Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. mai 2018, klokken 18:16
Hmmm... så Tesla selger bilene så fort de bygger dem. Samt at de har noen hundre tusen på venteliste. Ford har produsert flere biler enn markedet har etterspurt.. sikkert ingen krise for Ford, men tipper de kunne tenke seg ventelisten til Tesla..

Hysj!  Du må da forstå at dette skulle hatt vært ment som negativt for Tesla, ikke positivt ;)
Model S 85D

Lassi

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. mai 2018, klokken 19:08
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. mai 2018, klokken 18:16
Hmmm... så Tesla selger bilene så fort de bygger dem. Samt at de har noen hundre tusen på venteliste. Ford har produsert flere biler enn markedet har etterspurt.. sikkert ingen krise for Ford, men tipper de kunne tenke seg ventelisten til Tesla..

Hysj!  Du må da forstå at dette skulle hatt vært ment som negativt for Tesla, ikke positivt ;)

FORD solgte nesten 900.000 (nihundretusen) F150 i 2017 så der er nok produksjonskapasiteten allerede skalert til etterspørselen.

Tenk hvor mange M3 Tesla kunne solgt om de hadde kunnet levere bilene til kunder i et tempo som stod i forhold til reservasjonene...

Mr Oizo

Nei det gjorde de aldeles ikke. De 900 tusen er hele F serien samlet. Greit å komme med korrekte fakta når man først kommer med noe.

jokr

Nesten riktig på sisteman der også, inkluderer ikke F-650 og F-750. Den som står for mesteparten her er vel F-150.
http://fordauthority.com/fmc/ford-motor-company-sales-numbers/ford-sales-numbers/ford-f-series-sales-numbers/
F-150 er vel i tillegg om jeg ikke husker feil verdens mest solgte bil? Til tross for at de fleste mener det er den goda gamle bobbla
2018 Nissan Leaf Tekna

Amoss

Sitat fra: Lassi på onsdag 16. mai 2018, klokken 20:41
... så der er nok produksjonskapasiteten allerede skalert til etterspørselen.

Hvordan kan de i så fall ha "fulle lagre av F-150" som det ble hevdet over her?  Om produksjonen var skalert etter etterspørselen burde det ikke være så veldig mye på lager. Tror fortsatt at som bilprodusent er det mer ønskelig å ha ventelister som er klare til å rive til seg bilene så fort de er produsert fremfor å produsere biler til lager/butikk-gulv.

Tenk hvor mange M3 Tesla kunne solgt om de hadde kunnet levere bilene til kunder i et tempo som stod i forhold til reservasjonene...
Model S 85D

Lassi

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 16. mai 2018, klokken 20:48
Nei det gjorde de aldeles ikke. De 900 tusen er hele F serien samlet. Greit å komme med korrekte fakta når man først kommer med noe.

At det var?

Lassi

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. mai 2018, klokken 21:23
... så der er nok produksjonskapasiteten allerede skalert til etterspørselen.

Hvordan kan de i så fall ha "fulle lagre av F-150" som det ble hevdet over her?  Om produksjonen var skalert etter etterspørselen burde det ikke være så veldig mye på lager. Tror fortsatt at som bilprodusent er det mer ønskelig å ha ventelister som er klare til å rive til seg bilene så fort de er produsert fremfor å produsere biler til lager/butikk-gulv.

Amoss

Sitat fra: Lassi på onsdag 16. mai 2018, klokken 22:10
Tror FORD har forstått at om man ikke har et produkt klar til å ta med ut av butikken når man ønsker så går salget til noen andre.

Du må så gjerne tro det, men siden Tesla fortsatt har svært mange reservasjons-holdere over 2 år etter lanseringen så tror jeg ikke av det er flere som går til "noen andre" enn at Tesla takler det helt greit, og bedre enn om de skulle ventet til de hadde ett par-tre hundre tusen biler på lager for å selge før de presenterte bilen for kundene.
Model S 85D

geear

Har ikke Ford omtrent ti ganger så mye gjeld som Tesla også da? Og var i praksis konk for ti år siden..

Lassi

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. mai 2018, klokken 22:36
Sitat fra: Lassi på onsdag 16. mai 2018, klokken 22:10
Tror FORD har forstått at om man ikke har et produkt klar til å ta med ut av butikken når man ønsker så går salget til noen andre.

Du må så gjerne tro det, men siden Tesla fortsatt har svært mange reservasjons-holdere over 2 år etter lanseringen så tror jeg ikke av det er flere som går til "noen andre" enn at Tesla takler det helt greit, og bedre enn om de skulle ventet til de hadde ett par-tre hundre tusen biler på lager for å selge før de presenterte bilen for kundene.

De skal såklart ikke ha et lager tilsvarende forventet salg i det øyeblikk de åpner butikken.

De taper garantert salg hver dag i de markedene det ikke er åpnet for bestilling.

Amoss

Sitat fra: Lassi på fredag 18. mai 2018, klokken 19:12
De skal såklart ikke ha et lager tilsvarende forventet salg i det øyeblikk de åpner butikken.

De taper garantert salg hver dag i de markedene det ikke er åpnet for bestilling.

Flott, da er vi enige om at det er helt greit å ha ventelister med kunder som ønsker å kjøpe bilen før den er produsert. :=)

Men joda, også greit å kunne ha noen ferdige biler å levere på dagen til nye kunder/interessenter, men ikke "fulle lagre" - i alle fall ikke så fulle som i den sammenheng det ble trukket frem indikerer at en par/tre ukers/måneds eller så produksjonsstopp ikke hadde noen betydning.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: model3citizen på søndag 13. mai 2018, klokken 20:13
Er vi klare til å kalle lanseringen av Model 3 den mest mislykkede i bilhistorien enda?

Hvorfor? Den har en venteliste på flere hundre tusen kunder, og produksjonshastigheten øker eksponentielt samtidig som den banker andre elbilprodusenter ned i støvlene. Når du både har ufattelig mange på venteliste og en produksjonstakt som stadig øker, hvordan kan du kalle det mislykket?

Ikke minst når de som har fått bilen sin er strålende fornøyde og lovpriser den.

Counterpointer

Nå har den endelig begynt å stige igjen [emoji1360]

Kommer vel en ny tilbakegang når de stenger linja for å klargjøre for awd/p i juni.
Blir spennende å se om de da klarer å fortsette å øke volum med flere varianter på linja.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. mai 2018, klokken 10:11
Kommer vel en ny tilbakegang når de stenger linja for å klargjøre for awd/p i juni.
Så vidt jeg har forstått så skal det også(?) være en produksjonsstans nå i mai - 6 dager mener jeg at ble nevnt. Om det da trengs en ny stopp i Juni eller ei vet jeg ikke noe om.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. mai 2018, klokken 10:42
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. mai 2018, klokken 10:11
Så vidt jeg har forstått så skal det også(?) være en produksjonsstans nå i mai - 6 dager mener jeg at ble nevnt. Om det da trengs en ny stopp i Juni eller ei vet jeg ikke noe om.
Mulig jeg blandet de to

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA