Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 06. oktober 2018, klokken 18:59
Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 16:52
EM sa at de skulle produsere 5000 i uken. Da er det 5000 i uken på tross av re-tolking og bevegelige helligdager og annet. Med andre ord så ligger Tesla stadig lenger bakpå i forhold til lovede produksjonsvolum.
Men en smule over spådommen fra april 2018 eller???

Hjelper jo ikke at de ligger over min forventing så lenge Tesla ligger godt under der EM har sagt Telsa må ligge for å tjene penger på bilen. At det er vedvarende problem med å komme seg over 4000 i uken og opp til 5000 som Tesla angivelig må ha bør få frem skeptikeren hos enhver som er litt edruelig i tilnærmingen til virkeligheten.

JorEl

Ingen som forventer at din forventning er særlig høy, Løve ;)

At Tesla ikke bare lager en versjon av TM3, men fyller på med Performance og AWD, gjør jo at Tesla sikter høyere enn deg.
Men alle må få si sin mening, og du er i hvert fall aktiv på forumet :+1: Vi får jo bare vente å se om Tesla klarer sine mål. Noe jeg håper og tror :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

navyelsen

Først skulle Tesla nå 5000/uke innen 2018. deretter ble det utsatt ett kvartal. og siden enda  ett kvartal. EM påstod at de hadde nådd målet i slutten av juni etter en intensiv siste uke.

Men når de tre måneder senere ikke har klart å følge denne produksjonstakten, må de vel kunne sies å ligge etter. om de produserer awd eller p-utgaver, labour day eller andre høytider er uvesentlig.

Faktum er at Musk lovet 5000 i uka for lenge siden. tre kvartal senere har de ennå ikke greid dette. alt annet er bare unnskyldninger!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: navyelsen på søndag 07. oktober 2018, klokken 15:40Først skulle Tesla nå 5000/uke innen 2018. deretter ble det utsatt ett kvartal. og siden enda  ett kvartal. EM påstod at de hadde nådd målet i slutten av juni etter en intensiv siste uke.

Men når de tre måneder senere ikke har klart å følge denne produksjonstakten, må de vel kunne sies å ligge etter. om de produserer awd eller p-utgaver, labour day eller andre høytider er uvesentlig.

Faktum er at Musk lovet 5000 i uka for lenge siden. tre kvartal senere har de ennå ikke greid dette. alt annet er bare unnskyldninger!
Det var aldri snakk om å klare 5000/uke i snitt verken i Q4 2017, Q1 2018, Q2 2018 eller Q3 2018. Det var alltid snakk om å avslutte kvartalet med en produksjonstakt på 5000/uke. Dette var planlagt å skje i Q4 2017, men skjedde først i Q2 2018.

Jeg skulle gjerne sett at de hadde klart å ha en høyere gjennomsnittlig produksjonstakt i Q3, men 4400/uke er fortsatt brukbart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:11
Sitat fra: navyelsen på søndag 07. oktober 2018, klokken 15:40Først skulle Tesla nå 5000/uke innen 2018. deretter ble det utsatt ett kvartal. og siden enda  ett kvartal. EM påstod at de hadde nådd målet i slutten av juni etter en intensiv siste uke.

Det var aldri snakk om å klare 5000/uke i snitt verken i Q4 2017, Q1 2018, Q2 2018 eller Q3 2018. Det var alltid snakk om å avslutte kvartalet med en produksjonstakt på 5000/uke. Dette var planlagt å skje i Q4 2017, men skjedde først i Q2 2018.

Jeg skulle gjerne sett at de hadde klart å ha en høyere gjennomsnittlig produksjonstakt i Q3, men 4400/uke er fortsatt brukbart.

Hva var det EM sa på Earnings Call 2 august 2017? Jo, la meg sitere:

«What we have ahead of us, of course, is an incredibly difficult production ramp. Nonetheless, I think we've got a great team, and I'm very confident that we will be able to reach a production rate of 10,000 vehicles per week towards the end of next year. And we remain – we believe on track to achieve a 5,000 unit week by the end of this year.»

Tesla ligger veldig langt bak sine opprinnelige mål.

JorEl

Musk   -I'm very confident that we will be able to reach a production rate of 10,000 vehicles per week towards the end of next year. And we remain – we believe on track to achieve a 5,000 unit week by the end of this year.an

Løve   -Tesla ligger veldig langt bak sine opprinnelige mål.

Tesla klarte jo 10 000 i uka. Og TM3 4400 i uka. Hvordan kan dette bli noe annet enn at Tesla ligger an til å klare produksjonsmålene sine? Julenissen er jo ikke kommet enda engang?!

Edit; Ok, nå ser jeg this year and next year. Forsinkelser på TM3 men ikke produksjonen samlet. Tesla tjener mer penger på S og X, så helt ok

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:44Hva var det EM sa på Earnings Call 2 august 2017? Jo, la meg sitere:

«What we have ahead of us, of course, is an incredibly difficult production ramp. Nonetheless, I think we've got a great team, and I'm very confident that we will be able to reach a production rate of 10,000 vehicles per week towards the end of next year. And we remain – we believe on track to achieve a 5,000 unit week by the end of this year.»

De ligger bak. Men 5000/uke var 6 måneder forsinket, og 10000/uke trenger heller ikke være mer enn 6 måneder forsinket. Da må de altså klare det i slutten av Q2 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Sitat fra: Løve på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:44
Hva var det EM sa på Earnings Call 2 august 2017? Jo, la meg sitere:

Du siterer dessverre ikke opprinnelig mål. Du må flere år tilbake i tid for å finne "opprinnelig mål".

Dette er nok noe av det nærmeste du kommer et opprinnelig produksjonsmål inkl. Model 3: https://cleantechnica.com/2014/11/07/teslas-chief-designer-well-build-sell-500000-evs-year-2020/

Jeg tenker at Tesla er svært nær dette målet, det holder vel med ca. 25-35 % økning i produksjon i løpet av halvannet år, noe som bør gå bra.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:53Tesla klarte jo 10 000 i uka.
De har ikke klart 10000/uke, verken kombinert eller Model 3 alene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Beklager, mente jeg leste at Tesla hadde klart 10 000 i siste uka av Q3. Ikke noe gjennomsnitt av Q3.
Men ok, Q4 må i hvert fall være over før vi feller en dom.
Edit; Eller det var vel 100 000i Q3, sånn var det kanskje?
JorEl - Løve 0-1 ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på søndag 07. oktober 2018, klokken 17:10
Beklager, mente jeg leste at Tesla hadde klart 10 000 i siste uka av Q3. Ikke noe gjennomsnitt av Q3.
Men ok, Q4 må i hvert fall være over før vi feller en dom.
Edit; Eller det var vel 100 000i Q3, sånn var det kanskje?
JorEl - Løve 0-1 ;)
De har klart 7000/uke kombinert. Tror ikke de har vært over 8000/uke kombinert.

Siste uke av Q3 klarte de også visstnok 5300/uke av Model 3, som er ny rekord.

Kvartalet var 80k produksjon, 83k leveranser. Altså jeg vet ikke hvor du har kommet frem til 10000/uke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Det ble rapportert 10.000 produserte enheter per uke i en eller annen sammenheng; muligens batterier eller drive units?

Magnus Hansen

emurof

Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:12Hjelper jo ikke at de ligger over min forventing så lenge Tesla ligger godt under der EM har sagt Telsa må ligge for å tjene penger på bilen.

Har de sagt at de må ligge der for å tjene penger på 35K-versjonen, eller også hvis de bare selger varianter med større marginer? De har jo fokusert på å levere variantene med høyere marginer nå.

TimeBandit

Sitat fra: emurof på mandag 08. oktober 2018, klokken 09:54
Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:12Hjelper jo ikke at de ligger over min forventing så lenge Tesla ligger godt under der EM har sagt Telsa må ligge for å tjene penger på bilen.

Har de sagt at de må ligge der for å tjene penger på 35K-versjonen, eller også hvis de bare selger varianter med større marginer? De har jo fokusert på å levere variantene med høyere marginer nå.
De har sagt at de må over 5.000/uke for å tjene penger på low-range modellen. De tjener penger på det de produserer nå. Poenget med hele uttalelsen var å begrunne hvorfor de ikke produserer low-range utgaven ennå.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA