Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av Vhagar, torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:03

« forrige - neste »

Vhagar

Tenkte å hente ut strøm til en raspberry fra denne kontakten:
https://drive.google.com/file/d/0B8hgcQW9FiAEZXZVd3Fyd19uZVE/edit

Ved hjelp av denne buck converteren:
http://www.ebay.com/itm/6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down-Converter-DIY-/131902406255

Noen som vet hvilken kontakt det er?
Skulle hatt en overgang fra den hvor jeg fikk ut jord (det er vel -12v og ikke 0 der?) og +12v.
Noen som har utstyr for å lage en slik kabel med buck converteren i andre enden?

Ser at den er koblet til acc, men i en Tesla, betyr det at den har strøm selv når bilen er "av"?

De klipsene på panelet som må åpnes, er de av samme typen som hyllen under skjermen?
Slik at de ikke knekker når man prøver å åpne panelet for å komme til?
Eller er det plast som knekker lett?

Noen som vet om det er lett å legge strømkabelen videre fra den kontakten og inn i det største/fremre buret i midtkonsollen?
Tenkte å la raspberry'en ligge der.

Tenkte å bruke canbus porten gjemt over hyllen under skjermen.
Er det noen som vet om Tesla kan se på sine logger hvorvidt denne porten blir lest fra konstant over tid?

Til å koble meg til canbus'en så tenkte jeg å bruke en av desse (etter å ha skaffet meg en overgang).
Hvilken er best egnet? Ev. andre alternativer som er bedre? Er det nødvendig/viktig at den er isolert?
http://skpang.co.uk/catalog/pican2-duo-isolated-canbus-board-for-raspberry-pi-23-p-1482.html
eller
https://www.cooking-hacks.com/documentation/tutorials/can-bus-module-shield-tutorial-for-arduino-raspberry-pi-intel-galileo/
Tesla Model X 75D, 2017

Frisco

Dette kan jeg definitivt ikke svare på. Men jeg ble sykt nysgjerrig på hva du skal med Raspberry'n.

Fra en nørd til en annen :)
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

Vhagar

Først og fremst optimalisere boot tiden slik at den kan starte å logge fra canbus'en etter 3 sekunder.
Deretter kjøre et docker image med en webserver i Go (golang) slik at jeg får presentert dataene (historiske og live) i bilens nettleser.
For å få til det siste må pi'en kjøre et wifi hotspot og bruke wireshark til å sniffe dataene bilen trenger slik at pi'en ikke trenger å ha live internett via pi'en.
Loggene tenkte jeg å bruke til å dokumentere batteriets degenerering over tid samt mitt forbruk (gjerne mappet mot gps/topografi) og annet snacksy en kan lage statistikk av.

Det vanskeligste her er å finne en komplett oversikt over canbus kodene.
Og få til den strømovergangen på en ryddig måte.

En ulempe med "live-view" av slike data er at en må bytte nettverk bilen er koblet opp mot (fra 4G til wifi da jeg hijacker routingen via pi'en)
Så det er absolutt ikke noe man kan gjøre når man kjører om man samtidig ønsker å bruke bilens 4G til kart/spotify.

Jeg har sånn ca 4-5 chrome vinduer oppe med 50-100 faner oppe i hver av de, research krever sitt.
Så finner ikke igjen i farta, men mener å huske at jeg leste et sted at å ha utstyr tilkoblet canbus'en over tid "voids the warranty".
Så derfor spørsmålet om Tesla klarer å logge bruken av porten.

Kan man lese ut bilens gps fra canbus?
Tesla Model X 75D, 2017

Frisco

Hahaha , fantastisk. Du går jo all-inn! Jeg var litt mer på nivå hvor jeg kunne tenke meg å kjøre Rasplex og få viewet i browseren på bilen  :P
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

jlan

Interessant prosjekt. Jeg kan prøve å svare på noe. Uten at jeg dermed anbefaler det !

Sitat fra: Vhagar på torsdag 31. august 2017, klokken 22:33
Tenkte å hente ut strøm til en raspberry fra denne kontakten:
https://drive.google.com/file/d/0B8hgcQW9FiAEZXZVd3Fyd19uZVE/edit
Det bør gå fint, men det er da bra tilgang på 12V og 5V i midtkonsollet allerede.

Sitat
Skulle hatt en overgang fra den hvor jeg fikk ut jord (det er vel -12v og ikke 0 der?) og +12v.
Når det står "chassis ground" så er det 0V.
Sitat
Ser at den er koblet til acc, men i en Tesla, betyr det at den har strøm selv når bilen er "av"?
Er du ute etter at 12V er på når du forlater bilen? Pin 9 på tilhengerkontakten har  alltid 12V, men jeg er litt usikker på sikring og evt. overlastbeskyttelse for den (skulle gjerne visst mer om det)

Sitat
De klipsene på panelet som må åpnes, er de av samme typen som hyllen under skjermen?
Slik at de ikke knekker når man prøver å åpne panelet for å komme til?
Eller er det plast som knekker lett?
Noen som vet om det er lett å legge strømkabelen videre fra den kontakten og inn i det største/fremre buret i midtkonsollen?
Tenkte å la raspberry'en ligge der.
Det der går fint.
Sitat
Tenkte å bruke canbus porten gjemt over hyllen under skjermen.
Er det noen som vet om Tesla kan se på sine logger hvorvidt denne porten blir lest fra konstant over tid?
Det er mange som gjør det, bør gå greit. Kanskje lurt å koble fra når bilen skal på service
Sitat
Er det nødvendig/viktig at den er isolert?
Galvanisk skille er aldri feil, men så lenge alt er jordet til bilens "chassis ground" er det kanskje ikke helt kritisk.

Bilens GPS posisjon kan du hente på internett fra Teslas API- se for eksempel linkmytesla.dk


(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Undertegnede

Du kan jo også vurdere å hente 5v direkte fra obd kontakten  :+1:

jlan

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. september 2017, klokken 10:47
Du kan jo også vurdere å hente 5v direkte fra obd kontakten  :+1:
Har Tesla lagt ut 5V?  Det er vel bare 12V supply som er standard på OBD II.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Charlie

Sitat fra: Vhagar på torsdag 31. august 2017, klokken 22:33
Tenkte å hente ut strøm til en raspberry fra denne kontakten:
https://drive.google.com/file/d/0B8hgcQW9FiAEZXZVd3Fyd19uZVE/edit

Ved hjelp av denne buck converteren:
http://www.ebay.com/itm/6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down-Converter-DIY-/131902406255

Noen som vet hvilken kontakt det er?
Skulle hatt en overgang fra den hvor jeg fikk ut jord (det er vel -12v og ikke 0 der?) og +12v.
Noen som har utstyr for å lage en slik kabel med buck converteren i andre enden?

Ser at den er koblet til acc, men i en Tesla, betyr det at den har strøm selv når bilen er "av"?

De klipsene på panelet som må åpnes, er de av samme typen som hyllen under skjermen?
Slik at de ikke knekker når man prøver å åpne panelet for å komme til?
Eller er det plast som knekker lett?

Noen som vet om det er lett å legge strømkabelen videre fra den kontakten og inn i det største/fremre buret i midtkonsollen?
Tenkte å la raspberry'en ligge der.

Tenkte å bruke canbus porten gjemt over hyllen under skjermen.
Er det noen som vet om Tesla kan se på sine logger hvorvidt denne porten blir lest fra konstant over tid?

Til å koble meg til canbus'en så tenkte jeg å bruke en av desse (etter å ha skaffet meg en overgang).
Hvilken er best egnet? Ev. andre alternativer som er bedre? Er det nødvendig/viktig at den er isolert?
http://skpang.co.uk/catalog/pican2-duo-isolated-canbus-board-for-raspberry-pi-23-p-1482.html
eller
https://www.cooking-hacks.com/documentation/tutorials/can-bus-module-shield-tutorial-for-arduino-raspberry-pi-intel-galileo/


Jeg skjønte absolutt ingenting av det som står skrevet her.... :o

Vhagar

Takk for gode svar jlan.

Det er litt vanskeligere å kable fra uttakene under armlenet og frem enn fra den 12v kontakten på siden av konsollet.
Jeg kan alternativt feste pi'en på siden av konsollet, den vil jo være ute av veien og ute av syne der også.

Godt å vite at det er 0v (trodde det var -12v pga det var koblet til batteriet).

Nei, jeg er ikke ute etter å ha strøm PÅ når bilen er AV.
Vet du om den 12v kontakten ev. har tilgang til strøm hele tiden? I såfall ikke så heldig å bruke den.
Korrupte filer pga strømbrudd er jeg mindre bekymret for da jeg tenkte å bruke denne:
https://hackaday.com/2016/03/17/battery-backup-for-the-raspberry-pi/

Godt å vite at klipsene tåler dette uten risiko!
Det er samme type klips som hyllen altså?

Hm, da går jeg for utgaven med isolering, gidder ikke gamble her.

Å hente ut GPS fra API'et er ikke så smart har jeg sett da en fort kan bli utestengt av Tesla.
Dette beror så klart på hvor hyppig man poller API'et men om jeg kan hente det fra bilen direkte er det bedre.

Det er vel ikke så lurt å hente ut strøm til å drive pi'en fra canbus porten? (hvor mange ampere er der tilgjengelig?)
Enklere å ha den på egen krets med egen sikring vel?
Om det er greit å hente ut strøm derfra så kunne jeg jo skjult pi'en på samme sted uten å måtte legge kabler noe sted.
Det er kanskje plass til den inni der? (feste den på toppen av hylla)
Tesla Model X 75D, 2017

jlan

 Jeg er enig i at det er bedre å ta 12V fra "Spare" hvor du vet størrelse og plassering for sikringen. Det står jo switched, så da går den vel av når bilen forlates kanskje.  12V i bagasjerom og konsoll blir værende på såvidt jeg kan se, mens USB 5V slås av. En vanlig OBD-II kan belastes 4A på 12V. Tesla har jo en vanlig OBD-II hvor det kan hentes 12V, pluss at det er 12V på spesialpluggen (hvor du finner CAN BUS 3 data).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Vhagar

#10
Har sett den video'en ja, inspirerende.

Altså jeg trenger ikke 12v, pi'en bruker 5v, derav den buck'en.
Men 5v alternativene er ikke aktuell pga plassering/kabling.

At strømmen kuttes er helt ok, bare en fordel.
Tesla Model X 75D, 2017

o.b.lix

både 12v i midtkonsoll og 12v i bagasjerom kutter strøm når bilen låses.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Tror det avhenger av "energy saving" settingen. Skal teste litt.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

o.b.lix

nei kutter uansett. riktignok ikke umiddelbart, men går ikke lenge. jeg har testet med kjøleboks.

Løsningnen for meg blir obd2-tilkobling. den gir 4A, kjøleboks trekker max 2,67A.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Måkemannen

Sitat fra: Charlie på fredag 01. september 2017, klokken 12:40
Sitat fra: Vhagar på torsdag 31. august 2017, klokken 22:33
Tenkte å hente ut strøm til en raspberry fra denne kontakten:
https://drive.google.com/file/d/0B8hgcQW9FiAEZXZVd3Fyd19uZVE/edit

Ved hjelp av denne buck converteren:
http://www.ebay.com/itm/6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down-Converter-DIY-/131902406255

Noen som vet hvilken kontakt det er?
Skulle hatt en overgang fra den hvor jeg fikk ut jord (det er vel -12v og ikke 0 der?) og +12v.
Noen som har utstyr for å lage en slik kabel med buck converteren i andre enden?

Ser at den er koblet til acc, men i en Tesla, betyr det at den har strøm selv når bilen er "av"?

De klipsene på panelet som må åpnes, er de av samme typen som hyllen under skjermen?
Slik at de ikke knekker når man prøver å åpne panelet for å komme til?
Eller er det plast som knekker lett?

Noen som vet om det er lett å legge strømkabelen videre fra den kontakten og inn i det største/fremre buret i midtkonsollen?
Tenkte å la raspberry'en ligge der.

Tenkte å bruke canbus porten gjemt over hyllen under skjermen.
Er det noen som vet om Tesla kan se på sine logger hvorvidt denne porten blir lest fra konstant over tid?

Til å koble meg til canbus'en så tenkte jeg å bruke en av desse (etter å ha skaffet meg en overgang).
Hvilken er best egnet? Ev. andre alternativer som er bedre? Er det nødvendig/viktig at den er isolert?
http://skpang.co.uk/catalog/pican2-duo-isolated-canbus-board-for-raspberry-pi-23-p-1482.html
eller
https://www.cooking-hacks.com/documentation/tutorials/can-bus-module-shield-tutorial-for-arduino-raspberry-pi-intel-galileo/


Jeg skjønte absolutt ingenting av det som står skrevet her.... :o
Buck converter? Det er mer som en bitteliten strømforsyning som tar ned spenningen, i dette tilfellet fra 12 til 5 volt. Man kan bruke enkle linære kretser (en 7805 hadde sannsynligvis funket), men switch-baserte er mye mer effektive. En buck konverter er switch-basert.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA