Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uenig med styret om hvor mye jeg lader

Startet av langtongting, mandag 23. oktober 2017, klokken 08:17

« forrige - neste »

Espelectric

#15
Jeg har forstått det slik. Den justerer bare høyde, ikke hjulstilling så det virker logisk.
Har senket biler før og da må man jo man jo justere vinklene for å unngå skjev slitasje pga hjulstilling, såkalt hjulstillingskontroll, som også er nødvendig før godkjenning hos biltilsynet.

Avdelingssjef på Tesla Stavanger gikk også god for at det stemte at man fikk økt dekkslitasje med å kjøre i low.
X75D (85kWh)

Muffinman

Den kjøper jeg ikke uten videre. Low er bare 8mm lavere enn standard. En bil med stålfjærer synker mer sammen om man fyller den med folk, uten at dekkene går heden av den grunn.

Og det er nok av folk som sliter dekkene helt normalt i low, akkurat som det finnes mange som får ødelagte dekk uten å bruke low i det hele tatt. Hvis en senking som nesten ikke er synlig med det blotte øye tar dekkene må det være noe feil i tillegg.

Espelectric

#17
Delte meninger om det her på forumet ser jeg. Sett flere kommentarer på at det man eventuelt tjener i redusert luftmotstand og derav strøm på å senke blien ved f.eks 100km/t spises opp flere ganger av økt dekkslitasje.
Dersom low er kun 8mm lavere enn vanlig, og man nesten aldri trenger high / very high er det enda mindre vits å bruke penger på og vente ekstra på. Det gir vel kanskje noe bedre comfort men comforten i min er helt upåklagelig med vanlige fjærer og 21" og jeg la ikke merke til nevneverdig forskjell fra den jeg prøvekjørte som hadde luft.

At avdelingssjef hos Stavanger sier det som passer han best akkurat i situasjonen ser jeg ikke bort fra stemmer :)

Jeg velger fortsatt å tro at det øker dekkslitasje å kjøre i low. Når man senker vanlige biler så er det ofte 25-40mm senk det er snakk om og avviket i hjulstilingen øker nok med grad av senking. Det betyr ikke at man ikke vil få avvik fra optimal hjulstilling også ved å bare senke 8mm. Om den senkingen er pga ekstra vekt i bilen eller mindre luft i blærene er nok to sider av samme sak sånn sett fra dekkenes perspektiv. Normal sett skal man jo justere luftmengden i dekkene når man lesser opp bilen, men er nok kun et fåtall som gjør det. At man sliter mer på dekkene med fullastet bil er nok de fleste enige i men hvorfor? Tror nok avvik fra optimal hjulstilling er en stor del av svaret.
X75D (85kWh)

Vidar1979

Er vel ikke store forskjellen i høyde på stålfjærer og luft i høy?

Vi var stålfjærer og er på jakt etter fritidsbolig så vi har vært på mange rare steder uten noe problem.

Aldri vært nedi så problemene enkelte snakker om med fartsdumper stiller jeg meg uforstående til.

MyMuffin

Sitat fra: Vidar1979 på lørdag 14. oktober 2017, klokken 20:14
Er vel ikke store forskjellen i høyde på stålfjærer og luft i høy?

Vi var stålfjærer og er på jakt etter fritidsbolig så vi har vært på mange rare steder uten noe problem.

Aldri vært nedi så problemene enkelte snakker om med fartsdumper stiller jeg meg uforstående til.

Biler produsert i 2017 er noe helt annet enn biler produsert tidligere, tesla har senket bakkeklaringen på nyere biler med standard fjæring.

i 2014 så hadde stålfjærer en klaring på hele 155mm.
i 2017 så har biler med stålfjærer bare 134mm, i kombinasjon med en svært lang avstand mellom front og bakhjul så er man ganske utsatt for å slå nedi.

Med luft så kan justere mellom 116 - 160mm.



2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Vidar1979


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA