Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharg - hvor lang tid?

Startet av xerxes, torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:37

« forrige - neste »

xerxes

Hei!

Ønsker gjerne innspill her på vurderingen om å kjøpe model S eller vente på Leaf 2, model 3, etc.

Vi vurderer nå sterkt å kjøpe en Tesla Model S75.

Det er flere ting som frister:
-plass til barneseter
-vi kjører til Danmark minst 2 ganger i året
-fornøyd med opplevelsen av min e-golf 190 km i dag, men rekkevidden funker ikke på langtur med små barn
-ny S75 kan nå fås med autopilot og vinterdekk for ca 640 000.
-rentekampanje 0,75% med 0 i innskudd, over 8 år blir det ikke så ille per mnd
-den er en sikker bil mtp bilulykker
-gratis supercharging dersom jeg får tak i en referral

Jeg ser også noen bakdeler med bilen:
-totalprisen er dyr (0,6 mill)
-verdifallet vil være stort, så denne bilen må vi ha i mange år
-usikkerhet mtp totalutgifter som service og forsikring (forsikring kostet 1500 kr med 50% bonus med elbilforeningens forsikring, mot 700 kr mnd for e-golfen!)
-den er litt svær å parkere
-model 3 kommer 2019ish og ville dekket de samme behovene til lavere pris
-dollar er fallende

Tar gjerne mot innspill! Er i tenkeboksen;)

Jeg lurer også på noen spesifikke ting ang. Tesla:
-Hva er forventede årlige servicekostnader per år?
-Synes det var litt dyrt med 25 000 for vinterdekk og felger. Er dette en grei deal for hva man får eller vet dere om smartere måte å få billigere vinterdekk på? Kan man f eks kjøpe bare vinterdekk og legge de over på sommerfelgen?

Hilsen Tesla-interessert:)

Jejl

Siste punktet:
Det lønner seg neppe å ha bare et sett felger. Det vil koste ca 2400,- pr år i montering/balansering.
Vil tro det finnes mye billigere dekk/felger enn til 25 000.

Lindberg

Sitat fra: xerxes på fredag 01. september 2017, klokken 08:57
-gratis supercharging dersom jeg får tak i en referral

Det er hvert fall ikke noe problem å få tak i en referral. Egen tråd på det under kjøp og salg her på forumet. Til og med folk som tilbyr å vippse deg mer penger om du bruker deres link  ;)

I tillegg til gratis supercharging gjennom hele eierforholdet er jo ikke 8000,- i rabatt så dumt å ta med seg heller.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på fredag 01. september 2017, klokken 09:04
Siste punktet:
Det lønner seg neppe å ha bare et sett felger. Det vil koste ca 2400,- pr år i montering/balansering.
Vil tro det finnes mye billigere dekk/felger enn til 25 000.

850,- pr. gang på Megahjul. Og det må gjøres 2 ganger pr. år. Om vi regner med nye dekk hvert 4.år blir det fortsatt over 5000,- pr. 4 år eller 10.000,- pr. 8 år. Bedre å betale for et sett felger ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HenryJac

Renten er vel 0.25% ikke 0.75%

Ellers har jeg en kode om du vil ha. Ikke vanskelig å skaffe kode  :laugh:
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

nr1rayner

Ett sett felger, og legge om 2 ganger i året?
Nei, glem det!! Kan gi deg flere grunner, men.. nei, bare glem det.
Skal du spare her bør du heller se på alternative dekk, som kan fungere hele året, f.eks. Nokian WRD4.

Barneseter har alle elbiler plass til, det spørs bare hvor mange du barneseter du trenger plass til...

"Vi kjører til Danmark minst 2 ganger pr år"
Vet ikke helt hva poenget er her, men det sier uansett ikke så mye. Er det fra Troms/Finnmark MÅ du ha best mulig rekkevidde og rask lading for å komme deg nedover på høvelig vis.
Her kommer Tesla uten tvil best ut.
Er det fra Oslo har du vel ferge like ved, og hurtigladere er det vel en del av også der, så hvilken som helst bil burde fungere.

"verdifallet vil være stort, så denne må vi ha i mange år"
Skal verdifall taes frem som et poeng bør du vel ha bilen kortest mulig...
Grovt regnet er omtrent normalt prisfall på en bil ca 30% de første 2 år, videre ca 10% pr år.
Nå skal det sies at de første Tesla aldri har fulgt denne "regelen". Det kommer nok også å gjelde for M3 hvis man er virkelig tidlig ute. Ellers vil jeg anta at alle fremtidige elbiler vil mer eller mindre følge et normalt verdifall.
La oss da si du kjøper en ny Tesla til 640' og beholder den i 10 år, "rest"prisen burde da bli sånn ca:
640*0,7= 448' *0,9^8 = 139'
Totalt verditap på ca 500'
Med mindre Tesla er den eneste elbilen man kan ha, er det "økonomisk selvmord" å bruke så mye penger på bil.

Så, der har du min mening  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Syns det kommer for lite fram at Tesla S har den store bilens kostnader
på alle områder unntatt "drivstoff".

Ikke noe problem for de som kommer fra annen stor bil.
Men kan bli litt av et sjokk for de som kommer fra bil i Golf-klassen eller enda mindre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

1000kwh

Vi har bestilt en model s som familiebil, hovedsaklig pga plass til barneseter (alle biler har kanskje plass til babystol, men definitivt ikke barnestol! Og hvor gjør man av vogna?

Jeg tenker sikkerhet, fremkommelighet og plass. Sammenlignet mot en vanlig familie bil (400000,- og diesel), mener jeg en model s kommer best ut økonomisk. I tillegg kjører man en Tesla og ikke en kjip stasjonsvogn:D

Acustica

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. september 2017, klokken 07:52
Syns det kommer for lite fram at Tesla S har den store bilens kostnader
på alle områder unntatt "drivstoff".

Ikke noe problem for de som kommer fra annen stor bil.
Men kan bli litt av et sjokk for de som kommer fra bil i Golf-klassen eller enda mindre.

Nettopp. Vinterdekk m/felg til 20-30 tusen. Skikkelig sparebøsse det der. ;)

Øyvind.h

#10
De som bryr seg om økonomi og produkt kjøper tredjepartsfelger av bedre kvalitet med bedre dekk til 16" inkl mva.
Og når sommerdekkene er utslitt kjøper man Landsail, eller plukker opp et sett på Finn. Vipps har man nytt sett sommerdekk til 5-6000,- ferdig på bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 08:23
Vi har bestilt en model s som familiebil, hovedsaklig pga plass til barneseter (alle biler har kanskje plass til babystol, men definitivt ikke barnestol! Og hvor gjør man av vogna?
Ehh, hæh? Hvilken barnestol er det du snakker om? Vi har 2 stk Britax, opp til 36kg eller deromkring, ingen problem med det i Leafen. Kjøpte nylig Maxi cosi med base og Isofix til hun som snart kommer, ingen problem å sette den inn i Leafen heller (bakovervendt selvsagt). Og ja, begge i fremsetet kan sitte helt normalt.
Se forøvrig denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32446.msg556925.html#msg556925

Bagasjeplass alene er intet argument for å kjøpe Tesla. Visst har den større enn Leaf & Co, men du har visst helt glemt e-NV200 eller Kangoo, større plass enn Tesla, og ca halv pris. Mercedes B-klasse har vel også mer utnyttbart bag.rom enn en MS.

Klart velger man Tesla fremfor det meste annet hvis man uansett er i markedet for en bil til 4-500'+.
Men, når man som trådstarter undrer om man skal bruke så mye penger på en bil, ja da må man regne litt annerledes på økonomien.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ReneM

Det sier seg selv at en bil til 650.000kr gir et solid tap. Vi har stått foran samme dilemma og vi klarte ikke å forsvare en tesla til 500.000kr kontra en godt utstyrt e-golf til 250.000. Nå kjører vi til daglig ikke mer en 3 mil (t/r jobb) og kanskje litt lenger i helgen.

Vi har 2 barn (1,5 og 2,5) og har god plass til 2 stk besafe Izi modular barneseter. Vi kjørte om sommeren t/r Bergen-Sverige og fikk med 2 stk koffert 2 bagger en del poser og en barnevogn. Så det og går fint hvis man tilpasser seg litt.

Forøvrig var verditap kun 1 side av regnestykket. Hva skjer om 2 år når teslaen kommer ut av garantiperioden? Det er fortsatt en premiumbil og jeg klarte ikke å estimere kostnadene i vedlikehold. Mye som kan gå i stykker (håndtak, lykter, elektronikk osv). Kun dekkene på 19" er 3x dyrere enn e-golf dekk.

Selvfølgelig er en tesla en superbil. Og dersom du kjøper helt nytt er de første 5 år dekket av garanti. Jeg hadde også kjøpt tesla dersom økonomien tillater det. Men å finne økonomiske argumenter holder kun mål mot gamle dieselbiler. En e-golf / leaf er soleklart mer fornuftig økonomisk dersom du klarer deg med plassen og rekkevidde disse bilene tilbyr.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

xerxes

ReneM: nesten identisk situasjon som oss.

har en 190 km e-golf med 3 års serviceavtale og 3 mil tr jobb.

takk for mange gode innspill her alle sammen.

sikkerhet og autopilot og mulighet for lengre bilturer i ferier etc er det som frister mest. med 8 års nedbetaling og 0% rente kommer mnd utgifter greit ut. tenker også at evt momsinnføring 2020 (eller om ap / sv kommer til makta) vil kunne bremse verdifall.

men e-golf er en flott bil å kjøre og har veldig lave utgifter om jeg beholder den 8 år. et alternativ jeg vurderer vs tesla er å beholde golfen og kjøpe en rimeligere bil nr 2, f eks en leaf2018 med 300+km i rekkevidde og "autopilot light".

eller å fortsette å klare oss med en bil, betale den ned over 3 år og ha "gratis" bilhold de meste 5 årene.

vanskelige valg for oss i middelklassen, som har "råd" til å låne oss til en tesla, men spm er om de penga kunne vært brukt på andre ting da vi har et begrenset budsjett pga "helt grei" inntekt men ingen arv eller spesielt mye til overs.

Taffelman

Vanlig "grønt" billån hos DNB har 4,85% rente og maks 8 år løpetid ved fullfinansiering.

Tesla subsidiert rentekampanje (finansieres også via DNB) til 0,25% rente har maks 10 år løpetid ved fullfinansiering ( - 30.000 i forskudd)

Mao. kan månedsbeløpet (noe veldig mange er opptatt av), bli omtrent likt for en nøktern Tesla S som en velutrustet E-Golf.

Men man skal være klar over at ved finsiering på 10 år blir nedbetalingen av lånet lavere enn verditapet de første årene, og det tar sannsynligvis minst 5 år før restlån og bilverdi jevner seg ut.

Men er man bevisst på risikoen, har relativt stabil økonomi og skal beholde bilen 5 år eller mer, så er det bedre å betale ned verditap og kjøre Tesla enn å fore banken med rentepenger pga en liten Golf.

Forresten så er sammenligningen Golf vs Tesla egentlig helt absurd. Ingen ville vurdert en Golf opp mot f.eks en BMW 535 for 5 år siden, biler i helt forskjellige klasser på alle mulige måter  :)
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA