Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig el bil kjøper, men hva med kvaliteten på en elbil?

Startet av Simmelim, fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Simmelim

Heisann. Vi vurderer å kjøpe ny X75D og fikk et veldig godt tilbud på en bil som allerede er produsert og på vei over Atlanteren. Problemet med denne og forsåvidt de andre bilene er at de ikke har hengerfeste. For meg har dette ikke allverdens å si men tenker på annenhåndsverdien. Fordelen med å kjøpe denne bilen er at man får den i slutten av september kontra desember om man bestiller en ny en. Forskjell i pris er ca 35 000 kr.

Jeg lurer også på om jeg skal ha delskinn eller hvite veganskinn stoler (27k mer). Synes de hvite er fine men 27 000 er en stiv pris synes jeg. Hva synes folket? Jeg har også bestemt meg for å gå for oppgradert autopilot for å få alle førerassistentene osv. Jeg dropper premiumpakken da det eneste jeg kunne tenke meg der er anlegget og 50k er altfor dyrt. Bilen vil jo bli forvarmet på kalde dager uansett så trenger ikke vinterpakka.

En ting jeg også lurer på er felger. Jeg vil gjerne ha 22 " på sommerfelgene og vurderer å legge vinterdekk på 20" felgene som følger med og så kjøpe nye felger og dekk til sommeren. Er det noen som har gode forslag til felger? Jeg likte godt de sølvfagede turbinfelgene i 22" men de får man tydeligvis ikke lengre.

Takk på forhånd for svar :)

Red_Harvest

For meg så virker det som at du ikke helt har bestemt deg for hva slags utstyr du trenger og har behov for. Dette gjør bilvalget litt vanskeligere :)

Du bør finne ut nøyaktig hva du MÅ HA og deretter gå på biljakt. Hvis det at bilen skal leveres tidlig er en viktig faktor for deg, så må det sannsynligvis gå på akkord med et par andre valg/features.

Lykke til og bestill nøyaktig den bilen med det utstyret som passer deg og dine behov! (og ikke alle andres)

...

Jeg droppet premiumpakke, men inkluderte oppgradert AP og standard interiør. Synes det delskinnsinteriøret ser meget bra ut faktisk!

Usikker på 22" på  X75D, da det vil gi et høyt forbruk som igjen gir lavere rekkevidde.. men det ser veldig bra ut da!

Simmelim

Takk for svar. Jeg må ikke ha bilen nå med en gang, og som folk her på forumet skriver så synker jo dollaren mye om dagen så da vil det kanskje bli enda billigere med bil mot nyttår. Mitt store spørsmål er egentlig hvor viktig det er med hengerfeste? Personlig synes jeg 680 000 for en Tesla Model X75D er meget billig. Denne har kun oppgradert autopilot utover standard oppsett men for meg så er det nok.

SigX

Hengerfeste kan ettermonteres.
Lettere å selge om du har bil med hengerfeste, men ikke alle har behov for det, så du får nok solgt den uansett.
Når det gjelder utstyr, så ta med det du selv ser behov for, verditapet bli mindre, samt du vil kunne prise bilen litt lavere når du skal selge den.
Personlig så ville jeg ikke valgt bil uten skinn og AP, men ingen av disse er noe du må ha (men AP bør du ta med).

spirrevipp

Sitat fra: SigX på fredag 01. september 2017, klokken 20:00

Er du sikker på det? Det er andre som har fått beskjed om at man i praksis ikke kan få det ettermontert.

Ville ikke kjøpt X selv uten hengerfeste, og ville valgt den nye premiumpakken før skinnseter.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elbildriver

Husk at kurvelys/tåkelys/dempet interiørbelysning ikke er med på de uten premium pakke. Dette er standard på de nye.

...

Hengerfeste er standard på X nå.

At dollaren skal veldig mye nedover har jeg ingen stor tro på. Om den faller så har vel Tesla tidligere fulgt opp med prisnedgang på inngåtte kontrakter?

Simmelim

Takk for gode svar! Ser ikke helt hva den premiumspakken har som er så viktig? Seter blir jeg ikke klok på men skal prøvekjøre til tirsdag så da får jeg kanskje en feeling på det. Har i alle tidligere biler hatt fullskinn men egentlig er det jo ikke bare fordeler med det heller. Hvordan er det med søling fra unger på delskinn-stolene?

Hengerfeste er standard nå ja men de bilene som det er "tilbud" på har ikke det da de er produsert for x-antall mnd siden.

spirrevipp

Sitat fra: Simmelim på fredag 01. september 2017, klokken 21:07
Ser ikke helt hva den premiumspakken har som er så viktig?

Ingenting i premium som er viktig. Poenget for min del er heller at de nye standardsetene er så bra at det ikke er verdt å betale 27k for jukseskinn, da er det bedre å putte pengene i premiumpakken eller spare dem.

Selv bestilte jeg uten den gamle premiumpakken (men med vinterpakke & HIFI). Angrer litt på at jeg ikke tok med alt når prisene ble justert. Vinterpakke er topp, brukte rattvarme i dag faktisk... Har HEPA filter i S'en nå, så er litt spent på hvordan det blir å bytte til bil uten. HIFI valgte jeg litt som plaster på såret for at jeg gikk for mindre batteri og droppet premium. Selvpresenterende førerdør måtte jeg skrudd av uansett, men hadde bilen stått parkert litt lenger fra inngangsdøren kunne den vært ok.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

SigX

Sitat fra: spirrevipp på fredag 01. september 2017, klokken 20:24
Sitat fra: SigX på fredag 01. september 2017, klokken 20:00

Er du sikker på det? Det er andre som har fått beskjed om at man i praksis ikke kan få det ettermontert.

Ville ikke kjøpt X selv uten hengerfeste, og ville valgt den nye premiumpakken før skinnseter.

Ja, det var en som nylig fikk det montert hos Tesla Drammen og godkjent hos SVV.

Øyvind.h

Kan det være gsmmel bestilling? Siste jeg leste var at de hadde sluttet å tilby det. Kan være en som fikk bestilt det før de sluttet å tilby det?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SigX

Det er jeg usikker på, men jeg har inntrykk av at Tesla ikke prioriterer det.
De har dokumentasjonen som SVV trenger for godkjenning, så teknisk sett er det ikke et problem å ettermontere. Det står kun på viljen hos Tesla.

krokhol

Jeg har bestilt ny X 75 D, bekreftet 2 uker siden, med oppgitt levering sen des. tidlig jan (iflg My Tesla) og det er helt greit med sen levering. Da er det kanskje mindre barnesykdommer også. Og ny mod X bestilt nå kommer med nye Driveunits og 1 sek bedre aks også. Så kan man vente får man stadig bedre biler :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA