/produktblad_laderbokser_elbil_se_med_info_p_baksiden.pdf

Ikke kjøp de der, det er ikke ordentlige ladestasjoner men bare et glorifisert strømuttak. Med disse må du fortsatt bruke bilens originalladekabel med kladd og ikke en billig og enklere Type 2 kabel. Kjøper du CEE-utgaven kan du ikke lade f.eks en Leaf uten dyrt ekstrautstyr, og kjøper man schuko-utgaven blir det maks 10A...

EcoLite ladestasjon som jeg selger har integrert B-vern og type 2 uttak, den passer til alle typer moderne elbiler:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Kan også leveres med integrert måler om det er ønskelig.

Integrert måler? Hvor er den? Pris?

Er disse trådløse eller lignende? Kan jeg styre disse fra telefonen min?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Griffel

#3
Skal du ha måler, tråløs, internett osv. må du nok opp en klasse.
ca. 13000,- og oppover. Zaptec (elbilhjelpen), Keba (nofuel) og Schneider er noen.

Og kjøp en mode-3 ladestasjon til mode-3 kompatible biler (alle moderne elbiler).
Den brunost linker til er fin om du har en Think, Reva,Buddy eller PSA clasic. For moderne biler er og blir dette en «nødløsning».

(Mode-3 ladestasjoner har enten en fastmontert kabel for tilkobling til bil eller en type-2 kontakt + den elektronikken som er nødvendig for å erstatte ledningskladden.)

For nye kurser til elbillading er jordfeilbryter type b et forskriftskrav. Det kan sitte i ladestasjonen eller i sikringskapet, og det er ofte mest praktisk at det er en del av ladestasjonen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

steam

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. september 2017, klokken 09:47
Skal du ha måler, tråløs, internett osv. må du nok opp en klasse.
ca. 13000,- og oppover. Zaptec (elbilhjelpen), Keba (nofuel) og Schneider er noen.

Og kjøp en mode-3 ladestasjon til mode-3 kompatible biler (alle moderne elbiler).
Den brunost linker til er fin om du har en Think, Reva,Buddy eller PSA clasic. For moderne biler er og blir dette en «nødløsning».

(Mode-3 ladestasjoner har enten en fastmontert kabel for tilkobling til bil eller en type-2 kontakt + den elektronikken som er nødvendig for å erstatte ledningskladden.)

For nye kurser til elbillading er jordfeilbryter type b et forskriftskrav. Det kan sitte i ladestasjonen eller i sikringskapet, og det er ofte mest praktisk at det er en del av ladestasjonen.

Denne ladestasjonen fra Zapcharge, har den innebygget jordfeilbryter type B?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Griffel

Sitat fra: steam på lørdag 02. september 2017, klokken 12:52
Denne ladestasjonen fra Zapcharge, har den innebygget jordfeilbryter type B?
Ikke en jordfeilbryter som så dan, men et vern som minst skal tilfredstille kravene til jordfeilbryter type B. Dette har også den fordelen at det tilbakestiller seg selv når en kobler fra bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

steam

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. september 2017, klokken 13:36
Sitat fra: steam på lørdag 02. september 2017, klokken 12:52
Denne ladestasjonen fra Zapcharge, har den innebygget jordfeilbryter type B?
Ikke en jordfeilbryter som så dan, men et vern som minst skal tilfredstille kravene til jordfeilbryter type B. Dette har også den fordelen at det tilbakestiller seg selv når en kobler fra bilen.

Så en elektriker vil godkjenne installasjon av sånn uten Jordfeilbryter type B?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA