Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Counterpointer



Blir spennende å se om dette var ettervirkninger av lagerbiler som sto klare for levering etter tax credit grense ble krysset eller om virkelig produksjonen nærmer seg 6 k.
Personlig tror jeg mest på det første.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. august 2018, klokken 19:46
Personlig tror jeg mest på det første.

Det er nok en kombinasjon. Helt klart at det sto mange ferdigproduserte biler klare for levering etter 1. Juli, men nå er vi godt ute i August, så de fleste av disse bør nå ha vært levert alt. Så vi ser nok en reell økning i produksjonstakten, men noen "lagerbiler" henger sikkert igjen og er med på å "pumpe opp" dette tallet noe.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på søndag 12. august 2018, klokken 20:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. august 2018, klokken 19:46
Personlig tror jeg mest på det første.

Det er nok en kombinasjon. Helt klart at det sto mange ferdigproduserte biler klare for levering etter 1. Juli, men nå er vi godt ute i August, så de fleste av disse bør nå ha vært levert alt. Så vi ser nok en reell økning i produksjonstakten, men noen "lagerbiler" henger sikkert igjen og er med på å "pumpe opp" dette tallet noe.
Slik jeg oppfatter trackeren så ligger den et godt stykke etter, men forhåpentligvis så øker den reelle produksjonstakten også [emoji1]

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. juli 2018, klokken 18:59
Jeg vet ikke om folk følger med på Skabooshka på twitter. Det er en short, men det er ting som tyder på at tallene han kommer med er ganske riktige. https://twitter.com/skabooshka/status/1021648941752901633

Tallene hans viste jo etterhvert forholdsvis stabil produksjon rett under 5000/uken. Så da kom han med denne:

SitatFriends, the Daily Production project has been fun (& very accurate). But I now need to take the project down for a variety of reasons, incl. personal bandwidth. If you need to persuade me otherwise, DMs are open. But for now, thanks to all of $TSLAQ for your insights/analysis

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:35Tallene hans viste jo etterhvert forholdsvis stabil produksjon rett under 5000/uken. Så da kom han med denne:

SitatFriends, the Daily Production project has been fun (& very accurate). But I now need to take the project down for a variety of reasons, incl. personal bandwidth. If you need to persuade me otherwise, DMs are open. But for now, thanks to all of $TSLAQ for your insights/analysis

sjokomelk

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:35
Først sa de at Tesla aldri i verden ville klare å produsere så mange biler. Nå som de klarer det, så er teorien at de ikke klarer å selge de..
Liker at det er et argument som brukes. Spesielt siden hver eneste bil er bygd på bestilling fra kunde, og ikke som andre bilprodusenter som hovedsaklig bygger biler til å ha på lager hos forhandlere. :laugh:

Markedet i USA er litt spesielt der, hvor det er veldig sjelden man bestiller bil på egne spesifikasjoner, men går innom forhandleren og finner en de har stående som er "grei nok" og tar den med hjem samme dagen.
I Europa er det mer vanlig at bilen ikke bygges før kunden har sagt han skal ha den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

Lurer på hvordan forholdet mellom Performance og $35000-versjonen er om et års tid.
Vil virkelig Tesla lage $35k-TM3er, så lenge folk står i kø for og kjøpe Performance og spekkede AWD-LR-PUPer?

Kan det være at Tesla slipper litt $35kbiler til amerikanerne så lenge de får skattelette, men resten av verden får de dyre modellene? Profitt bør vel prioriteres høyest? Eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

georglu

Sitat fra: JorEl på onsdag 15. august 2018, klokken 19:13
Kan det være at Tesla slipper litt $35kbiler til amerikanerne så lenge de får skattelette, men resten av verden får de dyre modellene? Profitt bør vel prioriteres høyest? Eller?

Så lenge profitt spiller en såpass stor rolle, så gir det mening. Når produksjonstakten kommer såpass langt opp at marginene skyter i været, så er det ikke sikkert det betyr så mye hvilken modell folk velger. Da er det mer viktig å opprettholde en stor nok ordrereserve slik at holde fabrikkene i gang på maks produksjonstakt. Det er mange flere som vil ha en $35k-Model 3 enn en Performance-Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

S4e

Sitat fra: georglu på onsdag 15. august 2018, klokken 19:36
Sitat fra: JorEl på onsdag 15. august 2018, klokken 19:13
Kan det være at Tesla slipper litt $35kbiler til amerikanerne så lenge de får skattelette, men resten av verden får de dyre modellene? Profitt bør vel prioriteres høyest? Eller?
Men jeg tror svært mange i Norge ønsker bra spekket AWD-LR-PUP...

Dette er mitt lille håp om å få bil om ikke alt for mange måneder. Står ellers langt bak i den globale køen...

Så lenge profitt spiller en såpass stor rolle, så gir det mening. Når produksjonstakten kommer såpass langt opp at marginene skyter i været, så er det ikke sikkert det betyr så mye hvilken modell folk velger. Da er det mer viktig å opprettholde en stor nok ordrereserve slik at holde fabrikkene i gang på maks produksjonstakt. Det er mange flere som vil ha en $35k-Model 3 enn en Performance-Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

JorEl

Kanskje produksjonshastigheten i Freemount ikke dreier seg om hvilke modeller som produseres?
Om Tesla bruker lang tid på og øke produsjonen, så er det vel viktig å tjene mest mulig pr bil.
Skal bli spennende å se %-fordelingen av de forskjellige modellene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Amoss

Sitat fra: JorEl på onsdag 15. august 2018, klokken 19:13
Kan det være at Tesla slipper litt $35kbiler til amerikanerne så lenge de får skattelette, men resten av verden får de dyre modellene? Profitt bør vel prioriteres høyest? Eller?

Det er ikke utenkelig at de prioriterer de modellene med høyes profitt når de åpner salget i de forskjellige markedene, men neppe så fryktelig lenge. En viss skattelette blir det i USA hele neste år, men finner det utenkelig at Tesla vil holde tilbake base-modellen så lenge i f.eks. Norge. Men godt mulig at vi snakker om godt inn i Q2 før vi får SR modellen hit, og kanskje Q3 eller Q4 før de starter levering av "strippede" utgaver?  Skjønt jeg tror egentlig ikke at det blir snakker om Q4...
Model S 85D

geear

Selv om de vil selge LR til en del som kanskje opprinnelig hadde tenkt seg en SR, så tror jeg ikke de ødelegger eget salg av å introdusere SR, forutsatt at de har produksjons og leveringskapasitet nok, og det er vel der det skorter for øyeblikket. Er sikker på at Tesla gjerne vil introdusere TM3 i prisklassen til e-Golf, Leaf, Kona m.fl., for det er et nytt marked for Tesla, og stort volum går det an å tjene penger på.

Gjetter på at det vil stå på produksjonskapasiteten ganske lenge til, men spørsmålet er om de klarer å stå i mot presset for å introdusere 35k-bilen som de har "annonsert" med. De har fått mye kritikk for at den ikke har kommet enda, så kanskje de må la den gå ut over LR-produksjonen snart...

creal

Tesla bryr seg nok null og niks om generell kritikk. Det eneste som teller nå er inntjening og lønnsomhet. Short range kommer så fort Tesla ser at tallene taler for det. Så lenge ordrene på long range tikker inn til å fylle opp kapasiteten, så er det ingen grunn til å selge short range.

Sulle

Hvis f.eks batteriproduksjon skulle være en begrensning, så vil de kunne lage flere biler hvis de går over til kortrekkeviddevarianten en stund.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Magnus Hansen

Sitat fra: creal på torsdag 16. august 2018, klokken 15:09
Tesla bryr seg nok null og niks om generell kritikk. Det eneste som teller nå er inntjening og lønnsomhet. Short range kommer så fort Tesla ser at tallene taler for det. Så lenge ordrene på long range tikker inn til å fylle opp kapasiteten, så er det ingen grunn til å selge short range.

Innen rimelighetens grenser. For selskapets posisjon på sikt så er det et omdømmeproblem om den blir utsatt og utsatt. Så tipper den kommer tidlig neste år som planlagt. Det de kan gjøre er dog å begrense produksjonen i forhold til etterspørselen slik ar ventetiden blir vesentlig lenger for SR enn for LR. Det vil kunne lokke kjøpere over på LR. Spørsmålet er også hva de gjør når de begynner å selge internasjonalt. Om alt blir tilgjengelig med en gang eller om det blir kun de dyrere modellene den første tiden

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA