Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

tomrh

Starter en tråd om de faktiske spesifikasjonene til nye Leaf. Hva vet vi allerede?

Her er lekkasjer om amerikanske utstyrsversjoner fanget opp av CleanTechnica:
https://cleantechnica.com/2017/08/11/specs-2018-nissan-leaf-leaked/

Ser ut som om batteriet blir 40 kWh, dreiemomentet blir 320 Nm, antall hk blir 147 og baksetet fortsatt like bredt som før (50").
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sammenlignet innvendige dimensjoner for eksisterende Leaf, de er like. (Se f.eks. her: https://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/versions-specs/ og sml med cleantechnica-artikkelen). Ser ikke ut til at bilen blir noe større inni ihvertfall. Wheelbase er også fortsatt 106,3".

Bilen beholder samme størrelse ser det ut som?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

daktari

Jeg ville tro at bagasjerommet tillater mer last pga. baklukens utforming.

En joker i så måte er batteripakkens utforming. Hvis 2018 Leaf er en videreføring av dagens Leaf-plattform, er det realistisk å få til 60 kWh uten å stjele fra bagasjerommet? Vi snakker da om 2,5 ganger økning av energitettheten fra originalen.

Knut Røe

Veldig / ekstremt realistisk.
Det er cirka 2 år siden Nissan viste frem 60 kwh i 2013 Leaf batterikasse. http://www.greencarreports.com/news/1100775_nissans-60-kwh-200-mile-battery-pack-what-we-know-so-far

De kunne bygget det den gang men det ville ikke blitt til riktig pris for deres kunder.

knut3448

Sitat fra: daktari på onsdag 30. august 2017, klokken 15:29
Jeg ville tro at bagasjerommet tillater mer last pga. baklukens utforming.

En joker i så måte er batteripakkens utforming. Hvis 2018 Leaf er en videreføring av dagens Leaf-plattform, er det realistisk å få til 60 kWh uten å stjele fra bagasjerommet? Vi snakker da om 2,5 ganger økning av energitettheten fra originalen.

Det var nevnt i tråden "litt nytt om neste gen Leaf" at Leaf ikke nødvendigvis trenger 60kWh for å greie 320km+, den kan greie det med 50kWh. Og det er ikke helt utenkelig at Leaf gir seg på 50kWh, et signal på dette kan være LG sin fabrikk i Polen. Det har vært sagt at den skal lage batteripakker til 100.000 biler med rekkevidde på 200miles. Samtidig ser jeg det angis at fabrikken skal produsere 5gWh, det betyr 100.000 batteripakker á 50kWh. Bare spekulasjon dette altså, men ikke utenkelig.

De største cellene fra Nissan sin fabrikk er 52Ah, godt mulig at de allerede har noen større nå. 52Ah*3,75V*192 gir 37,5kWh brutto. Forhåpentligvis greier de å putte 55Ah celler i batteripakka så man får 40kWh brutto. Det blir vanskelig/dyrt å få 60kWh ut av 192 celler. Opel A-e har antakelig minimum 60Ah celler (60Ah*3,75V*288=~64kWh), Levert av LG. Leaf trenger 83Ah fra LG for å få en 60kWh pakke med 192 celler, dette høres vanskelig/dyrt ut. En 50kWh pakke trenger celler på opp mot 70Ah, det høres dyrt nok ut det.

tomrh

#5
Ang vekt.

Ser at gvwr eller totalvekt er oppgitt til 2020 kg. Hvilken utstyrsmodell dette gjelder er ikke oppgitt, men anta at det er S-trim. Søk på nettet viser at nåværende Leaf S-trim har gvwr på 4277 lbs eller 1940 kg. Er det SV eller SL som er lekket specs for, så har nåværende modeller en totalvekt på 1963 kg.

Dette betyr at nye Leaf er enten 80 kg eller 57 kg tyngre enn eksisterende modell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Vi har vel ingen faktiske spesifikasjoner.
Nissan har antyda 60kwh i enkelte sammenhenger, men det er lenge sida, og det var antydninger.
Enkelte artikler mener at Kazuo Yajima som er direktør for EV Engineering, bekrefta 60kwt under EVS29 som var i Montreal i juni i fjor: http://insideevs.com/nissan-exec-confirms-60-kwh-leaf-is-coming-wont-say-when-wvideo/

  • 60kwt er antydninger fra Nissan. Mediene sier det er bekrefta av nøkkelperson.
  • 40kwt framstår som rykter som enkelte legger fram uten begrunnelse. Jeg finner ikke info fra Autobytel som enkelte referer til.
Man skal ikke ta det særlig høytidelig når Nissan har visjoner om hva som skal komme i framtida, så ryktene om 40kwt er vel like pålitelige som noe annet.  Ellers har det stadig vært profeter som har lagt ut videoer av ulike bilmodeller som de mener er neste  Leaf.

Acustica

En ting er sikkert. Slipper Nissan en bil som ser ok ut og har 60 kwh til en pris rundt 300 tusen så bestiller jeg fort den foran i3.

tomrh

Enig med Trekkoppbil, vi har jo den andre 60-siders ryktetråden for spekulasjoner. Jeg tenkte denne tråden kunne dreie seg om faktiske specs og gikk ut fra at det lekkede materialet jeg lenket til er autentisk, bare uheldigvis avfotografert og spredt av noen som ikke skulle se det. Det blir nok mer action i denne tråden om noen dager.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sjulimann

Hvor er det man kan reservere når de starter med reservasjonene? Blir det gjennom nissan.no? Må jo vite hvor jeg skal følge med så jeg kan være tidlig ute  :P
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

Agmuns

Sitat fra: Sjulimann på fredag 01. september 2017, klokken 07:44
Hvor er det man kan reservere når de starter med reservasjonene? Blir det gjennom nissan.no? Må jo vite hvor jeg skal følge med så jeg kan være tidlig ute  :P
De har allerede startet med en form for reservasjon hos Birger N. Haug. For kanskje en måned siden fikk jeg mail fra en selger som lurte på om jeg var interessert i å reservere for 10k.

havardr

Sikkert litt tidlig, men noen som har tanker om pris? Har noen eventuelt fått forespeilet en i disse "forhåndsbestillings"-tider?

DannyRS

Min forhandler sa at priser ville være klare 25. september.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

'14 Nissan Leaf Acenta

...

Tipper at de tar en Tesla, og tilbyr både Leaf 40 og Leaf 60.

Det blir nok uansett minst 40, om man tar batteripakka til Zoe. e-Golf mfl med i betraktningen.

Hansi

#14
Sitat fra: nix på lørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Tipper at de tar en Tesla, og tilbyr både Leaf 40 og Leaf 60.

Det blir nok uansett minst 40, om man tar batteripakka til Zoe. e-Golf mfl med i betraktningen.

Håper det.

Rimelig innstegsmodell på 30 som i dag, 40-45 som mellom-modell og 60 som topp-modell hadde vært perfekt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA