Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skifte av førersete

Startet av dnummoe, lørdag 21. oktober 2017, klokken 08:56

« forrige - neste »

dnummoe

Noen som har forsøkt seg på Kristiansand-Oslo i FL e-Golf? Dette er jo en vei med halvparten motorvei og halvparten møkkavei (gammel europaveistandard).

Holder det med én lading på vei inn?

Skal kjøre denne veien tur/retur på torsdag med kun 4 timers opphold i Oslo, og som sylfersk elbilsjåfør ser jeg utfordringene stå i kø...  :o

Mobileum

Du kommer deg nok til Skien/Porsgrunn, men videre til Oslo blir for drøyt uten en lading til. Fra Porsgrunn/Skien til Oslo er det en blanding av 100-110 km/t stort sett hele veien, og det drar mye strøm. Tror nok du bør satse på en stopp i Drammen  ;)

Prøv denne: http://www.jurassictest.ch/GR/ og god tur.

Orbit

Selv om det (marginalt) kan gå med én lading hver vei, så skal du tilbake fra Oslo før du kan få fulladet på vanlig lading. I tillegg mister du mindre tid til lading når du unngår å måtte lade helt opp på hurtiglader (siden det går tregt når batteriet begynner å blir fullt).

Her et et forslag til rute, hvor du vil ha ca 70% når du ankommer destinasjon i Oslo. Da bør du klare å komme opp på 100% med saktelading i de fire timene, og kan kjøre returen med to stopp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

dnummoe

Tusen takk for svar, begge to! Da innser jeg at jeg nok må ta høyde for å måtte lade to ganger på vei inn...

På tilbakeveien har jeg god tid, så da er jeg ikke "bekymret".  :)

brako79

#4
Vi kom fra Kristiansand Dyrepark til Nykirke, og der ladet vi til 90%, da kjørte vi helt til Gjerdrum.
Takboks og 225/45/17, 2 voksne og 2 barn, samt fullpakket bil.

Finner du en 32A lader i Oslo, så får du vel ladet fullt på de fire timene du er der.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

dnummoe

Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 00:49
Vi kom fra Kristiansand Dyrepark til Nykirke, og der ladet vi til 90%, da kjørte vi helt til Gjerdrum.
Takboks og 225/45/17, 2 voksne og 2 barn, samt fullpakket bil.

Finner du en 32A lader i Oslo, så får du vel ladet fullt på de fire timene du er der.

Aah, dere kom såpass langt med takboks og schvære dekk, ja...  :) Lover jo bra!

Da lå dere i fartsgrensa også på motorveiene, da?

brako79

#6
Sitat fra: dnummoe på onsdag 30. august 2017, klokken 08:27
Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 00:49
Vi kom fra Kristiansand Dyrepark til Nykirke, og der ladet vi til 90%, da kjørte vi helt til Gjerdrum.
Takboks og 225/45/17, 2 voksne og 2 barn, samt fullpakket bil.

Finner du en 32A lader i Oslo, så får du vel ladet fullt på de fire timene du er der.

Aah, dere kom såpass langt med takboks og schvære dekk, ja...  :) Lover jo bra!

Da lå dere i fartsgrensa også på motorveiene, da?
Ja, vi drev ikke med hypermiling:-) ligger ca 10km over fra 80 og oppover, på speedometeret.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

dnummoe

Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 09:08
Sitat fra: dnummoe på onsdag 30. august 2017, klokken 08:27

Aah, dere kom såpass langt med takboks og schvære dekk, ja...  :) Lover jo bra!

Da lå dere i fartsgrensa også på motorveiene, da?
Ja, vi drev ikke med hypermiling:-) ligger ca 10km over fra 80 og oppover.

Herlig, takk skal du ha! :) Da kan jeg jo kjøre som normalt, jo!  :D

Mobileum

#8
Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 00:49
Vi kom fra Kristiansand Dyrepark til Nykirke, og der ladet vi til 90%, da kjørte vi helt til Gjerdrum.
Takboks og 225/45/17, 2 voksne og 2 barn, samt fullpakket bil.

Det er godt gjort! Det er 240 km. fra Kristiansand til Nykirke.!

brako79

Beklager så meget. Måtte sjekke ladehistorikk. Kunne ikke huske at vi stoppet og lade andre plasser. Men stoppet på grønn kontakt i kragerø og ladet 18kw. Var ca 15km igjen ved nykirke.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

brako79

Sitat fra: dnummoe på onsdag 30. august 2017, klokken 09:22
Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 09:08
Sitat fra: dnummoe på onsdag 30. august 2017, klokken 08:27

Aah, dere kom såpass langt med takboks og schvære dekk, ja...  :) Lover jo bra!

Da lå dere i fartsgrensa også på motorveiene, da?
Ja, vi drev ikke med hypermiling:-) ligger ca 10km over fra 80 og oppover.

Herlig, takk skal du ha! :) Da kan jeg jo kjøre som normalt, jo!  :D
Beklager. Hoppet visst over en lading. Se posten min ett hakk opp.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

brako79

Sitat fra: Mobileum på onsdag 30. august 2017, klokken 11:16
Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 00:49
Vi kom fra Kristiansand Dyrepark til Nykirke, og der ladet vi til 90%, da kjørte vi helt til Gjerdrum.
Takboks og 225/45/17, 2 voksne og 2 barn, samt fullpakket bil.

Det er godt gjort! Det er 240 km. fra Kristiansand til Nykirke.!
Trekker det tilbake. Det var vel godt gjort det ja.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Mobileum

Det lønner seg å lade litt oftere, og litt mindre. Hva hvis laderen på Nykirke ikke var iorden med 15 km. igjen? Dersom du lader oftere, og ikke helt opp til 90-100%, lades bilen mye raskere. Så slipper du å ha skikkelig angst de siste 15 kilometerne  ;)

Orbit

@brako79: Og da kjørte du eksakt mitt ruteforslag over (utenom ekstralading rett før ankomst Oslo).

@dnummoe: På sommerstid er det kurant å ta et lengre stopp (i Oslo i dette tilfellet) med lite lading på batteriet, og ta ladingen på hjemveien når du har bedre tid. Men på vinteren, ville du da startet med lite batteri, og samtidig ikke har nok lading til å kjøre det skikkelig varmt (tar nok en drøy time) før hurtiglading på ettermiddagen. Da går lading veldig tregt (spesielt på e-Golf).

Så ved lengre stopp i kaldt vær, er det veldig gunstig å ta hurtigladingen direkte etter en lengre kjøretur, enn etter pausen.

@Mobileum: Uten skiboks, er ruteestimatet å ankomme Nykirke med 17% batteri, etter å ha ladet til 80% i Kragerø.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: brako79 på onsdag 30. august 2017, klokken 16:57
Beklager så meget. Måtte sjekke ladehistorikk. Kunne ikke huske at vi stoppet og lade andre plasser. Men stoppet på grønn kontakt i kragerø og ladet 18kw. Var ca 15km igjen ved nykirke.
Skulle til å kommentere tidligere at det er umulig å først kjøre 19 mil i 80-100km/t og så fem mil i 120km/t med takboks, 17" og full bil, men godt det ble korrigert.

Jeg passerte en e-Golf 300km her for noen uker siden som stoppet batteritom etter 16 mil og endte på planet på en Falck-bil. Uten takboks, men med fire voksne og 17". Det er også en annen her på forumet som lå i 130ish nedover Sverige med 17" på 300km e-Golf og mener han kom 12 mil...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA