Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: emurof på mandag 21. mai 2018, klokken 14:50
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. mai 2018, klokken 11:43
For mye fokus på tax credit/ US salg må jo være usunt med både Bolt, Kona og snart Leaf 60 kWh som alle konkurrerer med 3 på både pris og rekkevidde!

Bolt? Du mener bilen som ikke lenger produseres?

Og har de andre et superladernettverk? Og har de produksjonskapasitet til å faktisk levere varene? Tror du de vil oversvømme markedet med biler så snart de er lansert? Eller vil det kunne ta tid å få levert også for dem, slik at Tesla med sin stadig mer utbygde produksjonskapasitet kan ha en fordel også der når de kommer over kneika?
Jeg skriver Bolt og mener Bolt. Det er bilen som er solgt omtrent like mange som av Model 3 foreløpig!

Selv har jeg Ampera-E og den kan jeg godt være enig i ikke selges lengre (selv om noen ytterst få fremdeles får bil.)

Jeg har kjørt min 20 k km på et år og har ikke hatt behov for hurtiglader mer enn to ganger og da er det plenty med CCS ladere. Superladere er fint det, men på ingen måte like avgjørende som det er for Teslabjørn og andre som bedriver «langtransport»

Med GM så er det antagelig en blanding av vilje og batterileveranser som setter begrensninger. De er ikke min favoritt, selv om Ae er superbra bil.

Du bruker poenget mitt i forhold til spørsmålet om ikke Tesla burde begynne å levere utenfor USA . Det er nå de har fordelen. De kan godt vente, men jeg tror ikke det er lurt for lenge.

Nissan har forholdsvis grei kapasitet ser det ut som. Men det er INGEN som oversvømmer markedet nå, hvertfall ikke Tesla.

Og pls ikke gå i lås hvergang noen stiller et spørsmål ved Tesla sin strategi, det er stor forskjell på f.eks meg og de som konsekvent er negative.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. mai 2018, klokken 15:57
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. mai 2018, klokken 11:43For mye fokus på tax credit/ US salg må jo være usunt med både Bolt, Kona og snart Leaf 60 kWh som alle konkurrerer med 3 på både pris og rekkevidde!
De er ikke konkurrenter til Model 3. Greit nok at de har lignende rekkevidde og pris, men det finnes andre kriterier også. De nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Om Bolt/Kona/Leaf skulle være konkurrenter til Model 3 så ville de også vært konkurrenter til 3-serie/A4/C-klasse.

Tror du det er noen som f.eks  vurderer Leaf opp mot BMW 3-serie?
Selvfølgelig er de det! Jeg snakker ikke om fossilbiler. Det er helt uinteressant .

Jeg snakker her om de som vil ha elbil og da er det de alternativene en må snakke om.

Det er ikke et perfekt marked med fritt utvalg i alle klasser, en må forholde seg til det som er på markedet. Derfor er det helt sikkert folk som velger Leaf isteden for 3 serie.

Jeg har valgt Ae fremfor både S og X for den saks skyld.

Det blir litt pirkete når en bare skal se eksakt like biler opp mot hverandre og ikke slik det er i virkeligheten.

I dag konkurrerer alle elbiler mot fossilene og til en viss grad alle elbiler mot hverandre.

emurof

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. mai 2018, klokken 19:08Jeg skriver Bolt og mener Bolt. Det er bilen som er solgt omtrent like mange som av Model 3 foreløpig!

Og har vært ute ganske mye lengre? Bolt selger visst rundt 2000 biler i måneden (500 biler i uka, mot Model 3 som nå ligger opp mot 3-4000):

https://electrek.co/2018/04/03/chevy-bolt-ev-sales-q1-production-increase/

På det meste har visst Bolt solgt godt under 4000 på en måned. Model 3 ligger på det nivået nå hver uke.

SitatOg pls ikke gå i lås hvergang noen stiller et spørsmål ved Tesla sin strategi, det er stor forskjell på f.eks meg og de som konsekvent er negative.

Lås? Vi diskuterer her.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. mai 2018, klokken 19:17Selvfølgelig er de det! Jeg snakker ikke om fossilbiler. Det er helt uinteressant .

Jeg snakker her om de som vil ha elbil og da er det de alternativene en må snakke om.

Det er ikke et perfekt marked med fritt utvalg i alle klasser, en må forholde seg til det som er på markedet. Derfor er det helt sikkert folk som velger Leaf isteden for 3 serie.

Jeg har valgt Ae fremfor både S og X for den saks skyld.

Det blir litt pirkete når en bare skal se eksakt like biler opp mot hverandre og ikke slik det er i virkeligheten.

I dag konkurrerer alle elbiler mot fossilene og til en viss grad alle elbiler mot hverandre.
99% av bilmarkedet er fortsatt fossilt. Det betyr samtidig at ca 99% av potensielle Model 3 kjøpere kjøper fossilbiler i dag. Da er sammenligningen med fossilbiler ikke bare interessant, men faktisk helt essensiell. Om Model 3 hadde forsøkt å appelere til den ene prosenten som kjøper elbil, så hadde Model 3 helt garantert blitt en flopp.

Men heldigvis forsøker ikke Tesla å sloss om den ene prosenten. De angriper heller fossilbilmarkedet med full styrke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Om man velge et fossilt kjøretøy som er like sportlig som TM3 så vil den jo drikke drivstoff som en full sjømann. I tillegg får man ingen intensiver ($7k) i usa eller momsfritak i Norge. En hver kunde som er litt glad i pengene sine, gjør dumt i og ikke vurdere de kjekkeste elbilene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Tellus

Sitat fra: JorEl på mandag 21. mai 2018, klokken 20:05
Om man velge et fossilt kjøretøy som er like sportlig som TM3 så vil den jo drikke drivstoff som en full sjømann. I tillegg får man ingen intensiver ($7k) i usa eller momsfritak i Norge. En hver kunde som er litt glad i pengene sine, gjør dumt i og ikke vurdere de kjekkeste elbilene.

Model 3 er sikkert en fin bil for de som setter pris på lang rekkevidde, sportslige egenskaper og kan leve med litt trangt baksete og smått med bagasjerom.
Dessuten bør du være såpass fan boy at du aksepterer under pari kvalitet.

Denne er rykende fersk fra Consumer Reports
Tesla Model 3 Falls Short of a CR Recommendation
https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-model-3-review-falls-short-of-consumer-reports-recommendation/

Denne er vel en drøy måned gammel fra Edmunds
2017 Tesla Model 3 Long-Term Road Test
https://www.edmunds.com/tesla/model-3/2017/long-term-road-test/2017-tesla-model-3-monthly-update-for-april-2018.html

Jeg ville ikke lagt for mye i dette da jeg har hørt at de samarbeider med profilerte shortere av Tesla aksjen  :o

Espen Hugaas Andersen

Tesla har hatt kvalitetsutfordringer ved oppstart av produksjon på Roadster, Model S, Model X og nå også Model 3. Det er en fase de kommer seg i gjennom. Gi det et år til så er nok kvaliteten tilsvarende konkurrentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Viktig å fokusere på de aller første modellene. Da finner man mest negative forhold.

https://www.caranddriver.com/tesla/model-3
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Viktig å ikke fokusere på rapporter som retter kritiske spørsmål rundt noe så sentralt som bremseegenskaper. Spesielt ikke når rapporten er blodfersk.

The Tesla Model 3's 152 feet is 21 feet longer than the class average of 131 feet for luxury compact sedans and 25 feet longer than the results for its much larger SUV sibling, the Model X.

CR's experience with the Model 3's braking is not unique. Car and Driver, in its published test of a Model 3, said it noticed "a bizarre amount of variation" in its test, including one stop from 70 mph that took "an interminable 196 feet."

"I've been testing cars for 11 years," Car and Driver Testing Director K.C. Colwell said in an interview with CR, "and in 11 years, no car has stood out with inconsistent braking like this. Some trucks have. . . . It was just weird."

Counterpointer

Sitat fra: emurof på mandag 21. mai 2018, klokken 19:21
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. mai 2018, klokken 19:08Jeg skriver Bolt og mener Bolt. Det er bilen som er solgt omtrent like mange som av Model 3 foreløpig!

Og har vært ute ganske mye lengre? Bolt selger visst rundt 2000 biler i måneden (500 biler i uka, mot Model 3 som nå ligger opp mot 3-4000):

https://electrek.co/2018/04/03/chevy-bolt-ev-sales-q1-production-increase/

På det meste har visst Bolt solgt godt under 4000 på en måned. Model 3 ligger på det nivået nå hver uke.

SitatOg pls ikke gå i lås hvergang noen stiller et spørsmål ved Tesla sin strategi, det er stor forskjell på f.eks meg og de som konsekvent er negative.

Lås? Vi diskuterer her.
Ikke det jeg postet som problemstilling.

Men fint at vi diskuterer [emoji1360] Det er en viktig del av ett diskusjonsforum.

Øyvind.h

Isj. Morsom som en Porsche å kjøre.
Får håpe at justering av bremsene ikke ødelegger dette.

Sitat
delivered a blistering 0-to-60-mph time of 5.3 seconds, and its handling was reminiscent of a Porsche 718 Boxster. In fact, our testers found the Model 3 thrilling to drive.

In addition, the Model 3 set a range record in CR testing. It managed to go 350 miles on a single charge—the longest distance we've ever recorded in an EV
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Tellus på mandag 21. mai 2018, klokken 20:49
The Tesla Model 3's 152 feet is 21 feet longer than the class average of 131 feet for luxury compact sedans and 25 feet longer than the results for its much larger SUV sibling, the Model X.

Dette var det mest interessante med CR testen. Bremsene har jo vært OK på Model S fra 2015 og på Model X. Rart at lettere Model 3 gjør det så dårlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

BMW M3 stopper på kun 99 feet, men der er det neppe standard BMW 3 bremser :D
Mener å ha lest noe om at Chevy Bolt har eksepsjonelt god bremselengde til å være en kjip bil, men finner ikke noe når jeg søker. Noen som har tallet ?

Espen Hugaas Andersen

Syns også det med bremsene var interessant. Andre har testet Model 3 til 130 ft, så det bør nok graves litt i årsaken. Det kan være en SW-bug i ABS som skal samarbeide med regen, f.eks. Performance-utgaven har andre bremser, så disse resultatene gjelder nok ikke for den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Tellus på mandag 21. mai 2018, klokken 21:15
BMW M3 stopper på kun 99 feet, men der er det neppe standard BMW 3 bremser :D
Mener å ha lest noe om at Chevy Bolt har eksepsjonelt god bremselengde til å være en kjip bil, men finner ikke noe når jeg søker. Noen som har tallet ?

Det kjipeste med Chevy Bolt er vel at de taper masse penger på de ?  Bmw M3 er vel pr. definisjon en kjip bil som slipper ut masse giftig guffe bak...?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA