Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#45
Sitat fra: gigafactory på onsdag 06. september 2017, klokken 08:44
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35250.msg608919.html#msg608919
"The new Nissan LEAF goes on sale Oct. 2 in Japan. The model is slated for deliveries in January in the U.S., Canada and Europe. It will be sold in more than 60 markets worldwide."

Men har også sett det vært skrevet "første halvår 2018" i pressen. Er det noe som ble sagt på presentasjonen eller noe?

I intervjuet Christina har med Marina Bakum sier Marina levering til kunder i februar og at 60 kWt kommer i slutten av 2018.

https://www.facebook.com/Elbilforeningen/?fref=ts
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En ting som  skuffer meg er at på Nissan.no kun skryter av den urealistiske NEDC rekkevidden og ingen opplysning om WLTP rekkevidde slik de er forpliktet til å gjøre fra September 2017 for alle modeler med ny typegodkjennelse.

En elbilist bør etterhvert få opplyt hva de kan forvente seg hver dag de setter seg inn i bilen, og ikke en rekkevidde som nesten bare oppnås en gang i blant i nedoverbakke med hjemlengsel på tørr vei og 20grader.

Yngve

Noen som har sett noe om taklast?

oprytz

Ny på dette med elbil, men har noen hørt noe om aktiv kjøling/varming av batteripakken? Er det noe å tenke på?

tomrh

Sitat fra: oprytz på torsdag 07. september 2017, klokken 17:03
Ny på dette med elbil, men har noen hørt noe om aktiv kjøling/varming av batteripakken? Er det noe å tenke på?
Det var det før når det gjaldt hurtiglading. For Nissan valgte passiv kjøling (med luft) mens andre produsenter f.eks. brukte aktiv kjøling m/AC. Dette gjorde at Leaf sitt batteri ble raskere varmt, og ladehastigheten måtte skrus ned pga. batteriets varmefølsomhet. F.eks. vår '12 i-MiEV bruker AC og lader med ~40 kW hele veien til 65-70% før den dropper, mens vår '12 Leaf dropper raskt ned under 30 kW etter få minutter.

Dette har endret seg med batterikjemien på 30 kWh, som er mye mindre varmefølsomt. Regner med det samme gjelder 40 kWh modellen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Det skrives i diverse artikler at nye Leaf er blitt mer aerodynamisk. Cd er oppgitt til 0,28. Det var den før også, men var vel en overdrivelse - gamle Leaf har blitt målt til 0,32. Så når de nå oppgir 0,28 så faktisk mener de det? :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

oprytz

Sitat fra: tomrh på fredag 08. september 2017, klokken 08:08
Sitat fra: oprytz på torsdag 07. september 2017, klokken 17:03
Ny på dette med elbil, men har noen hørt noe om aktiv kjøling/varming av batteripakken? Er det noe å tenke på?
Det var det før når det gjaldt hurtiglading. For Nissan valgte passiv kjøling (med luft) mens andre produsenter f.eks. brukte aktiv kjøling m/AC. Dette gjorde at Leaf sitt batteri ble raskere varmt, og ladehastigheten måtte skrus ned pga. batteriets varmefølsomhet. F.eks. vår '12 i-MiEV bruker AC og lader med ~40 kW hele veien til 65-70% før den dropper, mens vår '12 Leaf dropper raskt ned under 30 kW etter få minutter.

Dette har endret seg med batterikjemien på 30 kWh, som er mye mindre varmefølsomt. Regner med det samme gjelder 40 kWh modellen.

Takk for svaret tomrh!

Bondeknøl

Fordelen med at den kan ta imot 150kw/t må jo være at den i det minste kan ta imot full effekt fra de nåværende laderne når det er kaldt på vinteren? Det gjør ikke min Leaf nå og det er litt frustrerende å se hvor tregt det går å hurtiglader når det er kaldt fordi ikke bilen kan ta imot all strømmen hurtigladeren har tilgjengelig.

pers1

#53
Må si jeg liker den nye Leafen, men kommer litt kort på lading - nå som bl.a Fortum kommer med 100KW ladere

Så det er synd at iflg. Nissan sin Norske spec. Har max hurtiglading 50KW
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

bno

Når ting har fått sunket litt inn så er jeg skuffet. Leaf 2 fremstår som en "avansert" facelift til en for høy pris. Jeg tror det blir gjennomskuet. Kan ikke ha brukt mye tid på dette produktet. Jeg kommer ikke til å kjøpe den. Kona next (bilen altså).
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

sylwester

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 08. september 2017, klokken 09:43
Fordelen med at den kan ta imot 150kw/t må jo være at den i det minste kan ta imot full effekt fra de nåværende laderne når det er kaldt på vinteren? Det gjør ikke min Leaf nå og det er litt frustrerende å se hvor tregt det går å hurtiglader når det er kaldt fordi ikke bilen kan ta imot all strømmen hurtigladeren har tilgjengelig.

Grunnen til at det går tregt er pga av at batteriet er kaldt. En 150kW-lader vil lade full pupp der 50kW lader full pupp, mellom 20-60% og middels temperatur. Utenfor det område så vil du ikke merke forskjell på  om du har 50 eller 150 fordi reduksjonen er for å ikke ødelegge batteriet og uavhengig av ladefarten til ladestasjonen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pneg

Det sies at det kommer påfyll med noe mer konkret info til forhandlere om Launch Edition og kanskje noe om E+ mandag/tirsdag til uken? hadde vært topp om det kom litt mere info. Er bla. a spent på lydanlegg.

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

hemi

Reduksjonen av lading er kjemisk, ikke elektronisk begrenset, kaldt batteri, lader sakte.

hma

I følge informasjons/prislisten til Nissan skal nye Leaf komme med Type2-kabel (AC-lading med støtte for 3-fase).
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf


På alle bildene jeg har kommet over som viser ladeporten, er det Type1-ladeport (AC-lading med støtte for 1-fase).



Noen som vet hva som blir levert?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Knut Røe

Det er ingenting som tyder på att leaf 2 får 3 fas lading. Les det du limer inn over her grundig.
I Europa er det sagt at den kommer med type 2 kontakt 32a 1-fas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA