Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utstyrt S75 vs ribbet S75D

Startet av Amex, mandag 23. oktober 2017, klokken 16:54

« forrige - neste »

Amex

Hei!

Søker ekspertråd i vanskelig vurdering. Har bestilt Model 3 på lanseringsdag, med levering sent 2018.

Nåværende bil synger på siste verset, så vurderer derfor brukt Model S i prisklassen opp til 450 000.

- Hva blr jeg prioritere? Km. Stand, Alder?
- Kjøpe av privatperson eller Tesla? Kan Tesla ordne rimelig finansiering?
- Bør jeg strekke taket opp til 500' for å kunne kjøpe D modell? (Fordelaktig mtp verdifall)
- Hva kan tenkes ift verditap framover på en 4 år gammel Tesla?
- Hvordan er batteriet på en eldre bil?
- Hva med garanti ved kjøp av privatperson?
- Mulig med innbytte til Tesla om jeg vil hente ut Model 3?

Hadde satt stor pris på om noen kunne veiledet meg litt i jungelen :)
->Tesla M3 reservert 01.04-16

noGas

Uten tvil, vent på Model 3. For 500k får du en fullspekket model 3 med lenger rekkevidde, nyere tech og garanti. Kjipt å vente, men verdt det.

Knut Røe

Spørsmålet blir vel hva du trenger i daglig bruk.
For veldig mange holder kortrekkeviddebilene, og disse har god tilgjengelighet og er ikke særlig dyre. Mange klarer seg med kortere rekkevidde enn de tror særlig hvis det er lett å koble seg til lader i løpet av dagen.

ludwig_holberg

M3 reservasjon - uten Tesla fra før - gir deg nok plass et stykke tilbake i køen, selv om du reserverte første dag. Husk at alle som hadde S eller X - eller som har kjøpt X eller S siden den gang - kommer foran deg i køen. Men skal du ha S, kjøp heller en helt ny på kampanjerente idag. 574k etter referralrabatt for splitter ny S75, 614k for splitter ny S75D. Da har du helt ny bil, med en laaaaang liste forbedringer siden 2014-2015, lang garantitid, vanvittig lave kapitalkostnader, til en ikke særlig mye høyere pris.

Kito76

Synes ikke det er dårlig kjøp med en brukt Model S til rundt kr 450.000,-. Da kan man velge å vrake 85 eller 85P, 2014-15 som er kjørt rundt 50000-60000 km. Med fortsatt garanti så mangler en Veteran Tesla kun AP og facelift. Model3 med topp utstyr ligger vel rundt kr 450.000,- og ny bil har alltid kraftig verdifall de første årene. Frister selvfølgelig med siste nytt, men nå som man må vente 1-2 år, så går man glipp av mye moro med en Tesla :)

MyMuffin

Ett grunnleggende spørsmål bør kanskje være plassbehovet. En model 3 får vesentlig mindre plass til blant annet barnevogner o.l.

Har du små barn så kan nok model S være ett bedre valg..
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

o.b.lix

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva blr jeg prioritere? Km. Stand, Alder?
Det utstyret du vil ha. Km spiller ingen rolle. Alder ikke viktig.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Kjøpe av privatperson eller Tesla? Kan Tesla ordne rimelig finansiering?
De har hatt en rentekampanje. Men vet ikke om de har biler som passer ditt budsjett
Gunstigere pris å kjøpe av privat og større utvalg.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Bør jeg strekke taket opp til 500' for å kunne kjøpe D modell? (Fordelaktig mtp verdifall)
Ikke pga verdifall, men om du skal bruke bilen på hytta om vinteren er det kjekt. Å kjøpe bil pga hva andre som skal ha bilen din etter deg er gambling og da bør du heller bruke pengene på unibet eller norsk tipping.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva kan tenkes ift verditap framover på en 4 år gammel Tesla?
Ikke veldig stort, da det vil bli flere og flere som ønsker elbil. Men du kommer garantert til å tape penger på bilen, slik vanlige folk gjør med alle biler de skal bruke i hverdagen.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hvordan er batteriet på en eldre bil?
Mye bedre enn det alle trodde. Selv den taxikjørte finske bilen som har gått 400.000 har 93% batterikapasitet igjen. Dessuten har Tesla 8 års garanti med fri km på alle biler på motor, drivverk og batteri. (de første 60kwh har kmbegresning på 320.000 km)

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva med garanti ved kjøp av privatperson?
Se svar over. Gjelder også ved privatkjøp.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Mulig med innbytte til Tesla om jeg vil hente ut Model 3?
Ja. Men som med alle forhandlere, er prisen noe lavere enn om du selger privat.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Har en tidlig 2014 S85 som lånebil. Gikk fra en X P100D. Det som umiddelbart slo meg er at dette fremdeles er en knakende god bil. Tight og god å kjøre, og sprek så det holder.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA