Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".

Startet av steam, torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:28

« forrige - neste »

GOS

Med mindre du har spesielle behov som gjør at du lader hver dag/ofte utenfor hjemmet så ville jeg godt før en ladeboks med løs type 2 kabel, men kun ta Type 2 kabelen med deg ved spesielle behov.

Jeg har det slik og tar kun med Type 2 kabelen når jeg skal på langtur. UMC liggetr alltid i bilen, men brukes nesten aldri lenger. Gidder som regel ikke å lade på hytta heller, da det er nok strøm til å kjøre frem og tilbake. (Har dog 22 kw lader hjemme så det går fort å fylle opp igjen)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: Espelectric på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:27
Sitat fra: GOS på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:33
@Espeelectric.

Med mindre prisene har endrer seg så koster det mer med en ekstra UMC kabel enn en del av ladeboksene, selv når du regner inn en ekstra type 2 kabel.

Jepp, de er nok ganske dyre fortsatt, ser de går for rundt 3500,- på finn.no.

Og da bør du ta hensyn til at de kanskje ikke har så veldig lang garanti gjenstående. UMCene til Tesla har ikke akkurat vist seg å være overveldende driftssikre, ganske mange har byttet både en og to ganger. Bedre da å kjøpe en Wall Connector ny om du vil ha Tesla-utstyr.

Brukt UMC + rødt adapter + CEE-kontakt ca. 4800,-
Wall Connector med 7,5m kabel ca. 5800,-

En tusenlapp ekstra for en bedre boks med garanti er vel en no-brainer?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Er ikke TWC 7,5 justert ned til kr. 5100? Eller var det midlertidig?

Øyvind.h

I gamledager måtte man paradoksalt nok kjøpe mer enn en av et ustabilt produkt. Dårlig kvalitet på umc medførte at langtur med kun en enkelt kabel var risikosport. Derfor måtte man kjøpe to kabler, og pga umc's fleksibilitet og (da) lave pris ble det fort to umc.

Nå når kvaliteten er solid, utvalget større og prisene lavere er det mer fornuftig å kjøpe en fastmontert boks med type 2 uttak og ha umc permenant liggende i bilen.

Når man først skal diskutere forskjellige alternativer: hvordan er holdbarheten ved utendørs montering av Ecolite boksen din Jens? Dvs den til ca 5k med b-Vern. Vurderer en slik til hytteveggen på fjellet. Muligens med CEE for å kunne lagre innendørs og varmt når ikke i bruk? Bør jeg bygge et tak over den?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?

Espelectric

Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:02
Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?

Det er det flere som gjør, som av ulike årsaker har en til overs.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=tesla%20umc
X75D (85kWh)

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:02
Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?
Jeg solgte en for drøye 3k når jeg kjøpte TWC. Har hatt to siden den første Model Sen. Med den første hadde jeg to UMCer plus Mennekes kabelen de delte ut. Nå kan jeg bare ta med i3 laderen hvis jeg føler at jeg trenger backup, men med type 2 kabel og CHAdeMO adapter skal man rote seg langt utenfor allfarvei for å stå fast.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA