Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Daniel Freitag, mandag 23. oktober 2017, klokken 16:56

« forrige - neste »

Daniel Freitag

Hei.
Jeg skal ut å prøvekjøre Zoe denne uken å kommer trolig til å handle.
Kona skal bruke denne til pendling 87km en vei.
Og skal lade I all hovedsak gratis på jobben.
Vi bor i Hedmark og her kryper det ofte under -20 grader. Mye elg langs veien så ekstralys skal også monteres om dette lar seg gjøre.
Så på vinterstid må bilen også lades hjemme.
Så mitt spm er:
Ladestasjon hjemme + ladebøtte eller velge bort ladestasjonen og heller velge klumpen fra Zaptec?

Begrunn svaret.

HCO

Ladestasjon uten tvil, iallefall dersom du har IT-nett (ettersom du da får med trafo). På 10A tar Zoe imot pluss/minus 1,2kW, mens på 16A får du over 3. Dessuten er ladestasjon mye enklere å forholde seg til. Jeg kjøpte en brukt "bøtte" i tillegg, men den bruker jeg kun når jeg er på fjellet. Som er alt for sjelden.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

HCO

Hva mener du med "lade gratis på jobb", forresten? Schuko? I så fall får du kanskje 10kWh inn på batteriet i løpet av en arbeidsdag (1,2kW * 8 timer). Du sparer altså mindre enn 10 kroner pr. dag i forhold til å lade hjemme, og får bare 25% påfyll (dersom det er Zoe 41kWh vi snakker om).

Jeg er ikke veldig rik, men jeg gidder ikke styre med en 12kg slepbar ladebøtte 2 ganger om dagen for å spare 9 kroner.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Daniel Freitag

Kom kanskje feil ut, handler ikke om pengene.   Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader. Så bilen må lades på jobben så den 13kilos klumpen må håndteres.. Hehe. Eller er det noen med andre erfaringer?

Måkemannen

Sitat fra: Daniel Freitag på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:12
Kom kanskje feil ut, handler ikke om pengene.   Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader. Så bilen må lades på jobben så den 13kilos klumpen må håndteres.. Hehe. Eller er det noen med andre erfaringer?
Det er kun IT nett på jobb?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Daniel Freitag

Vi snakker om 40kw ja.
Kun IT på jobb og hjemme.

Speeder

Sitat fra: Daniel Freitag på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:12
Kom kanskje feil ut, handler ikke om pengene.   Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader. Så bilen må lades på jobben så den 13kilos klumpen må håndteres.. Hehe. Eller er det noen med andre erfaringer?
16 mil bør gå greit med en 40kwh? Hvis du ikke skal dundre av gårde på motorveien sørover?
Zoe 43kW

HCO

Sitat fra: Daniel Freitag på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:12Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader.

Du må gjerne nekte for det, men vi har nå kjørt snart 30.000 km med vår 240, og har fått oss litt erfaring. Riktignok ikke i -25, men det har vært noen kalde dager her i Oslo-området også, samt at vi har brukt bilen både til Numedal og Hurdal på kalde dager.

Det høyeste strømforbruket jeg noen gang har målt, var ca. 23kWh/100km. Med 23,3kWh batteri (netto) betyr det rekkevidde på ganske nøyaktig 10 mil. Om man ganger opp det med batteristørrelsen på Zoe 400, som er 41kWh, blir det ca. 18 mil.

På sommeren klarer vi greit 18 mil med Eco og 15 mil uten. For Zoe 400 vil det bli noe sånt som 31 og 26 mil under samme forutsetninger.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

AppleKnocker

Sitat fra: Daniel Freitag på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:12
Kom kanskje feil ut, handler ikke om pengene.   Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader. Så bilen må lades på jobben så den 13kilos klumpen må håndteres.. Hehe. Eller er det noen med andre erfaringer?
Du kan nekte til du bli blå :laugh:

Jeg har kjørt nesten 24 mil i 24 minus fra Drøbak til Geilo*. Det er 800 meter netto stigning. Fulgte fartsgrensene, men kjørte  fornuftig med snittfart på ca 60 km/t.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32598.msg559454.html#msg559454

ZOE har batterivarmer som som gjør at du kan starte turen med en batteritemperatur på +15 selv om det er kuldegrader. Det gir deg en del ekstra mil vinterstid.

16 mil klarer du fint uansett.

* Det skal sies at jeg måtte fylle på 2 kw for å gjennomføre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Daniel Freitag

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:58
Sitat fra: Daniel Freitag på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:12
Kom kanskje feil ut, handler ikke om pengene.   Men jeg nekter å tro at jeg får 16mil rekkevidde i - 25 grader. Så bilen må lades på jobben så den 13kilos klumpen må håndteres.. Hehe. Eller er det noen med andre erfaringer?
Du kan nekte til du bli blå :laugh:

Jeg har kjørt nesten 24 mil i 24 minus fra Drøbak til Geilo*. Det er 800 meter netto stigning. Fulgte fartsgrensene, men kjørte  fornuftig med snittfart på ca 60 km/t.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32598.msg559454.html#msg559454

ZOE har batterivarmer som som gjør at du kan starte turen med en batteritemperatur på +15 selv om det er kuldegrader. Det gir deg en del ekstra mil vinterstid.

16 mil klarer du fint uansett.

* Det skal sies at jeg måtte fylle på 2 kw for å gjennomføre.

Hehe. Se her ja. Derfor jeg spørr!
Men da blir det ladestasjon og bøtte for vår del

THE

Gamle Q210 tror jeg skal klare 8 mil i minus 25. 11 mil i minus 15 er i alle fall oppnåelig uten store grep. Da starter jeg med forvarmet bil om morgenen, og bilen står 8 timer og kjøler seg ned i løpet av arbeidsdagen før retur. Totalt 98 km kjøring, og ca 10-15% rest på batteriet når jeg kommer hjem. Dette er på vanlig norsk landevei med max 80 km/t. Snittfart er vel rundt 55-60 km/t.

ZE40 vil ha omtrent dobbel rekkevidde, så jeg tror at 16 mil i minus 25 skal gå så lenge det ikke er snakk om motorvei, og du kan med fordel velge 15" vinterhjul for å tyne ut litt mer rekkevidde.

Når det gjelder lading så ville jeg valgt 16A Zapcharger (Den nye C1-modellen). I alle fall hvis det er tilgjengelig enten  minst 16A type 2 ladestasjon på jobb eller 16A på industristikk. Da vil du kunne lade med 16A både hjemme og på jobb, og vil få drøyt 50% påfyll på batteriet i løpet av en arbeidsdag. Hvis hun uansett skal lade på jobb, så må du ha en løsning med innebygd trafo, og det er kun nye Zapcharger Portable som gir deg høyere ladestrøm enn 10A.

I løpet av en arbeidsdag (8 timer) så vil man uansett ikke lade nok til å kjøre t/r jobb uten å lade hjemme i tillegg. Dvs. på sommeren så kan det holde akkurat med de ca 24 kWt påfyll hun får på jobb for å kjøre t/r, men da er det ikke noe energi igjen på bilen til kjøring på ettermiddagen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sitat fra: THE på onsdag 30. august 2017, klokken 07:51
Gamle Q210 tror jeg skal klare 8 mil i minus 25. 11 mil i minus 15 er i alle fall oppnåelig uten store grep. Da starter jeg med forvarmet bil om morgenen, og bilen står 8 timer og kjøler seg ned i løpet av arbeidsdagen før retur. Totalt 98 km kjøring, og ca 10-15% rest på batteriet når jeg kommer hjem. Dette er på vanlig norsk landevei med max 80 km/t. Snittfart er vel rundt 55-60 km/t.

ZE40 vil ha omtrent dobbel rekkevidde, så jeg tror at 16 mil i minus 25 skal gå så lenge det ikke er snakk om motorvei, og du kan med fordel velge 15" vinterhjul for å tyne ut litt mer rekkevidde.

Når det gjelder lading så ville jeg valgt 16A Zapcharger (Den nye C1-modellen). I alle fall hvis det er tilgjengelig enten  minst 16A type 2 ladestasjon på jobb eller 16A på industristikk. Da vil du kunne lade med 16A både hjemme og på jobb, og vil få drøyt 50% påfyll på batteriet i løpet av en arbeidsdag. Hvis hun uansett skal lade på jobb, så må du ha en løsning med innebygd trafo, og det er kun nye Zapcharger Portable som gir deg høyere ladestrøm enn 10A.

I løpet av en arbeidsdag (8 timer) så vil man uansett ikke lade nok til å kjøre t/r jobb uten å lade hjemme i tillegg. Dvs. på sommeren så kan det holde akkurat med de ca 24 kWt påfyll hun får på jobb for å kjøre t/r, men da er det ikke noe energi igjen på bilen til kjøring på ettermiddagen.
Eldre Zoe har ikke batterivarmer. Det utgjør flere mil forskjell i minus 25☃️
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Q210 har batterivarmer så vidt jeg vet, men ikke R240.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sitat fra: THE på torsdag 31. august 2017, klokken 20:29
Q210 har batterivarmer så vidt jeg vet, men ikke R240.
Har du en kilde til det? Eller har du målt det selv med CANZE?

Renault skrøt jo selv at de lanserte dette med 41kwh batteriet. Men kun på biler som selges i kalde klima. UK har det f.eks ikke.

Jeg har målt at batteriet på nye Zoe når rundt 15 plussgrader ved forvarming selv i mange minusgrader.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 31. august 2017, klokken 20:58
Sitat fra: THE på torsdag 31. august 2017, klokken 20:29
Q210 har batterivarmer så vidt jeg vet, men ikke R240.
Har du en kilde til det? Eller har du målt det selv med CANZE?

Renault skrøt jo selv at de lanserte dette med 41kwh batteriet. Men kun på biler som selges i kalde klima. UK har det f.eks ikke.

Jeg har målt at batteriet på nye Zoe når rundt 15 plussgrader ved forvarming selv i mange minusgrader.

Tror nok jeg husker feil. Q210 har vel væskekjølt batteri, men ikke aktiv oppvarming. På R240 ble det luftkjøling av batteripakke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA