Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av frtan, mandag 23. oktober 2017, klokken 12:52

« forrige - neste »

_OE_

Kort sagt sjekk med elektriker før noe lade box blir innkjøpt

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Kangoo

Det er sannsynlig at du bare få utnyttet en-fase og ikke 3-fase fra hovedskapet, så du trenger ikke betale for 3-fase til å lade en LEAF. Den har Type-1 kontakt og kan heller ikke utnytte 3-fase lading, men det er sannsynlig ingen problem med å bruke en 3-fase ladeboks, tilkoblet bare en fase. Du kan sjekke litt nærmere hva som kommer ut av hovedskapet, men det er ganske vanlig å gjøre det slik jeg beskriver.
Lykke til som elbil-eier [emoji3]


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Kangoo

Det er også fordeler med å kjøpe lader med fastmontert Type-1 kontakt for din LEAF. Da har du alltid riktig kabel hengende klar på laderen og trenger ikke være redd for at noen tar din kabel. Du trenger heller ikke ta den med i bilen hver dag for å bruke den på offentlige ladere, men heller ha egen kabel liggende i bilen til slikt bruk. Skulle du senere kjøpe en elbil med Type-2 kontakt så er det ingen problem å få tak i ny kabel med riktig kontakt og bytte den ut med den som fulgte med ladeboksen.
Her er link til en modell som passer bra til å henge foran LEAF'en. Spiralkabelen gjør at det ser ryddig ut, men du kan også velge modeller med annen type kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-10m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

jkirkebo

Sitat fra: Kangoo på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:32
Det er også fordeler med å kjøpe lader med fastmontert Type-1 kontakt for din LEAF. Da har du alltid riktig kabel hengende klar på laderen og trenger ikke være redd for at noen tar din kabel. Du trenger heller ikke ta den med i bilen hver dag for å bruke den på offentlige ladere, men heller ha egen kabel liggende i bilen til slikt bruk. Skulle du senere kjøpe en elbil med Type-2 kontakt så er det ingen problem å få tak i ny kabel med riktig kontakt og bytte den ut med den som fulgte med ladeboksen.

Ja, det går an å bytte men dette krever elektriker og vil derfor koste en god slump. I tillegg er det slettes ikke sikkert at alle elektrikere vil ta en slik jobb, så jeg ville nok gått for utgave uten fast kabel. Vil man ha en kabel hengende i ladestasjonen hele tiden er det bare å kjøpe en som brukes til nettopp det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kangoo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Kangoo på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:32
Det er også fordeler med å kjøpe lader med fastmontert Type-1 kontakt for din LEAF. Da har du alltid riktig kabel hengende klar på laderen og trenger ikke være redd for at noen tar din kabel. Du trenger heller ikke ta den med i bilen hver dag for å bruke den på offentlige ladere, men heller ha egen kabel liggende i bilen til slikt bruk. Skulle du senere kjøpe en elbil med Type-2 kontakt så er det ingen problem å få tak i ny kabel med riktig kontakt og bytte den ut med den som fulgte med ladeboksen.

Ja, det går an å bytte men dette krever elektriker og vil derfor koste en god slump. I tillegg er det slettes ikke sikkert at alle elektrikere vil ta en slik jobb, så jeg ville nok gått for utgave uten fast kabel. Vil man ha en kabel hengende i ladestasjonen hele tiden er det bare å kjøpe en som brukes til nettopp det.

Jeg er nok elektriker av den snille sorten, som er mer opptatt av at den som utfører bytte av kabel vet hva han/hun gjør, enn om personen er utdannet elektriker.

Det er mange som skrur på ting uten å ha peiling, men det er også mange som ikke våger å gjøre de enkleste ting fordi de ikke tror de får det til, så til de som har akkurat passe innsikt, så vil de sannsynlig koble ut sin to-polet sikring i skapet først - så hadde de nok koblet ledningen til bilen for å sjekke at ladeboksen virkelig var strømløs.
Deretter hadde de åpnet boksen og byttet ledningen skrue for skrue, slik at den nye ledningen ble montert nøyaktig likt den som fulgte med boksen - skrudd boksen sammen igjen, satt på sikringen, og lykkelig kjent på den gode mestringsfølelsen :)

Kravene til utdanning for å bytte en bevegelig ledning på elektrisk utstyr er ikke like sterkt som kravet til utdanning for å være elektriker, men vil ikke gå for mye inn på akkurat det, siden derom strides til og med de lærde...

Men jeg ønsket egentlig bare å komme med noen argumenter for ladeboks med fast kabel også, så får det være opp til hver enkelt uansett utdannelse å bestemme hvilken løsning de ønsker til sin elbil ;)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA