Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av Hyperstress, torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:13

« forrige - neste »

Hyperstress

For dere som ikke henger så mye ute i fellesområdet på forumet så er altså en Renault Zoe(EK42061) godkjent med hengerfeste på inntil 750kg i Norge nå. Da er spørsmålet om det er mulig å få til dette for e-Golf også, og i så fall hvordan en skal gå frem?


Litt bakgrunnsinfo klippet fra ennen tråd:

sakset fra facebook gruppen til zoe:

Då er vår nye Q90 godkjent og registrert, inkludert avtakbart hengarfeste for tilhengjarlast inntil 750 kg. Har alt prøvd å trekkja ein hengjar på 500 kg, og bilen er svært godt eigna som trekkvogn. Stor takk til LZ Parts i Kaltenkirchen for supert arbeid!
Unser Zoe ist jetzt inklusive Anhägerlast 750 kg zugelassen Credits www.lzparts.de

Oppdatering: Bilen er godkjent for å trekkja hengjar inntil 750 kg, både med og utan brems. Det kjem ein merknad i vognkortet om dette. Grunnen til at det ikkje kjem på nett, er at ikkje Renault offisielt har vore initiator til hengjarfestet. Men dei er kontakta, og hadde ingen merknader til å bruka hengjar. Ein veldig viktig informasjon til alle som ynskjer hengjarfeste. Dette er sjølvsagt med i dokumentasjonen frå LZ parts. Skal poste bilde av vognkortet så snart eg har fått det.

---------

Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..

Fikk følgende svar fra Statens Vegvesen nå nettopp:
Hei.
Ser at det er godkjent men finner ikke noe dokumentasjon i saken.
Det bør bli godkjent dersom både TUV og Renault godtar dette.
Godkjenningen er veldig ny. Så får ikke kontrollert dokumenter.

Med hilsen
Helge Nordbø
Inspektør
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 815 02030

- Fortsatt noe ullent svar om vi får vår godkjent, men de bekrefter iallefall at EK42061 har nødvendig godkjenning slik påstått tidligere i tråden :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

geear

Du må ha godkjenning fra Møller eller VW sentralt, samt er hengerfeste som er spesifisert for e-Golf, iht ECE 55.

Mitt er ikke det, så selv om det skulle dukke opp papirer fra VW så måtte jeg skaffet papirer fra produsenten på at det er ok også for e-Golf.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

nortrahof

Så lenge VW "setter seg på bakbeina" mht. hengerfeste, skal det mye til å få dette godkjent. (Ref. eiere av Tesla Modell S som har forsøkt dette i flere år.)
Den eneste muligheten er at en OEM-produsent får dette godkjent av en anerkjent prøveinstitusjon (som TüV).
Da risikerer man å crashe en bil for å få det godkjent. Dette koster penger og vil være uinteressant i forhold til kostnader.
Mener på E-Golf vil et hengerfeste påvirke deformasjonssonen bak og kan muligens komme i konflikt med batteriet og deformasjonssonen for dette? Da kan batteriet lettere deformeres/kortslutte/brenne. Dessuten vil hengerfeste ha lav tillatt vekt/nyttelast da E-Golf veier mer enn en fossil-Golf.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kaiat

I tilfellet med Zoe er det en produsent av tilhengerfester som har tatt jobben med godkjenning. Dette er mulig (jeg kjenner til at det er gjort med andre biler også), men neppe helt enkelt. Det er en dansk produsent av tilhengerfester som har fått til det samme for biler som Toyota Aygo og VW Up (fossilversjonen altså). Jeg mener at disse også prøvde seg med å utvikle hengerfeste for Tesla Model S, men at det ble for dyrt eller vanskelig.

Spørsmålet er jo om salget blir høyt nok til å dekke omkostningene. Zoe er jo solgt i mye høyere antall enn e-Golf for eksempel, så det burde være flere potensielle kunder. Dessuten, vil du ha Golf og trekke tilhenger, kan du jo strengt tatt kjøpe en GTE eller fossilversjon.

geear

Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at en hengerfesteprodusent kan få dette godkjent. Her er svar jeg fikk fra SVV for noen dager siden i forhold til den omtalte Renault ZOE-en.

SitatFor å kunne få lagt inn tilhengervekter på et kjøretøy kreves det at det er fremlagt dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten for de tillatte tilhengervektene, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 44A.

Videre må tilhengerfestet være godkjent i henhold til ECE reg 55.01, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 50A

Det må i ECE 55 dokumentasjon for tilhengerfestet fremgå at dette også er godkjent for montering på e-Golf, evt at dette dokumenteres av bilfabrikant, eller dennes norske representant (Harald A Møller).

Det kan nevnes at for den Renault Zoe du viser til så er det fremlagt komplett dokumentasjon etter ECE 55.01. For å kunne få et tilhengerfeste godkjent etter ECE 55 kreves det i nr. 3.2.3 at tillatte tilhengervekter må være oppgitt fra fabrikant av kjøretøyet (VW i ditt tilfelle) tilhengerfestet skal monteres på.

Vi avventer for øvrig en prinsipiell avklaring vedrørende godkjenning av tilhengervekter på kjøretøy der bilfabrikanten i utgangspunktet ikke oppgir, eller tillater, tilhengervekter.

Litt forenklet kan vi opplyse om at dagens regelverk er slik at dersom VW ikke tillater, eller ikke vil oppgi, tillatte tilhengervekter kan bilen heller ikke bli godkjent for trekking av tilhenger. Tilhengerfestet kan heller ikke bli godkjent etter ECE 55 for montering på den type/modell av bilen dersom VW ikke gir ut de opplysningene som kreves etter ECE 55 nr. 3.2.3.

Bilforskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817

ECE Reg 55.01:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kaiat

Produsenten av hengerfestet til Zoe la ut en liten videosnutt på Youtube hvor de viser noe av testingen.



Her er en tysk produsent som har laget hengerfeste til Up: https://www.misterdotcom.de/produkte/vw-up/276/anhaengerkupplung-vw-up?c=82

Det er tydeligvis mulig å få godkjent i Tyskland, men jeg vet at Danmark har strammet inn på reglene nå i år slik at du heretter må ha godkjenning fra bilprodusenten.

nortrahof

Sitat fra: gr på fredag 01. september 2017, klokken 09:30
Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at en hengerfesteprodusent kan få dette godkjent.

Da Norge er medlem i EØS gjelder europeiske godkjenninger. Det er samme krav til bilfabrikker som utstyrsprodusenter for å tilfredsstille et felleseuropeisk regelverk. Dette må stort sett en "nøytral" 3.part verifisere. Dette gjelder over alt i Europa. Er bilen og utstyret godkjent i et land, gjelder det også i Norge.

Om en OEM-produsent ivaretar kravene som gjelder og hefter for disse, spiller det ingen rolle hva chassisprodusenten mener. Da har chassisprodusenten (her VW) kun gjort en komponentlevering og OEM-produsenten har overtatt ansvar for at bilen med hengerfeste tilfredsstiller felleseuropeiske krav, verifisert av en nøytral 3.part (som TüV). - Dette er vanlig for bobiler der kanskje foraksling og motor, bakaksling og chassis samt påbygg er levert av forskjellige leverandører. Tar en produsent ansvar for den komplette bilen er det OK.

Således kan man miste garanti fra VW om en E-Golf utstyres med hengerfeste men da er eventuelt garantiansvar overført til hengerfestefabrikanten.
Derfor er det få - om ingen - OEM-produsenter som vil legge seg ut med bilfabrikkene når disse nekter å godkjenne et visst utstyr. Da "overtar" de hele ansvaret - og det er ikke greit når det gjelder relativt små beløp i forhold til hele bilen.

Det er viktig å lese godkjenningsdokumentene. Det finnes hengerfester for både Golf og UP! men ikke E-Golf og E-UP.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

geear

Sitat fra: kaiat på fredag 01. september 2017, klokken 10:35
Produsenten av hengerfestet til Zoe la ut en liten videosnutt på Youtube hvor de viser noe av testingen.



Her er en tysk produsent som har laget hengerfeste til Up: https://www.misterdotcom.de/produkte/vw-up/276/anhaengerkupplung-vw-up?c=82

Det er tydeligvis mulig å få godkjent i Tyskland, men jeg vet at Danmark har strammet inn på reglene nå i år slik at du heretter må ha godkjenning fra bilprodusenten.
Dette er en mekanisk stresstest og har ikke noe med trekkegenskapene til bilen å gjøre. Det er det som nevnt bilprodusenten som må stå ansvarlig for.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: nortrahof på fredag 01. september 2017, klokken 10:58
Sitat fra: gr på fredag 01. september 2017, klokken 09:30
Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at en hengerfesteprodusent kan få dette godkjent.

Da Norge er medlem i EØS gjelder europeiske godkjenninger. Det er samme krav til bilfabrikker som utstyrsprodusenter for å tilfredsstille et felleseuropeisk regelverk. Dette må stort sett en "nøytral" 3.part verifisere. Dette gjelder over alt i Europa. Er bilen og utstyret godkjent i et land, gjelder det også i Norge.

Om en OEM-produsent ivaretar kravene som gjelder og hefter for disse, spiller det ingen rolle hva chassisprodusenten mener. Da har chassisprodusenten (her VW) kun gjort en komponentlevering og OEM-produsenten har overtatt ansvar for at bilen med hengerfeste tilfredsstiller felleseuropeiske krav, verifisert av en nøytral 3.part (som TüV). - Dette er vanlig for bobiler der kanskje foraksling og motor, bakaksling og chassis samt påbygg er levert av forskjellige leverandører. Tar en produsent ansvar for den komplette bilen er det OK.

Således kan man miste garanti fra VW om en E-Golf utstyres med hengerfeste men da er eventuelt garantiansvar overført til hengerfestefabrikanten.
Derfor er det få - om ingen - OEM-produsenter som vil legge seg ut med bilfabrikkene når disse nekter å godkjenne et visst utstyr. Da "overtar" de hele ansvaret - og det er ikke greit når det gjelder relativt små beløp i forhold til hele bilen.

Det er viktig å lese godkjenningsdokumentene. Det finnes hengerfester for både Golf og UP! men ikke E-Golf og E-UP.
I stedet for å bare påstå ting, kan du vennligst hoste opp kilder som dokumenterer påstandene dine? Tredjepart meg her og tredjepart meg der, det er alltid produsenten som er ansvarlig for sitt produkt. Dette finner du igjen i maskinforskriften, NORSOK og så videre. CE-merking er det f.eks. produsenten selv som setter på for å bekrefte å være i henhold til europeiske krav.

Har du lest det jeg limte inn fra SVV? Den omtalte Renault ZOE som har fått godkjent hengerfeste i Norge har fått det godkjent basert på fremlagt dokumentasjon fra BILFABRIKANTEN, altså Renault, ikke hengerfesteprodusenten som overhodet ikke kan gå god for drivenhet, bremser og strukturell integritet i chassis. Men i tillegg må hengerfesteprodusenten dokumentere sin del (altså at hengerfeste er laget for riktig bil og at de står inne for kvaliteten).

Og når du snakker om EØS så skjønner jeg ikke hva du mener, for dokumentet SVV henviser til er jo nettopp for EØS, og det sier følgende:

"3.2.3.      a statement of the values of D, Dc, S, V and U as applicable and as defined in paragraph 2.11.

For Class A towing brackets a statement of the maximum permissible towing vehicle and trailer masses and the maximum permissible static vertical imposed load on the tow ball as advised by the manufacturer of the towing vehicle;"

Ref. https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf

Antageligvis kan Møller også stå ansvarlige som kjøretøyprodusentens representant i Norge, men da må noen ta opp ballen.

Og når du henviser til "OEM-produsent", hva mener du med det? OEM betyr Original Equipment Manufacturer, og hvis det ikke finnes et hengerfeste levert av Renault til ZOE, så finnes det heller ingen OEM-produsent. Hadde det vært Brink eller Westfalia som leverte direkte til Renault så hadde det vært en OEM-produsent.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

nortrahof

I korte trekk hvis man leser "Forskrift om godkjenning av bil og biltilhenger (bilforskriften)" og "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)" så står dette i praksis der.
Om bilfabrikken ikke godtar enkelte endringer - så må man ha en godkjenning fra annet hold for å få utstyret godkjent (Bilforskriften §13 om akkreditering). Det er for meg en 3.partsgodkjenning.
Enklest er det om bilfabrikken godkjenner - ellers er eneste mulighet å vise at en ombygd bil tilfredsstiller felleseuropeiske krav og dette må man dokumentere etter § 13.

Jeg har brukt OEM-begrepet "noe løselig" da det var for tungvint å skrive "utstyr som er fremstilt  og tilpasset akkurat den modellen bil som den er beregnet for og fremstilt av en annen produsent enn bilfabrikken". Dette er "OEM for meg" - selv om det ikke finnes noe hengerfeste for E-Golf originalt.

Jeg har en bobil som er bygget av Hymer. Dette er ingen tradisjonell bilfabrikk men en påbyggsprodusent.
Motor og foraksling er bygget av Fiat mens rammen og bakaksling av Alko. Hymer har kun gjort påbygget og har tatt "ansvar" for bilen følger direktivene, selv om ingen sikkerhetskritiske komponenter er laget der. I dokumentene til bilen står det ingen steder Fiat eller Alko - kun Hymer. Fiat og Alko har intet ansvar overfor myndighetene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

geear

Ja, men Hymer står vel også som produsent i kjøretøyregisteret, og må dermed kunne hoste opp alle typegodkjenningsdokumentene om nødvendig.

https://www.outandaboutlive.co.uk/motorhomes/articles/practical-advice/vehicle-type-approval-explained
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Kanskje bakveien: Eksport/godkjenning /import er eneste løsning også her.

Leverandør av hengerfeste slipper å betale MwSt på varer og bør derfor kunne gjøre en business modell ut av dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mobileum

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 14:02
Kanskje bakveien: Eksport/godkjenning /import er eneste løsning også her.

Leverandør av hengerfeste slipper å betale MwSt på varer og bør derfor kunne gjøre en business modell ut av dette.

Tilleggsutstyr som ikke leveres sammen med bilen er vel ikke momsfrie?

elektrolux

Nei, men kjøper de bilen av den norske kunden, monterer hengerfeste, og selger den tilbake til Norge forblir jo bilen mva fri i alle ledd. ;)

Hadde de gjort det samme i Tyskland, eller innen Norge skal det momses av oppgraderingen slik Casper tidligere har påpekt.

Tilsvarende kan ikke vi kjøpe inn Gamle Think Classic montere Litium batteri og DAB radio uten å måtte momse DAB radioen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA