Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon av Audi e-tron

Startet av FierceViking, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:27

« forrige - neste »

FierceViking

Hei

Jeg har en Kia Soul EV som ble kjøpt brukt i november i fjor. Dette er den første utgaven som kom til Norge (reg november 2014).
Utover våren og sommeren har jeg fått problemer med at laderen (altså veggladeren) plutselig er død når jeg kommer ut på morgenen og skal på jobb, noe som resulterer i at jeg må innom en hurtiglader for å komme meg på jobb.

Jeg klarer ikke se noe mønster i når dette skjer, men nå har det skjedd 2 ganger på rad, og det kan virke som om laderen mister strømmen kort tid etter jeg har plugga i bilen (basert på antall %/tilgjengelige km). Det har kanskje skjedd 5-6 ganger siden jeg først opplevde det i mars.

Men, det som er så rart:
Sikringene i sikringsskapet er ikke gått, ei heller sikringen i laderen.
Borettslaget mitt satt opp nye hovedsikringer, 16A-kurser og B-vern når jeg kjøpte elbilen, og foreløpig er det kun jeg som er koblet på det skapet.
Det er også seriemåler på hver kurs, og den er også svart. For å få tilbake strømmen må jeg ta hovedsikringen, og slå den på igjen. Da våkner både seriemåler og laderen til liv igjen.

Kan det være B-vernet som slår ut? Det har ingen indikator (som jeg kan se ihvertfall) på om det er utløst.
Jeg har en lader fra Elbilhjelpen ("7,4 kW Semiportabel Type 1 Stasjon 5m Kwt" - den er borte fra sidene deres).

Noen som har noen tips om hvor jeg kan begynne å feilsøke? Kontakte elektrikeren som kobla opp skapet? Leverandøren av laderen? Kia?

På forhånd takk  :D
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

Usikker

Vet du om det er noe form for sikring i den seriemåleren ?
Tenkte på varme / overbelastning etc. ?  Typebetegnelse ?
--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

_OE_

Sitat fra: FierceViking på onsdag 30. august 2017, klokken 12:58
Hei

Jeg har en Kia Soul EV som ble kjøpt brukt i november i fjor. Dette er den første utgaven som kom til Norge (reg november 2014).
Utover våren og sommeren har jeg fått problemer med at laderen (altså veggladeren) plutselig er død når jeg kommer ut på morgenen og skal på jobb, noe som resulterer i at jeg må innom en hurtiglader for å komme meg på jobb.

Jeg klarer ikke se noe mønster i når dette skjer, men nå har det skjedd 2 ganger på rad, og det kan virke som om laderen mister strømmen kort tid etter jeg har plugga i bilen (basert på antall %/tilgjengelige km). Det har kanskje skjedd 5-6 ganger siden jeg først opplevde det i mars.

Men, det som er så rart:
Sikringene i sikringsskapet er ikke gått, ei heller sikringen i laderen.
Borettslaget mitt satt opp nye hovedsikringer, 16A-kurser og B-vern når jeg kjøpte elbilen, og foreløpig er det kun jeg som er koblet på det skapet.
Det er også seriemåler på hver kurs, og den er også svart. For å få tilbake strømmen må jeg ta hovedsikringen, og slå den på igjen. Da våkner både seriemåler og laderen til liv igjen.

Kan det være B-vernet som slår ut? Det har ingen indikator (som jeg kan se ihvertfall) på om det er utløst.
Jeg har en lader fra Elbilhjelpen ("7,4 kW Semiportabel Type 1 Stasjon 5m Kwt" - den er borte fra sidene deres).

Noen som har noen tips om hvor jeg kan begynne å feilsøke? Kontakte elektrikeren som kobla opp skapet? Leverandøren av laderen? Kia?

På forhånd takk  :D
Hva mener du... Hovedsikringen for hele skapet eller "din" kurssikring? Og er ladestasjoner stillt inn til 16A?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


FierceViking

Laderen står på 16A. Hovedsikringen for hele skapet [emoji4]

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

Stig-Arne

Tipper defekt OBC jeg. Ta en tur til verksted å forklar problemet  [emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


_OE_

Sitat fra: FierceViking på onsdag 30. august 2017, klokken 16:45
Laderen står på 16A. Hovedsikringen for hele skapet [emoji4]

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Når dette skjer må du få målt i skapet om det er spenning på 'din" sikring... Sjekk oxo' flagget" på hovedsikringen.... Er den stillt inn feil kan den løse ut før 16A sikringen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Usikker

Hvis seriemåleren er "svart" har den ikke strøm... og før dette er det en hovedsikring som du må slå av og på for at den skal våkne igjen ??
Er dette en vanlig automat vippesikring som ligner på denne typen ?
http://www.clasohlson.com/no/Automatsikring-2-pol,-20-A-treg/36-3078

--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

FierceViking

#7
Sitat fra: Usikker på onsdag 30. august 2017, klokken 17:37
Hvis seriemåleren er "svart" har den ikke strøm... og før dette er det en hovedsikring som du må slå av og på for at den skal våkne igjen ??
Er dette en vanlig automat vippesikring som ligner på denne typen ?
http://www.clasohlson.com/no/Automatsikring-2-pol,-20-A-treg/36-3078

Nei, det er to sikringer (?) per kurs i skapet som er dedikert for elbiler. Den ene ser ca slik ut:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/jordfeilbryter/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a

Og så er det en "vanlig" jordefeilautomat på 16A i tillegg.

Jeg testa i går å skru ned effekten på laderen til 10A, og ble stående noen minutter å følge med. Bilen ladet, så jeg gikk hjem. Når jeg kom ut i morges var batteriet fulladet, men strømmen var igjen borte.
Ingen av sikringen har gått (ingen flagg eller brytere som er vippet ned), men seriemåleren er gått i svart i tillegg til at laderen på veggen er død. Derfor mistenker jeg at det kanskje kan være noe gærnt med opplegget som elektrikern har satt opp...?
De sikringene som er i selve laderen (denne kom med både jordfeilautomat og type b-vern innebygd i laderen også) var heller ikke gått.

Snakka litt med vaktmesteren i går, han skulle ringe elektrofirmaet i dag å høre. Det er jo ikke holdbart at det skal være sånn, men jeg synes det er merkelig at dette plutselig nå er blitt et problem - og at problemet kun er sporadisk?
Skal ringe Kia å høre også, om de kjenner til andre tilfeller og vet hva det kan være.

(Edit: Jeg kan forøvrig nevne at det ikke har vært noe problem å lade når jeg er på jobb; da parkerer jeg ved en offentlig ladestasjon og bilen er fulladet når jeg skal hjem.)
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

_OE_

Jordfeil brytere i serie høres ikke bra ut

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Det jeg stusser mest på er at ingen av sikringene dine er slått ut dvs. brytern er vippa over.
Enten så er det en intern dårlig kontakt i sikringen før seriemåleren din eller så er det selve seriemåleren.
Selv om du kobler vekk ladestasjon din så skal seriemåleren være aktiv i den forstand at den har jo spenning men måler bare ikke noe strømtrekk (telleverket teller ikke)
--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

FierceViking

Da har firmaet som satte opp det mye skapet vært her å sett. Det viste seg at noen ledninger internt i skapet ikke var festet skikkelig... Noe som kunne medført kortslutning, iflg elektrikeren som var her. Han var flau og beklager fælt... Da var det verken feil på bil eller lader, med andre ord.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

_OE_

Så bra da løste saken seg

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA