Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av frtan, mandag 23. oktober 2017, klokken 12:52

« forrige - neste »

frtan

Hei,

Kommer til å kjøpe ny Leaf, og havner på en 2015 24kwh Europa importert (Sverige) Acenta variant. Bor i et boretslag og har egen plass i garasje, men vi har påbud om å kjøpe ladestasjon.

Hva er det mest fornuftige valget av ladestasjon? Kan det være noe lurt å kjøpe en stasjon som også kan være noe fremtidsrettet? Eller er det utenkelig?

Setter pris på tilbakemeldinger.

_OE_

Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:34
Hei,

Kommer til å kjøpe ny Leaf, og havner på en 2015 24kwh Europa importert (Sverige) Acenta variant. Bor i et boretslag og har egen plass i garasje, men vi har påbud om å kjøpe ladestasjon.

Hva er det mest fornuftige valget av ladestasjon? Kan det være noe lurt å kjøpe en stasjon som også kan være noe fremtidsrettet? Eller er det utenkelig?

Setter pris på tilbakemeldinger.
Har du kurs fra eget sikringsskap? Eller skal du koble deg inn på felles anlegget?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


frtan

"Lading av EL-bil:
Det er lagt til rette for lading av elbil i garasjene. Kravet er at dersom lading skal skje skal den enkelte bileier ha montert godkjent ladeboks. Den enkelte bileier vil således betale for benyttet ladestrøm da ladeboks er tilkoblet eget sikringsskap med energimåler. Lading i blokka via vanlig stikkontakt er ikke tillatt.

Slik jeg ser andre har det, er det sånn at de har Ladestasjonen ved en egen parkeringsplass. Ladestastasjonen går da med en kabel inn til et felles sikringsskap.


_OE_

Da bør du vel benytte deg av samme "samme" lade box som de andre hvis dette systemet registrer forbruket ditt... Og sikkert bli 20K fattigere... Er vel Zaptec som har det beste systemet med "flatkabel" fra Wago gjennom garasjen med laststyring

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


frtan

20k syns jeg hørtes mye ut. Men han i stryet snakket om rundt 8k + innstalasjon. Kjenner forøvrig en elektriker som kan gjøre jobben.

_OE_

Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:03
20k syns jeg hørtes mye ut. Men han i stryet snakket om rundt 8k + innstalasjon. Kjenner forøvrig en elektriker som kan gjøre jobben.
Uansett må du nok følge systemet som er der... Du får be elektriker se på anlegget og gi deg pris 20A bør være minste kravet...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


frtan

Forhørte meg litt nå. Og forsto det som om det bare var å velge egen boks, så få en elektrikker til å trekke kabel bort til sikringsskapet.

Vil denne funke greit til Leafen?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98905158


_OE_

Dumt å basere seg på box med ledning og type 1 kontakt... Da får du ikke ladet andre biler som Golf osv... Best med kontakt i box en... Da bruker du egen kabel tilhørende biltype.... Du må oxo sjekke om skapet har Type B jordfeil vern... Det skal ikke være lett dette... Uansett forhør deg med elektriker først

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


frtan

Kommer nok kun til å bli brukt av vår bil. Men det kan kanskje være greit for fremtiden.. Men trodde det da uansett var nyere og kanskje raskere løsninger.. Men det står kanskje mer på bilene enn selve ladestasjonene.

En Salto boks som kunne vært aktuell? Har forstått at skapet er 240v 16a.


bob-bob

Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:35
Kommer nok kun til å bli brukt av vår bil. Men det kan kanskje være greit for fremtiden.. Men trodde det da uansett var nyere og kanskje raskere løsninger.. Men det står kanskje mer på bilene enn selve ladestasjonene.

En Salto boks som kunne vært aktuell? Har forstått at skapet er 240v 16a.
Den funker. Må ha 20A kurs til denne . ( Jordfeilbryter type "B" )

_OE_

Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:35
Kommer nok kun til å bli brukt av vår bil. Men det kan kanskje være greit for fremtiden.. Men trodde det da uansett var nyere og kanskje raskere løsninger.. Men det står kanskje mer på bilene enn selve ladestasjonene.

En Salto boks som kunne vært aktuell? Har forstått at skapet er 240v 16a.
Var jeg deg hadde jeg sjekket hva de andre har brukt... Finnes mange typer på markedet...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:35
Kommer nok kun til å bli brukt av vår bil. Men det kan kanskje være greit for fremtiden.. Men trodde det da uansett var nyere og kanskje raskere løsninger.. Men det står kanskje mer på bilene enn selve ladestasjonene.

Ja, det er ganske sannsynlig at din neste bil vil ha type 2 inntak og da er det dumt med ladestasjon med fast type 1 kabel.

Du kan jo ta en titt på den jeg selger:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Med integrert jordfeilbryter type B slipper du å tenke på å installere slikt i skapet. Type 2 uttak betyr at alle typer elbiler kan lades, og den klarer opp til 3-fase 32A kurs.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kangoo

Sender link til en grei ladeboks, der du også kan bestille med strømmåler for å sjekke forbruket opp mot den regningen du vil få fra de som leverer strømmen til ladeboksen. Om du ikke får med Mode3 ladekabel når du kjøper bilen, så kan du også kjøpe en slik kabel hos Elbilhjelpen. Den kabelen bruker du ikke bare til denne ladeboksen, men også på alle offentlige ladere, slik som på parkeringsplassen til IKEA.
Her er link:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Her er link til passende ladekabel, men du kan også få tilsvarende løsning fra Ladespesialisten og andre gode nettbutikker.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32-2


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Sannsynlig er det montert B-vern for hver ladekurs i det store skapet, så du trenger ikke innebygd vern i ladeboksen, men siden dette er et krav i de fleste tilfeller, så leveres også de fleste ladeboksen med B-vern innvendig.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA