Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utstyrt S75 vs ribbet S75D

Startet av Frisco, torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:44

« forrige - neste »

Frisco

Så greia er at jeg har gått på en smell og mer eller mindre bestilt en Model X på impuls. Var ikke så vrient å spekke opp, men klarer ikke helt å velge farge.

Basert på teslastats.no ser jeg grå er en klar #2 etter sort, men utifra det jeg ser ruller rundt i Bærum/Oslo området virker det å være 'Midnight' folk har gått for. Etter 10 år med sort bil er jeg sugen på noe som er litt freshere, og siden husstandens IT-økosystem er basert på et visst selskap med fruktlogo tenkte jeg den lyse sølv versjonen passet bra.

Har noen erfaring med denne? Type lakk kvalitet, hyppighet på vask og generell synsing? Jeg vet emnet er høyst subjektivt, men jeg er lydhør, det er fort noen variable her jeg ikke har tenkt på  :D

TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

Rico

Jeg har midnight silver og veldig fornøyd med den. Hadde en silver metallic lånebil, og all den sorte plasten blir så veldig synlig. Det syntes ikke jeg er like fint. Det samme gjelder i og for seg den hvite.

Kun min mening, du får helt sikkert mange flere  :D

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns ikke Model X ser bra ut med lyse farger. Svart, midnight silver og blå er de eneste fargene jeg vurderte.

Når det gjelder lakkkvaliteten så er det nok liten forskjell på de forskjellige metallic-valgene. Multi-coat hvit og rød er vanskeligere å fikse og matche farger på om man har en ulykke. Solid er visstnok noe mykere, men dette er litt omdiskutert.

Lyse farger viser så klart skitt lettere enn mørkere farger. Men dette er ikke så viktig om man liker å vaske bil. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Frisco

Sitat fra: Rico på fredag 01. september 2017, klokken 09:07
Jeg har midnight silver og veldig fornøyd med den. Hadde en silver metallic lånebil, og all den sorte plasten blir så veldig synlig. Det syntes ikke jeg er like fint. Det samme gjelder i og for seg den hvite.

... se der ja, det med plastkåpen har jeg definitivt ikke tenkt på. I konfiguratoren ser det ikke så ille ut, men jeg må nok kanskje luske litt rundt på p-plassen @Tesla Rud og sjekke opp det igjen.
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. september 2017, klokken 09:14
Jeg syns ikke Model X ser bra ut med lyse farger. Svart, midnight silver og blå er de eneste fargene jeg vurderte.

Når det gjelder lakkkvaliteten så er det nok liten forskjell på de forskjellige metallic-valgene. Multi-coat hvit og rød er vanskeligere å fikse og matche farger på om man har en ulykke. Solid er visstnok noe mykere, men dette er litt omdiskutert.

Lyse farger viser så klart skitt lettere enn mørkere farger. Men dette er ikke så viktig om man liker å vaske bil. ;)

Silver metallic skjuler skit mye bedre enn sort f.eks. og ser dermed betydelig mindre skitten ut etter en tur på fjellet eller lignende, generelt så er silver lett å holde rent men er enig at hvit er krevende..

Synes at Model X i silver med mørke felger ser veldig fresh ut 8)

Frisco

Sitat

Enig der, men jeg vet ikke om den ser 48k ut freshere  :P
Har vel egentlig bestemt meg for at de sorte 22" ikke er aktuelt med mindre det klikker for meg og jeg endrer til rød, da synes jeg de definitivt passer best. 
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

ludwig_holberg

En av fordelene med silver emm er at det ser veldig bra ut med standarddekkene. Model X skiller seg nok ut som det er spør du meg, den kler derfor en litt nøktern fargedrakt.  8)

Red_Harvest

Det er helt riktig at dette emnet er høyst subjektivt, men på generelt grunnlag kan jeg si følgende:

- Lysere farger på Tesla Model X, og facelift Model S, fremhever linjene betraktelig bedre, spesielt i fronten

- Silver metallic, uavhengig av bil er lettere å "holde rent" - selv om det ikke ser like fresht ut hvis det ikke skinner, men sånn er det vel med de andre fargene også...

Personlig synes jeg f.eks at hvitt på Model X er kanskje det kuleste fargevalget, men selv valgte jeg å kjøre det litt "safe" og tok Silver metallic på min bestilling.

Utover dette, så er det bare å ønske lykke til! :)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Frisco på fredag 01. september 2017, klokken 09:39
Sitat

Enig der, men jeg vet ikke om den ser 48k ut freshere  :P
Har vel egentlig bestemt meg for at de sorte 22" ikke er aktuelt med mindre det klikker for meg og jeg endrer til rød, da synes jeg de definitivt passer best.

Ja.. var jo akkurat det jeg tenkte for 2 mnd siden da jeg bestilte en S75D, da tenkte jeg "nå holder det, 100 modellene er ikke verdt det". Så kom prisreduksjon på P100D Inventory og vipps så var jeg 300k fattigere (selv om jeg mener det var et "godt kjøp" gitt at bilen kostet 300k mer for 1 uke siden) 8)

For min del er felger svært viktig og dermed verdt å bruke ekstra penger på, men her er det også mange ulike meninger på hva som er "verdt det"  :P

Men long story short.. go for Silver  ;D

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Red_Harvest på fredag 01. september 2017, klokken 09:49
Det er helt riktig at dette emnet er høyst subjektivt, men på generelt grunnlag kan jeg si følgende:

- Lysere farger på Tesla Model X, og facelift Model S, fremhever linjene betraktelig bedre, spesielt i fronten

- Silver metallic, uavhengig av bil er lettere å "holde rent" - selv om det ikke ser like fresht ut hvis det ikke skinner, men sånn er det vel med de andre fargene også...

Personlig synes jeg f.eks at hvitt på Model X er kanskje det kuleste fargevalget, men selv valgte jeg å kjøre det litt "safe" og tok Silver metallic på min bestilling.

Utover dette, så er det bare å ønske lykke til! :)

+1.. enig!

Vhagar

Jeg synes den hvite X'en er tøff og hadde jeg vært glad i å vaske bil hadde jeg trolig valgt den.
Men så hører jeg så mye om "myk" lakk, så ikke vet jeg. Dette har jeg ikke peiling på.
Valget faller på blå metallic, fordi den rett og slett ser utrolig fin ut den blåfargen (og madammen liker den også).
Det blir billigste felgvalg så får jeg se om jeg lakkerer de etter hvert.
Tesla Model X 75D, 2017

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Vhagar på fredag 01. september 2017, klokken 10:08
Jeg synes den hvite X'en er tøff og hadde jeg vært glad i å vaske bil hadde jeg trolig valgt den.
Men så hører jeg så mye om "myk" lakk, så ikke vet jeg. Dette har jeg ikke peiling på.
Valget faller på blå metallic, fordi den rett og slett ser utrolig fin ut den blåfargen (og madammen liker den også).
Det blir billigste felgvalg så får jeg se om jeg lakkerer de etter hvert.

Gratulerer  :) Det er bare å foiliere felgene, koster betydelig mindre og beskytter felgene litt også  8)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Red_Harvest på fredag 01. september 2017, klokken 09:49Det er helt riktig at dette emnet er høyst subjektivt, men på generelt grunnlag kan jeg si følgende:

Jeg er enig i dette. Og det er ikke bra at linjene fremheves på Model X.

Model X er ikke den peneste bilen i verden. Man kan si den har ett karakteristisk utseende - den forsvinner ikke i mengden, men så veldig pent er det ikke. Da er det bedre med litt mørkere farger, slik at man demper linjene litt. Fortsatt legges den merke til, men man legger mer merke til helheten enn de spesifikke linjene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cossie

Model X er en nydelig bil på alle måter. Linjene er veldig moderne og fremtidsrettet, spesielt fronten. Her er det ingenting å skjule eller gjemme bort. Jeg synest hvit Model X med sorte felger er det klart beste valget. Klar folie på så har du lakkbeskyttelse og kan vaske så mye du vil også i automat. 22" er ikke verdt prisen så her ville jeg gått for sort plastidip på originale 20". Synes personlig det er stor forskjell å møte en Model X som er bortgjemt i mørke farger eller en hvit som strutter av flotte moderne linjer og brede hofter. De sorte detaljene trekker bare opp. Spesielt det sorte glasstaket kommer godt frem på hvite biler.
Når det gjelder omlakkering er jo sølv og rød de verste fargene, mens grå er best.
Har bestilt hvit som skal rett på foliering og 10 bokser med sort plastidip står klar i garasjen.
Tesla Model X100D

Red_Harvest

Som jeg sa, dette emnet er høyst subjektivt, og man skal være litt forsiktig med å være bastant, spesielt når man ikke diskuterer fakta.

På samme tid vil jeg påstå at alle de som har kjøpt seg en Model X synes at det er en flott og pen bil, ellers hadde de brukt pengene på noe annet.

Til syvende og sist handler det om smak og image, og hva man ønsker å uttrykke. (f.eks: konservativ, progressiv, osv)

Jeg gir meg her i denne diskusjonen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA