Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland

Startet av eldanz, tirsdag 26. april 2011, klokken 14:48

« forrige - neste »

eldanz

I Boligsameier/Borettslag er det i fellesgarasjene som regel ikke lagt opp til hverken motorvarmer eller lading av el-bil. Det er som regel bare lys i garasjen og da er det  muligens tilgjengelig 230 V. Det må da opprettes et ladepunkt for den bilen som det trengs/ønskes for. Men brukt effekt må også kunne måles slik at en rettferdig fordeling av kostnadene kan gjøres.

Er det noen som kan gi opplysninger om hvordan man bør legge opp et slikt anlegg? Hvem kan levere utstyr, montere og eventuelt andre ting som er nødvendig.

Eldanz
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

ravn

Her er det bare å gå til den lokale elektrikeren og få noen på befaring. De kan også levere alt av utstyr, inklusive egen kilowattmåler på ladepunktet.

Vanligvis må det trekkes ny kabel fra hovedtavlen.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

eldanz

Takker for forslaget. Jeg skal ta kontakt med noen.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Carl Anton Stenling

Dersom garasjen ligger nær strømmåleren for din leilighet så kan det være greit å trekke kursen slik at strøm måles på din leilighets strømmåler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eldanz

OK, takker for forslaget, men her hos oss ligger garasjene mange meter borte, så det går ikke å knytte til leilighetene.
Vi må ha måler for hver enkelt plass. Mulig vi kan bruke den strømtilførselen som er tilgjengelig for lyset, men det avhenger av om sikringen(e) er store nok og om kablene tåler belastningen. Vi trenger jo mulighet for å lade med 16 A for noen samtidig, dog ikke alle. Så jeg må undersøke hvordan el-opplegget er ordnet her.

Hvis en "vanlig" elektrikker kjenner til tilgjengelig utstyr så skulle den delen bli løsbar.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

hens

Når det skal legges opp et anlegg for lading av elbil kan det også være en fordel å overdimensjonere litt. En bil som lades å 10 A bør ha 2,5mm kabelstrekk, og gjerne 16A sikring. Dette for å unngå spenningstap og varmgang.
Hvis det er snakk om flere elbiler i nær fremtid, legg 3fas og 4 eller 6mm kabel med tilsvarende 20/25A sikringer fra tavlen, og 16A sikring ved hvert uttak.

Husk at laderen trekker kontinuerlig maksimalstrøm i flere timer, det blir varme av slikt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på mandag 04. april 2011, klokken 18:12
Når det skal legges opp et anlegg for lading av elbil kan det også være en fordel å overdimensjonere litt. En bil som lades å 10 A bør ha 2,5mm kabelstrekk, og gjerne 16A sikring. Dette for å unngå spenningstap og varmgang.
Hvis det er snakk om flere elbiler i nær fremtid, legg 3fas og 4 eller 6mm kabel med tilsvarende 20/25A sikringer fra tavlen, og 16A sikring ved hvert uttak.

Husk at laderen trekker kontinuerlig maksimalstrøm i flere timer, det blir varme av slikt.

16A ladeuttak mener jeg er seriøst underdimensjonert mhp. utviklingen. Batteriene kommer til å bli større og større, og laderne likeså. Hadde jeg hatt strøm nok ville jeg dimensjonert kablingen til ladepunktene til minst 32A 3-fas, dvs. minimum 10mm2 kabel. Kabelen koster uansett lite i forhold til jobben.

Selv må jeg nok klare meg med maks 20A 3-fas siden inntaket ikke er godt nok dimensjonert. Men siden vi ikke bruker bil daglig er det ikke noe problem her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. april 2011, klokken 18:37
Sitat fra: hens på mandag 04. april 2011, klokken 18:12
Når det skal legges opp et anlegg for lading av elbil kan det også være en fordel å overdimensjonere litt. En bil som lades å 10 A bør ha 2,5mm kabelstrekk, og gjerne 16A sikring. Dette for å unngå spenningstap og varmgang.
Hvis det er snakk om flere elbiler i nær fremtid, legg 3fas og 4 eller 6mm kabel med tilsvarende 20/25A sikringer fra tavlen, og 16A sikring ved hvert uttak.

Husk at laderen trekker kontinuerlig maksimalstrøm i flere timer, det blir varme av slikt.

16A ladeuttak mener jeg er seriøst underdimensjonert mhp. utviklingen. Batteriene kommer til å bli større og større, og laderne likeså. Hadde jeg hatt strøm nok ville jeg dimensjonert kablingen til ladepunktene til minst 32A 3-fas, dvs. minimum 10mm2 kabel. Kabelen koster uansett lite i forhold til jobben.

Selv må jeg nok klare meg med maks 20A 3-fas siden inntaket ikke er godt nok dimensjonert. Men siden vi ikke bruker bil daglig er det ikke noe problem her.

Og selv om du skulle kjøre hver dag. Lade om natten 10 timer 20A 3fas 230V blir nesten 80 kWh mer en noen elbil idag, så her er det nok viktigere å ta i på batteristørrelse enn på sikringer og tversnitt, får du en bil med såpass batterier er 500 km eller mer innen rekkevidde som dekker daglig kjøring for de fleste av oss.

Velger du en 16A en-fas slipper du også overgangsadapter til den kablen som følger med bilen. Jeg tror nesten at jeg av brannsikkerhets hensyn i en felles garasje ville foretrekke 16A fordeling silk at ikke alle naboer med "vanlig kontakt" plugger seg inn via et hjemmelaget adapter og en gummikabel som dermed blir sikret for høyt i forhold til tversnittet.

Hurtiglading er for stasjoner underveis, for hjemmelading om natten er 16A nok for de aller fleste, og et opplegg med 32A 3 fas en unødvendig ekstrakostnad for de aller fleste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 04. april 2011, klokken 21:14
Og selv om du skulle kjøre hver dag. Lade om natten 10 timer 20A 3fas 230V blir nesten 80 kWh mer en noen elbil idag, så her er det nok viktigere å ta i på batteristørrelse enn på sikringer og tversnitt, får du en bil med såpass batterier er 500 km eller mer innen rekkevidde som dekker daglig kjøring for de fleste av oss.

Velger du en 16A en-fas slipper du også overgangsadapter til den kablen som følger med bilen. Jeg tror nesten at jeg av brannsikkerhets hensyn i en felles garasje ville foretrekke 16A fordeling silk at ikke alle naboer med "vanlig kontakt" plugger seg inn via et hjemmelaget adapter og en gummikabel som dermed blir sikret for høyt i forhold til tversnittet.

Hurtiglading er for stasjoner underveis, for hjemmelading om natten er 16A nok for de aller fleste, og et opplegg med 32A 3 fas en unødvendig ekstrakostnad for de aller fleste.

16A enfas er kun 3.6kW, på en 10-timers natt 36kWh og det kan vel fort bli litt lite med f.eks 85kWh batteri. Med 3-fas 16A blir det 6.3kW, med 400V  3~ 11kW (og det er mer enn nok).

Problemet er hvis bilen ikke støtter 3-fas lading. Neste års modell av Nissan Leaf skal visstnok komme med 7.2kW lader, men kun enfas. På 16A vil det ta 7-8 timer å fullade den. Greit over natten, men med såpass lite batteri kan det ofte være kjekt å få ladet mer i løpet av dagen. Tesla Roadster har 53kWh batteri og enfaslading opptil 70A. Det blir 15 timer på 16A...

Overgangsadapter ? Nyere biler vil ha enten J1772 eller Mennekes-kontakt. Å bruke ladeboksen som følger med bilen ser jeg på som svært lite aktuelt da man gjerne vil ha denne tilgjengelig i bilen for "nødlading" og det er upraktisk å pakke den ned og opp hele tiden. Når jeg setter opp et ladepunkt hjemme etterhvert blir det garantert med en fastmontert EVSE der kabelen kan kveiles pent opp og henge klar. EVSE'n kobles direkte til sikringsskapet uten bruk av kontakter imellom.

EKstrautgiftene for å kable for 32A i forhold til 16A er minimale om inntakssikringen ellers er stor nok. Noen tikroner ekstra pr. meter kabel er alt som tilkommer. For kabel i rør har elhandel.no 4 stk. PN 2.5mm2 til ca. 20,- pr. meter, for 4 stk. PN 10mm2 blir prisen ca. 80,- pr. meter. Trengs det 10 meter blir forskjellen i pris på kabelen kr. 600,-. Sikringen koster det samme, K-rør bittelitt mer for 25mm istedenfor 20mm. For en jobb elektrikeren nok skal ha noen tusenlapper for blir dette penauts i forhold. Klarer man seg med 25A og 6mm2 kabel er forskjellen ennå mye mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. april 2011, klokken 09:05
Når jeg setter opp et ladepunkt hjemme etterhvert blir det garantert med en fastmontert EVSE der kabelen kan kveiles pent opp og henge klar. EVSE'n kobles direkte til sikringsskapet uten bruk av kontakter imellom.

Det er ikke størrelsen på batteriet som sier noe om behovet for lader, men hvor langt du kjører i gjennomsnitt hver dag. De hadde forsåvidt vært fint med en batteripakke på 30-50 kWh alikevell ville jeg klart meg greit med et 16 A uttak.

Jeg er jo egentlig ikke uenig med deg, men mener at du er alt for tidlig ute. I mange år enda skal de aller fleste elbiler lades med gummikabel og 16A støpsel, og jeg liker ikke tanken på disse og overgangskabler av ymse kvalitet sikret med 32A. Noen i felles garsjen vil sikkert gjerne bruke uttaket til motor varmer. (Det skal jo være måler for hvert uttak).

Skal det gjøres noe felles i en felles garasje, legg opp med "vanlige" uttak til alle, så får heller pioneren med EVSE'n skifet ut når det behovet melder seg. Dersom hver enkelt i fells garasjen bekoster sin egen stikkontakt er det noe annet da er det opp tilhver enkelt å velge ut fra eget behov, men å råde alle til å legge opp til 32A 3 fas blir feil.

Hva du legger opptil hjemme i en enkelt garasje er jo en annen sak. Her kan du jo vurdere ditt eget behov og ikke minst hvor langt fram i tiden det går før du har planer om å kjøpe en bil med 3 faslader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. april 2011, klokken 10:14
Jeg er jo egentlig ikke uenig med deg, men mener at du er alt for tidlig ute. I mange år enda skal de aller fleste elbiler lades med gummikabel og 16A støpsel, og jeg liker ikke tanken på disse og overgangskabler av ymse kvalitet sikret med 32A. Noen i felles garsjen vil sikkert gjerne bruke uttaket til motor varmer. (Det skal jo være måler for hvert uttak).

Nå er det ikke noe problem å sikre en 10mm2 kabel med 16A sikring og sette på vanlig støpsel enn så lenge. Da vil det koste lite å bytte sikring siden, og man slipper å ta den store kostnaden med å strekke ny kabel.

Til en felles garasje bør man legge opp til f.eks 3-fas 63A eller 125A (avhengig av antall plasser) til et fordelingsskap og videre med egen sikring til alle plasser. Da kan det benyttes skinnemonterte målere om man vil ta en årlig avregning på strømforbruk på disse kontaktene, og de som trenger 3-fas kan enkelt få det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA