Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av Philip Marlowe, onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:13

« forrige - neste »

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: RuneW på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorfor 1/10 fart? Er det fordi det er utfordringer med selve samlebåndet/robotene, eller mangel på deler (slik at man ikke trenger å kjøre denne delen raskere? Eller er det 1/10 av den hastigheten man har håp om å nå når alt er innkjørt?

Kan visst svare meg selv her....

Musk added that the production is "slowed down right now to confirm build consistency and so that a person can stop the robots in time if something goes wrong."
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 00:33
Sitat fra: bmw2002 på fredag 06. oktober 2017, klokken 23:07
Jeg hevdet tidligere at bilene ble håndbygde som forklaring på at de skulle lage så få biler i juli og august, dette ble avfeid av flere her på forumet.

Hvis det som skrives i disse artiklene er riktig blir det neppe noen volumproduksjon i år.
https://www.instagram.com/p/BaAOokSgdCp/

Ser ikke ut som håndbygging !

Men 1/10 dels fart er jo ikke noe å skryte av. Ble akkurat lagt ut som tweet/insta

Jeg må jo også være litt djevelens advokat og si at denne videoen beviser akkurat null og niks når det gjelder graden av robotbygging. Det hjelper jo lite at karosseriet blir sveiset sammen av roboter om alt annet må gjøres manuelt.

Håper de får (mer) sving på sakene og kan vise en lang video med samlebåndet i 100% hastighet snart!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ChrML

Sitat fra: RuneW på mandag 09. oktober 2017, klokken 09:13
Sitat fra: RuneW på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorfor 1/10 fart? Er det fordi det er utfordringer med selve samlebåndet/robotene, eller mangel på deler (slik at man ikke trenger å kjøre denne delen raskere? Eller er det 1/10 av den hastigheten man har håp om å nå når alt er innkjørt?

Kan visst svare meg selv her....

Musk added that the production is "slowed down right now to confirm build consistency and so that a person can stop the robots in time if something goes wrong."
Har jobbet med roboter selv. Det å få en robot til å gå raskt er en prosess i seg selv, første steg er å få alt riktig i slowmo. Optimalisering av bevegelsesmønster, mekanikk, osv. tar tid. Og når ting kræsjer i rask film, så kræsjer det veldig.

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rollep

Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 09:55
Mange tegn på at de har hodet langt under vannet nå.

Rettes ut på sikt, men blir mye media-pes fremover  :(
Ser ut som underleverandørene også begynner å føle problemene.

http://www.euronews.com/2017/10/27/tesla-cuts-model-3-part-orders-to-taiwan-supplier-hota-report

Og jeg var ikke en gang klar over at svært viktige deler av drivlinjen kommer fra Taiwan, trodde i min enfald at bilen var amerikansk  ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

ludwig_holberg

Virker som selve underleverandøren leverer, men at det ikke er behov for mer enn 3000 per uke - ned fra 5000 per uke. Så de leverer vel én komponent per bil, og at Tesla nå innser at de høyst kommer opp på 3000 frem til desember. Men synes egentlig ikke det er så verst, hvis de når 3000. Da går det jo alt i alt rimelig bra.

Knut Røe

Sitat fra: Rollep på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:19trodde i min enfald at bilen var amerikansk  ;D
Er kun byggekvaliteten som er amerikansk  :D

Rollep

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:27
Virker som selve underleverandøren leverer, men at det ikke er behov for mer enn 3000 per uke - ned fra 5000 per uke. Så de leverer vel én komponent per bil, og at Tesla nå innser at de høyst kommer opp på 3000 frem til desember. Men synes egentlig ikke det er så verst, hvis de når 3000. Da går det jo alt i alt rimelig bra.
Et set består helt sikkert av mer enn en komponent. Skulle vært intressant å vite hvor mye av bilen som egentlig er amerikansk og hvor mye som er fra Taiwan eller kanskje til og med fra Kina, skrekk og gru :o
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

ludwig_holberg

Bilen må gjerne være så asiatisk og europeisk som overhodet mulig for min del  :laugh:

knut.aulie

#70
Sitat fra: Rollep på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:49
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:27
Virker som selve underleverandøren leverer, men at det ikke er behov for mer enn 3000 per uke - ned fra 5000 per uke. Så de leverer vel én komponent per bil, og at Tesla nå innser at de høyst kommer opp på 3000 frem til desember. Men synes egentlig ikke det er så verst, hvis de når 3000. Da går det jo alt i alt rimelig bra.
Et set består helt sikkert av mer enn en komponent. Skulle vært intressant å vite hvor mye av bilen som egentlig er amerikansk og hvor mye som er fra Taiwan eller kanskje til og med fra Kina, skrekk og gru [emoji50]
Ben Sullins hadde en video om dette, mener bilen er 75% amerikansk (da tror jeg de tar med Canada)


MrOtto

Det begynner for Model3 slik det er for andre biler fra Tesla, betatesting. Electrek: Tesla Model 3 makes it all the way to Detroit – but apparently breaks down. http://google.com/newsstand/s/CBIwy9PVvzY

ladov

Hvis du bare hadde lest *litt* nedover på sida hadde du sett denne:
https://electrek.co/2017/10/31/tesla-model-3-bottleneck-gigafactory-1-panasonic-ceo-battery/

EM postet bilder på twitter av at han sov på toppen av GF1 nylig, nå vet vi hvorfor: Det brenner på dass! ;)

Kanskje. Som vanlig vet vi jo *egentlig* fint lite men kanskje Tesla forteller noe i forbindelse med fremlegging av kvartalsresultatene om snart..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

MrOtto

Treffende avsnitt fra The Simpsons i videon her:

CNN: Tesla sued for Model 3 delays. http://google.com/newsstand/s/CBIwyJaq4jY

Espen Hugaas Andersen

Tesla benytter også radar. Det er veldig kjekt. Her om dagen så fikk jeg kollisjonsvarsel uten at bilen foran hadde sakket ned. Bilen foran den bilen hadde plutselig stoppet pga veiarbeid, uten at det var mulig for meg å se. (Det var i en sving.)

Ulykken i Florida skjedde ikke pga autopilot. Den skjedde fordi en lastebil brøt vikeplikten og kjørte ut foran Teslaen. Ja, sjåføren burde vært mer oppmerksom og stoppet, og autopiloten kunne gjerne klart å stoppet den også. Men på det tidspunktet var verken HW eller SW klar for selvkjøring. Dette vil bli forbedret. Men dette er fullstendig off-topic.

For å være mer on-topic. VIN-tellingen tyder på at Tesla registerer rundt 500 biler/uke nå. Det er en kraftig forbedring fra før, og tyder på at produksjonstakten enten allerede er, eller snart vil være, oppe i ca 25k/år. Når den er oppe i 25k/år er den allerede en av de elbilene med høyest produksjonstakt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA