Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Permanent ladeløsning via CEE kontakt (1 FAS)

Startet av Troald, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 01:14

« forrige - neste »

Troald

Nedenstående sakset fra Bilnorge i dag. Bra at Ford kommer etter, satser på at dette ikke bare gjelder USA

Notiser:

Ladbart fra Ford
Ford i USA planlegger å lansere 13 elektrifiserte modeller de neste fem årene, med vekt på hybrider og ladehybrider. Programmet inkluderer også hybrider av Mustang og F-150, sistnevnte USAs mest kjøpte bilmodell gjennom flere tiår. Ford mener at hybrider, ladbare hybrider og elbiler vil spille en sentral rolle i utviklingen av selvkjørende biler. I meldingen fra Automotive News sies intet om Fords elektriske planer i Europa.
30-08-2017 // 07:44

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Lars C. Krogenæs

En ting har historien lært oss:

Ford er overhode ikke til å stole på. At de "grønnvasker" sin skitne virksomhet ved å fortelle at de en gang i fremtiden skal lage hybrider og plugginn hybrider er lite imponerende. Her ligger de 20-25 år bak konkurrentene.

Ford er nok den bilprodusenten som sliter mest med å omstille seg, og har havnet langt bak konkurrentene når det gjelder å beherske strøm. Har selv Ford S-max og har smertelig erfart at de sliter med å få til et fungerende 12v anlegg på bilen, så Ford og elektrisk hører ikke sammen.

Lars

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Troald

Ikke uenig med deg vedr Fords historie, men skal vi gi de en sjanse nå? De har også inngått en JV med det kinesiske selskapet Zotye. Dette selskapet produserer kun elektriske biler og åpner nå opp for en ny elbil sammen med Ford på det kinesiske markedet.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Espen Hugaas Andersen

Ford må produsere elbiler for det Kinesiske markedet for å få lov til å selge fossilbilene sine der.

Jeg tror Ford er konkurs om få år. De har presset økonomi, så det virker ikke som de vil klare å henge på konkurrentene.

De 13 "elektrifiserte" modellene er trolig noe sånt som 1-2 elbiler, 4-5 ladehybrider og 6-8 vanlige hybrider. Når dette er alt de planlegger frem til ca 2022, så er det ganske svakt. F.eks VAG har allerede flere elektrifiserte modeller, og planlegger 30 nye frem til 2025.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Ford går elektrisk ? Jeg har sagt det før, folk har humor  ;D Mitt tips er at Ford blir " sammenslått" med GM
før vi skriver 2025.  De store globale fondene  styrer begge og når aksjeutbyttene truer med å tørke opp blir det nok skrapt inn til beinet for å få ut det som går ..

knut.aulie

Ikke glem at Ford kjøpte Think og la det ned.

Virker som de store bilprodusentene nå har sendt rundt en kopi av en plan til hverandre som handler mest om hybrid og litt om el fordi de ikke klarer å omstille seg fort nok.

Mye prat og lite handling.

Når en ser hva små nye produsenter får til så er det stusselig at de store ikke gjør noe.

cra

Sett i elbilsammenheng kan (og kanskje vil?) Ford gå konk for min del.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Agmuns

At Ford skal gå konkurs blir en for useriøs diskusjon for meg. Det folk må huske på er et flaskehalsen er batteriproduksjon og det er naturlig at bilprodusentene finner ut av hvordan de skal løse det problemet før de går all in på å erstatte vanlige biler med elbiler. Ford påstår selv at de bruker mye tid (og penger) på å styrke sin posisjon med batteriforskning og -utvikling.

Men mtp at Ford har en OneFord-strategi (samme modell skal selges over hele verden), så kommer nok disse bilene til Norge/Europa også. Spørsmålet er om nordmenn vil ha hybrider i stedet for rene elbiler når disse bilene kommer. Ford har tross alt en hybrid i Norge i dag som ingen vil ha.

For øvrig har de tidligere blitt sitert på at de 13 bilmodellene inkluderer helelektriske modeller og at planen er at nær halvparten av modellene de tilbyr skal være hel- eller delelektriske. Tiden vil vise om det er nok en Focus med bagasjerommet fullt av batterier, en ny ubrukelig hybrid-Mondeo eller en helt ny elbilplattform.

doldis1

 
SitatDet folk må huske på er et flaskehalsen er batteriproduksjon og det er naturlig at bilprodusentene finner ut av hvordan de skal løse det problemet før de går all in på å erstatte vanlige biler med elbiler.

Ha,ha, det må de gjerne gjøre! Det folk egentlig bør huske på er alle disse store bilforetakenes UVILJE mot
å utvikle og å produsere elbiler...
De har skyndet seg så sakte at toget trolig allerede har gått for mange av de, og i den gruppen finner vi
trolig Ford også..
Ja, tillgang til batterier er en flaskehals, ha det i bakhodet neste gang en bilprodusent går ut i media og
annonserer nye, kommende elbilmodeller uten å ha tilgang til batterier!
Det er alle latterligheters mor å tro at man i dagens situasjon kan kjøpe billige li/ion celler som hyllevare...

Mobileum

@Doldis: Det er etter hvert ikke mange bilfabrikanter som overlever dine spådommer. Tysk bilindustri må rydde styrerommene innen kort tid, og amerikanerne har tydeligvis ingen muligheter de heller. Engelskmenn? Neppe. Hvem skal da produsere de 100-ish millioner biler som selges hvert år? Tesla og Nissan? Good luck!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA